Savonian ystäväkirja: ”Opinnot on otettu tosissaan, mutta ei turhan vakavasti”

Nimi:

Henna Ahonen-Väisänen

Mitä opiskelit Savonialla?
Opiskelin yhtä aikaa (neljässä vuodessa) rakennusmestarin ja rakennustekniikan (rakennesuunnittelu) tutkinnot.

Mitkä kolme sanaa kuvaavat parhaiten opiskelukokemustasi?

Onnistunut, opettavainen, kiireinen

Onko mielessäsi jokin erityinen muisto, kokemus tai tarina opiskeluajaltasi, jonka haluaisit meille jakaa?

Opiskeluajasta parhaiten on jäänyt mieleen laajasti eri opintojaksot ja niihin liittyvät keskustelut opettajien kanssa, esitelmät ja ryhmätyöt. Opinnot on otettu tosissaan, mutta ei turhan vakavasti. Opettajien kanssa on voinut keskustella laajasti opintojaksojen aiheista – ja niiden ulkopuoleltakin -, ja kouluprojekteja on voinut keventää niin sumopainijoilla lastatuilla henkilönostimilla kuin raksakypäräisillä hevosillakin. Lisäksi mieleen ovat painuneet kesäharjoittelut työmaiden mahtavine ilmapiireineen ja ihanine ihmisineen, sekä lisänimeni ”Jyri”, joka seurasi mukana opiskelujen loppuun saakka opintojen alkuaikoina tekemäni ”källin” seurauksena.

Mikä oli suurin haasteesi opintojen aikana ja miten selätit sen?

Haastavinta opiskeluaikana oli aikatauluttaminen. Kahden AMK-tutkinnon suorittaminen yhdessä lapsiperhe-elämän ja maatilan remontoinnin kanssa – osa-aikaisia töitä ja AMK:n ulkopuolisia lisäopintoja unohtamatta – meinasi välillä viedä enemmän aikaa kuin vuorokausissa oli tunteja. Avainsana selviytymisessä oli priorisointi. Välillä joutui joustamaan yöunista, välillä kotitöistä ja välillä koulutehtävien palautukset jäivät viimeisiin päiviin. Tärkeintä oli yrittää olla stressaamatta liikaa: aina ei kaiken tarvitse olla täydellistä, ihan hyväkin voi olla riittävä. 

Mikä on tärkein taito, jonka olet oppinut korkeakouluopinnoissasi?

Tärkein taito, mitä opintojeni aikana opin, on armollisuus itseään kohtaan. Itseensä voi olla tyytyväinen, vaikka joistain opintojaksoista tulisi vitosen sijaan nelonen. Varsinkaan, jos ei ole suunnitellut jatko-opintoja (sisäänpääsyrajat), keskiarvon ei tarvitse yöunien kustannuksella olla pyöreä 5/5. Tärkeintä on, että oppii virheistään ja lopulta sisäistää ja ymmärtää asiat.

Mikä on suurin unelmasi tai tavoitteesi nyt valmistumisen jälkeen?

Tavoitteeni lähitulevaisuudelle on saada kesän määräaikaisuuden jälkeen vakituisia töitä rakennesuunnittelijana. Odotan myös yhteishaun tuloksia, jotta syksyn suunnitelmat varmistuvat: jatkuuko opinnot vielä yliopistoon maisterilinjalle, vai onko työtilanne ja yhteishaun tulokset huomioiden järkevintä (ja ylipäätään mahdollista) kerryttää nyt työkokemusta ja hakea parin vuoden päästä YAMK:iin.

Mikä sinusta tulee isona – millaisia tulevaisuudenhaaveita sinulla on?

Toivon olevani jonain päivänä suorittanut kunnialla YAMK- tai DI-tutkinnon ja voivani työskennellä rakennesuunnittelijana tai opettajana. Opettaminen on ollut unelma-ammattini ala-asteelta lähtien, joten toivoisin joku päivä pystyväni toimimaan edes osa-aikaisesti opettamisen parissa. Täydellisessä maailmassa voisin työskennellä sekä rakennesuunnittelijana että opettajana, ja työt sallisivat osittaisen etätyöskentelyn maatilaltamme käsin. 

Hyviä vinkkejä tuleville opiskelijoille?

En tiedä, onko minulla hyviä vinkkejä, mutta neuvoksi sanoisin, että osallistukaa tunneille ja olkaa tunneilla aktiivisia. Huomioikaa, että ammattikorkeakoulussa opiskelijoilla on vastuu omasta oppimisestaan, eli pelkkä luentojen kuunteleminen kahden viikon viiveellä ennen tallenteiden katoamista ei yleensä riitä. Kurssimateriaaleja joutuu avaamaan myös luentojen ulkopuolella, mutta jos viitsii nähdä vaivaa ja pysyä opintojaksojen aikatauluissa mukana, AMK-opinnot sopivat aivan jokaiselle ja mahdollistavat joustavat opinnot ja etenemisen myös töiden ja perhe-elämän ohessa.

Opettajilta kannattaa myös rohkeasti kysyä apua, jos joku asia kaipaisi luentojen ja itsenäisen opiskelun lisäksi enemmän selvennystä. Savonia on täynnä ihania ja päteviä opettajia, ketkä neuvovat mielellään vaikka luentojen jälkeen kahdenkeskisesti, jos opiskelija vain ottautuu asiaan ja haluaa nähdä vaivaa ja oppia.