
Savonia-artikkeli: Vaikuttavaa viestintää – tällä menolla muutettiin maailmaa 2024
This work is licensed under CC BY-SA 4.0
Kokonaisturvallisuus, jääskanneri, Amazing Nurse, muotoilun koulutuksen juhla, Susa Valvio Vuoden alumniksi, tulevaisuuden ruuantuotanto, Ukrainan vihreän siirtymän tukeminen, ravitsemusnavigaattori, Pinkki Puijon torni, suuronnettomuusharjoitus, Sexmane Mualiman navalla, jazzlegenda, kaavoittajakoulutus, opiskelijajuhlien anniskeluluvat, tekoäly opetuksessa, muovipullojen korkkeja ja moderneja linnunpönttöjä – vuosi 2024 oli täynnä kiinnostavia viestinnällisiä nostoja.
Savonian viestinnän keskeisenä tehtävänä on vahvistaa organisaation vaikuttavuutta julkaisutoimintaa ja medianäkyvyyttä strategisesti hyödyntämällä. Viestinnän päämääränä on tehdä Savoniasta entistä vetovoimaisempi: haluamme rakentaa brändiä, joka tunnetaan laajalti luotettavuudestaan ja innovatiivisuudestaan, sekä houkutella opiskelijoita, jotka etsivät tulevaisuuden mahdollisuuksia. Tavoitteemme on myös varmistaa, että Savonia on arvostettu ja kysytty yhteistyökumppani niin paikallisesti kuin kansainvälisestikin.
Vaikuttavia ja inhimillisesti turvallisia verkkouutisia
Kerromme osaamisestamme ja kuulumisistamme Savonia.fi -verkkosivustolla Savonia-artikkeleiden, ajankohtaisuutisten, videoiden ja podcastien kautta, somekanavillamme ja sekä verkossa että printtinä ilmestyvässä Savonian Sanomissa. Syksyllä aloitimme neljä kertaa vuodessa lähetettävän uutiskirjeen lähettämisen sähköpostitse sidosryhmillemme.
Verkkouutisia julkaistiin vuonna 2024 yhteensä liki 150 kpl. Englanninkielisiä uutisia julkaisimme verkkosivuillamme 30 kpl.
Korkeakoulun perustehtäviin eli opetukseen, tutkimukseen ja aluekehittämiseen liittyvien uutisten lisäksi viestimme monimuotoisten toimintamme ihmisistä, ilmiöitä ja innovaatioista.
Kokonaisturvallisuus oli yksi eniten puhuttaneista aiheistamme, kerroimme muun muassa, että Savonia vahvistaa kokonaisturvallisuustyötään sekä alueellisesti että kansainvälisesti.
Savonia vahvistaa kokonaisturvallisuustyötään alueellisesti, kansallisesti ja kansainvälisesti
Ainutlaatuinen muotoilun koulutuksemme näkyi ja loisti 140-vuotisjuhlavuotenaan myös itsenäisyyspäivän Linnan juhlissa.
Linnan juhlissa nähdään Savonian huippuosaamista
Hyvinvointi ja välittäminen ovat arvoja, jotka ovat tärkeitä opiskelija- ja työelämässä sekä yhteiskunnassa yleisesti. Ystävänpäiväviikolla halusimme kannustaa pitämään toisistamme huolta ja näyttämään välittämistä niin pienissä kuin suurissakin teoissa valaisemalla legendaarisen Puijon tornin pinkiksi.
Pinkki Puijon tornin huippu juhlistaa ystävänpäivää koko viikon
Inhimillinen turvallisuus on meille tekoja paremman maailman puolesta. Viestinnässä uskomme myös positiivisten uutisten voimaan – hyvän mielen uutisemme vuonna 2024 liittyivät muun muassa kampuskoira Lottaan ja pinkkiin jääkiekkojoukkueeseen.
Walesilais-savolainen kampuskoira Lotta ilahduttaa Iisalmessa
Savonia Pink Panthers -jääkiekkojoukkue aloittaa FCAA-korkeakoulu-sarjassa ‒ ensimmäinen peli 11.10.
Osaaminen esiin Savonia-artikkeleissa
Henkilöstömme kirjoittamia Savonia-artikkeleita julkaistiin vuonna 2024 yhteensä 475 kappaletta (Savonia-artikkeleita 286 kpl + Savonia-artikkeli Pro 128 kpl). Englanninkielisiä artikkeleita julkaistiin yhteensä 61 kappaletta.
Luetuin artikkeli keräsi liki neljätuhatta lukukertaa ja käsitteli hiljaisen tiedon jakamisen merkitystä työelämässä. Seuraavaksi luetuimmat artikkelit liittyvät ahdistuksen hallinnan lääkkeettömiin keinoihin, runsasseosteisten ruostumattomien terästen hitsaukseen, nikotiinin vaikutukseen nuorten uneen ja palautumiseen, teach back -menetelmään hoitotyön ohjauksessa sekä rakennus- ja kiinteistöalan korjausrakentamisen koulutusavaukseen.
Asiantuntijamme julkaisevat myös sekä ammattilehdissä että tieteellisissä julkaisuissa. Kaikkiaan julkaisuidemme kokonaismäärä kipuaa yli kahdeksaansataan.
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnastamme kerroimme 134 artikkelissa.
Hankkeet.savonia.fi -sivusto on hankesivustoineen sekä ajankohtaisine tutkimusuutisineen näyteikkuna Savonian hankkeiden maailmaan. Sivustolla on julkaistu jo yli 50 yksittäistä, eri projekteista ja hankkeista kertovaa sivustoa. Vuonna 2024 julkaistiin 12 uutta hankesivustoa.
TKI-toimintaamme toteutetaan ja johdetaan ilmiöpohjaisten tutkimusalojen kautta. Tutkimusprofiilimme ovat kokonaisturvallisuus, resurssiviisaus ja uusiutuva teollisuus.
Tutkimusalojemme toimintaan voi tutustua loppuvuodesta 2024 valmistuneiden videoiden myötä.
Savonian Sanomat ilmestyy printtinä ja diginä
Ajankohtaisista aiheistamme kertovia Savonian Sanomia julkaistiin vuonna 2024 kaksi kappaletta.
Lehteen tehtiin laaja sisältö- ja ilmeuudistus.
Tällä menolla muutetaan maailmaa! Lue uudistunut Savonian Sanomat
Vuoden ensimmäisessä numerossa kerroimme muun muassa taiteen ja muodin vuoropuhelusta sekä inhimillisestä turvasta ja ilmasto-osaamisesta:
Toinen numeromme käsitteli muun muassa robottikoiria, maaperätutkimusta sekä haalarikulttuuria:
Robottikoirat tulevat ja pinkit pantterit murahtelevat – oletko valmis?
Teemanostot topakoittavat viestinnän vuotta
Viestinnällisesti vuotemme sisälsi neljä teemanostoa, joiden kautta kerroimme monimuotoisesta toiminnastamme sekä uutisten ja artikkeleiden että yleisötapahtumien kautta.
Q 1 TEEMA: Kokonaisturvallisuus
Artikkeli: Suomalaiselle osaamiselle on kysyntää Ukrainassa
Tapahtuma: Keskustelutilaisuus SalaCavalassa 29.2.2024
Q2 TEEMA: Muoti, muotoilu, kiertotalous
Artikkeli: Laadulla pikamuotia vastaan
Tapahtuma: Yhteisnäyttely Kuopion taidemuseolla
Q3 TEEMA: ILMASTOVIISAS MAATALOUS JA RUOANTUOTANTO
Artikkeli: Kun ilmastonmuutos etenee, suomalaisesta maanviljelijästä tulee sankari
Tapahtuma: Ylen ja Savonian yhteinen Erätauko -keskustelu Kiuruvedellä
Q4 TEEMA: ROBOTIIKKA
Artikkeli: Autonomiset robottikoirat ja dronet
Tapahtuma: Matkuksessa robottikoirat esillä muotoilualan juhlanäyttelyn yhteydessä
Medianäkyvyyttä laidasta laitaan
Medialle suunnattuja tiedotteita lähetettiin vuonna 2024 yli 50 kappaletta.
Kerroimme tiedotteissa muun muassa kokonaisturvallisuustyön etenemisestä, sairaanhoitajaopiskelijoiden Amazing Nurse -kisasta, muotoilun koulutuksen 140-vuotisjuhlavuodesta, Susa Valvion valinnasta Vuoden alumniksi, tulevaisuuden ruuantuotannosta, Savoniaan yhteishaussa hakeneiden määrän kasvusta, tekstiilialan vastuullisuudesta, Savonian ja Business Finlandin yhteistyöstä Ukrainan vihreän siirtymän tukemisessa sekä uudesta tradenomien verkkokoulutuksesta.
Eniten aiheistamme uutisoivat Savon Sanomat, Yle, Iisalmen Sanomat, Viikkosavo ja Warkauden lehti. Eniten median tekemistä postauksista somejakoja sai Ylen juttu opiskelijajärjestöjen järjestämien opiskelijajuhlien anniskelulupiin liittyen.
Savon Sanomat uutisoi muun muassa kokonaisturvallisuustyön kehittymisestä, Ravitsemusnavigaattori -verkkotyökalusta, Parasta palvelua -kilpailusta, Sawo-Karjalan Sinfonikkojen konsertista, ammattikorkeakoulujen tohtorikoulutuksesta, korkeakoulujääkiekosta, vaihto-opiskelun suosion laskusta, rakennusarkkitehtiopiskelijoiden visiotyöstä, yhteishaun hakijamäärien kasvusta, Sexmanen tähdittämästä toritapahtumasta, robottikoirista, Taidemuseolla järjestetystä Taide muodissa -näyttelystä, Pekka Toivasen jazzlegendaksi kruunaamisesta, opiskelijakaupunki Kuopio -selvityksestä, tradenomikoulutuksen verkkototeutuksesta, suuronnettomuusharjoituksesta, muotoilun opiskelijoiden moderneista linnunpöntöistä, tekoälystä opetuksessa, Rauhanlähettiläsakatemiasta ja Kuopion asemasta kasvukeskuksena.
Yle uutisoi opiskelijajuhlien anniskeluluvista, kaavoittajakoulutuksen alkamisesta, puusuotimista vedenpuhdistuksen apuna, lukuvuoden aloitustapahtumasta Kuopion torilla, yhteishaun hakijamääristä, vapun juhlaperinteistä, etäopiskelusta, ulkomaisten opiskelijoiden lukuvuosimaksuista, uusista aloituspaikoista, suuronnettomuusharjoituksesta, muovipullojen korkkien suunnittelusta sekä jääskannerin kehittämisestä.
Iisalmen Sanomat uutisoi muun muassa teollisuuden kaipaamista koneinsinööreistä, teollisuusrobotiikasta, opiskelijoiden järjestämästä hyvinvointitapahtumasta, maatilojen työturvallisuudesta, ruokamatkailusta, Draft-ohjelmasta sekä hevosalan ulkomaisista opiskelijoista.
Hyviä uutisia hakijamarkkinoinnista
Savonian markkinoinnin tehtävä on lisätä Savonian tunnettuutta, vahvistaa haluttua mielikuvaa Savoniasta ja tuoda innostavasti esille Savonian tarjontaa. Teemme Savonian tunnettuutta lisäävää markkinointia eli brändimarkkinointia jatkuvasti ympäri vuoden sekä koulutustarjonnan markkinointia haku- ja ilmoittautumisaikojen yhteydessä.
Koulutustarjonnan markkinointi jakautuu kahteen osaan: tutkintoon johtavan koulutuksen markkinointiin ja jatkuvan oppimisen koulutustarjonnan markkinointiin.
Vuonna 2024 meillä oli iloa kertoa hyviä uutisia uusista koulutusavauksistamme sekä yhteishaun hakijamääriemme kasvusta.
1 yhteishaku: Savonia uudisti valintakriteerejään – ensimmäisessä yhteishaussa yhteensä 4693 hakijaa
2. yhteishaku Yhteishaussa hakijaryntäys lähihoitajille suunnattuihin AMK-koulutuksiin – Savonian hakijamäärä kasvoi
Syksyn yhteishaku: Syksyn yhteishaku on päättynyt – Savonian ensisijaisten hakijoiden määrä kasvoi 30 prosentilla
Sexmane Mualiman navalla ja liikuttavia hetkiä ystäväkirjassa
Sujuvaan arkeen, kohtaamisiin ja hyvinvointiin on panostettu monin tavoin kaikilla kampuksillamme.
Lukuvuosi starttasi syyskuussa räväkästi kulkueella sekä koko opiskelijakaupunki Kuopion yhteisellä LoveZone -tapahtumalla Kuopion torilla, jossa tuhatpäistä yleisöä viihdytti Sexmane. Tempaus sai runsaasti myös medianäkyvyyttä
Lukuvuoden kuuma LoveZone-startti – katso kuvat!
Savonia-ammattikorkeakoulusta on valmistunut 30 vuoden aikana kaikkiaan yli 30 tuhatta osaajaa. Savonian ystäväkirja kertoo tarinoita ikimuistoisista opiskeluajoista, hankitusta osaamisesta ja tulevaisuuden haaveista sekä antaa hyviä vinkkejä tuleville opiskelijoille.
“Hyvänä muistona opiskeluvuosilta on kavereiden kanssa hengailu kirjaston sohvilla tai kahviossa. Niillä penkeillä on ratkaistu porukassa monet haasteet niin koulun kuin elämänkin suhteen.”
Savonia näkyi ja kuului yhteistyön tiimoilta lukuisissa tapahtumissa urheiluareenoilta ja -kentiltä kulttuuriin ja rock-tapahtumiin saakka.
Olimme mukana muun muassa Kuopio Tanssii ja soi -festivaaleilla, Kuopiorockissa, Kuopio Design Weekillä, Tahko Ski Lift Pitch -tapahtumassa, Voittajaksi! -seminaarissa, Synty -seminaarissa sekä Kuopion Jazz & Blues -festivaaleilla.
Kuopiorockissa muotoilun opiskelijoidemme osaaminen oli isosti ja upeasti esillä, kun opiskelijat suunnittelivat Puistolavan visuaalisen ilmeen:
Viestintä on strategian ääni ja yhteinen sävel
Vuosi 2024 oli Savonialla strategian sekä strategian toteutusohjelmien uudistamisen aikaa. Viestinnässä tehtävänämme on ollut luoda yhteistä ymmärrystä strategian tavoitteista ja merkityksestä – ajattelemme, että viestintä ei ole vain strategian tuki, vaan olennainen osa sen onnistunutta suunnittelua, toteutusta ja jatkuvaa kehittämistä.
Olemme sanoittaneet strategian mukaista tehtäväämme, profiiliamme, visiotamme ja arvoja sekä arvolupauksia monin eri tavoin muun muassa piirrosvideon kautta.
Katso video:
https://vimeo.com/1039572569?share=copy
Kampuksemme sijaitsevat Kuopiossa, Iisalmessa ja varkaudessa. Vuonna 2024 meillä oli ilo kuvata Kuopion ja Varkauden kampustemme uudet esittelyvideot, Iisalmen kampuksen video kuvataan aularemontin valmistuttua keväällä 2025.
Katso videot:
Valmiina ollaan!
Lokakuussa järjestimme savonialaisille suunnatun ”Asiantuntijan ääni kuuluviin, osaaminen näkyväksi” -viestintäkoulutuksen, johon osallistui noin 60 korkeakoulumme asiantuntijaa. Koulutuksen tavoitteena oli vahvistaa asiantuntijaviestinnän taitoja ja rohkaista henkilöstöä tuomaan osaamistaan esille eri kanavissa.
Asiantuntijan ääni kuuluviin – tervetuloa viestintäpolulle, osa 1
Vuoden aikana pääsimme harjoittelemaan myös hätä- ja häiriötilanteiden kriisiviestintää isossa mittakaavassa, kun kampuksella ja KYSillä järjestettiin suuronnettomuusharjoitus moniviranomaisharjoituksena:
Tällä menolla muutettiin maailmaa Savonian viestinnän osalta vuonna 2024!
Kirjoittaja:
Anne Heikkinen
viestintä- ja vaikuttavuusjohtaja
Savonia-ammattikorkeakoulu