Savonia-artikkeli Pro: Lotta valmistui sosiaalipedagogiseksi koiraksi
Savonia-artikkeli Pro on kokoelma monialaisen Savonian asiantuntemusta eri aiheista.
This work is licensed under CC BY-SA 4.0
Kultainennoutaja Lotta on Savonia-ammattikorkeakoulun johtaman Yhdessä osallisiksi – Mieliteko 2.0 -hankkeen maskotti. Sen lisäksi Lotta on kampuskoira Savonian Iisalmen kampuksella.
Elokuussa Lotta valmistui sosiaalipedagogiseksi koiraksi. Se tarkoittaa, että Lotta voi koulutettuna sosiaalipedagogisena koirana työskennellä ohjaajansa, lehtori Susanne Hämäläisen työparina.
Lotta täyttää nyt lokakuun alussa vuoden ja kolme kuukautta. Eli se on vielä nuori koira. Tietynlainen nuoruuden hauska pöhköys voi toimia meille ihmisille kuin peilinä.
Keskeneräisyys, epävarmuus, onnistuminen ja uuden oppimisen ilo näyttäytyvät nuoressa koirassa usein paremmin kuin iäkkäämmässä koirassa.
Koira opettaa meille läsnäoloa
Sosiaalipedagogisen koiratoiminnan tavoitteena on edistää hyvinvointia. Lisäksi se voi ehkäistä, lievittää sekä hoitaa pahoinvointia ja huono-osaisuutta.
Tavoitteellisessa sosiaalipedagogisessa koiratoiminnassa ei keskitytä ongelmiin, vaan työskentelyssä suuntaudutaan tulevaisuuteen, haaveisiin, toiveikkuuden ja voimavarojen etsimiseen ja tukemiseen. Lisäksi vahvistetaan asiakkaassa tapahtuvaa myönteistä kehitystä.
Asiakas, ohjaaja ja koira muodostavat keskenään ainutlaatuisen vuorovaikutussuhteen, koska siinä vaikuttavat asiakkaan, ohjaajan ja koiran persoonallisuudet.
– Kun Lotta työskentelee kanssani, koiran kanssa tehtävät harjoitukset painottuvat. Ne voivat tähdätä itsetuntemuksen lisäämiseen tai vuorovaikutustaitojen parantamiseen. Koiran luontaisia taipumuksia olisi hyvä hyödyntää. Lotalla tämä tarkoittaa esimerkiksi noutamista ja rapsuteltavana olemista, kertoo Susanne Hämäläinen.
Tavoitteellista asiakkaan voimavarojen vahvistamista
Sosiaalipedagogisessa koiratoiminnassa ohjaaja pyrkii edistämään asiakkaan aktiivisuutta ja asiakkaan voimavarojen vahvistumista. Se on tavoitteellista, pitkäkestoista ja räätälöityä toimintaa.
Työskentely perustuu asiakaan yksilölliseen ja ainutkertaiseen tilanteeseen. Yhdessä ajatellen ja reflektoiden ratkaisut löytyvät yleensä asiakkaasta itsestään.
Koira antaa aikuissosiaalityöhön tukea ja pehmentää kohtaamisia. Koira voi osallistua työskentelyyn yksilötuessa ja ryhmätoiminnoissa.
Tähän mennessä Lotalla on jo kokemus pitkästä, kymmenen tapaamisen sarjasta asiakkaan kanssa. Siinä asiakkaan tavoitteita olivat itsetunnon ja fyysisen kunnon kohentaminen. Tavoitteet laadittiin yhdessä asiakkaan kanssa ja niitä arvioitiin jokaisen tapaamisen jälkeen.
Ryhmästä kysytään aina suostumus Lotan vierailulle. Yhdessä osallisiksi -hankkeen ryhmätoiminnoissa Lotta on käynyt yleensä kertakäynneillä. Vieremän Päiväkeskus Pysäkillä Lotta on vieraillut kerran kuukaudessa jo siitä saakka, kun se oli vasta viiden kuukauden ikäinen.
Lotta tuo huumoria
Kun Lotta tulee paikalle, se tuo mukanaan positiivisuutta.
– Työroolissaan Lotta on mielellään rapsuteltavana. Se nopeuttaa ihmisten keskinäistä tutustumista. Kun huomio on koirassa, meidän ihmisten on helpompi avautua puhumaan, kertoo Susanne Hämäläinen.
Ryhmiin Lotta on tuonut sosiaalista tukea huumorin, hyväksynnän ja myönteisen ilmapiirin kautta. Koiran koskettaminen tuottaa henkistä tukea, koska se mahdollistaa kosketuksen ja läheisyyden eläimen kanssa.
Lotan erityisosaamista ovat lisäksi toiminnalliset menetelmät kuten Lottabingo ja hyvänmielen frisbee.
Lottabingon alustalla on 25 kohtaa kuten Lotta heiluttaa häntäänsä, saa namin, tulee ohjaajan luo ja saa suukon. Perinteisen bingon tapaan viiden suoran alustalta voittanut henkilö saa palkinnon.
Frisbeessä puolestaan Lotta valitsee useista kiekoista kerrallaan yhden, jossa on ihmisosallistujille tehtäviä. Niissä kannustetaan esimerkiksi kehumaan kaveria ja sanomaan itselleen: tänäkin päivänä voi tapahtua ihan mitä vaan mukavaa, hymyile vaikka kaupassa kassalla.
Sosiaalipedagogisessa koiratoiminnassa tavoitteina ovat sosiaalinen tuki vuorovaikutuksessa, sosiaalisen toiminnan liikkeelle tuuppaaminen, turvallinen fyysinen kontakti koiran kanssa ja psyykkinen tuki esimerkiksi stressin lievittymisenä.
Kristiina Kuisma, viestintäasiantuntija, Savonia-ammattikorkeakoulu
Susanne Hämäläinen, lehtori, hyvinvointivalmentaja, Savonia-ammattikorkeakoulu