Savonia-artikkeli: Opin.fi on solahtanut osaksi Savonian prosesseja

This work is licensed under CC BY-SA 4.0Creative Commons logoCreative Commons Attribution logoCreative Commons Share Alike logo

Opin.fi-palvelu lanseerataan huhtikuussa 2025. Palvelun taustalla on useamman vuoden Digivisio 2030 -kehittämistyö, johon ovat osallistuneet kaikki Suomen korkeakoulut – sekä yliopistot että ammattikorkeakoulut. Opin.fi on rakennettu ajatellen työelämässä olevaa oppijaa, joka haluaa kehittää osaamistaan. Hän löytää palvelusta kaikkien korkeakoulujen avoimen opintotarjonnan yhdestä paikasta. Tarjolla on sekä opintopisteitä tuottavia opintoja että itseopiskeluun sopivia vapaasti hyödynnettäviä aineistoja. Korkeakoulun näkökulmasta meillä on pian käytössämme uusi foorumi, jossa avoin tarjonta on oppijoiden löydettävissä ja vertailtavissa.

Peppiin kirjatut tiedot kehittämiskohteena

Opintopisteitä tuottavien avointen korkeakouluopintojen tiedot siirtyvät opin.fi-palveluun korkeakoulujen omista opiskelijahallintojärjestelmistä Pepistä ja Sisusta. Savonia-ammattikorkeakoulussa taustajärjestelmänä on Peppi. Sinne opintojaksojen opettajat kirjaavat opintojaksojen sisällöt ja osaamistavoitteet sekä toteutussuunnitelmat tarkkoine aikataulu-, opiskelumenetelmä- ja materiaalitietoineen. Nuo tiedot siirtyvät sellaisinaan opin.fi-palveluun, kun ne on tägätty asianmukaisesti ja ohjeiden mukaan.

Jotta opintomme näkyvät palvelussa kiinnostavina ja laadukkaina, olemme panostaneet kuvaustekstien informatiivisuuteen, selkeyteen ja innostavuuteen. Avoimen ammattikorkeakoulun tarjontaan tulevien opintojen kuvaustekstien ohje on uudistettu ja ohje on opettajien käytettävissä henkilöstöintrassa. Ohjetta on esitelty työpajoissa sekä infotilaisuuksissa ja -webinaareissa, ja opettajia on lisäksi ohjeistettu muun muassa sähköpostein sen soveltamisessa. Ohjeessa on jo otettu huomioon myös Peppi-järjestelmään kehitteillä olevan ingressi-kentän käyttäminen jatkossa.

Toteutussuunnitelmille, joista oppija saa tarkat tiedot opintojen suorittamista varten, on tehty Peppiin suomen- ja englanninkieliset toteutussuunnitelmien mallipohjat sekä omaan tahtiin suoritettavalle nonstop-opintojaksolle että aikataulutetulle opintojaksolle. Mallipohjia ja ohjeita noudattamalla opettaja osaltaan rakentaa Savonian profiilia laadukkaana ja ajanmukaisena korkeakouluna, joka tarjoaa kiinnostavaa ja työelämärelevanttia koulutusta.

Tavoitteena antoisa oppimiskokemus Moodlessa

Korkeakoulujen yhteisenä tavoitteena on tarjota oppijalle yhdenmukainen oppimiskokemus opiskelipa oppija missä korkeakoulussa tahansa. Tuohon tavoitteeseen pääsemiseksi korkeakoulut laativat yhteiset digipedagogiikan laatukriteerit, joita kaikki ovat sitoutuneet noudattamaan. Savoniassa laatukriteerit on integroitu omiin digipedagogisiin ohjeisiin. Niitä noudattamalla opettaja pystyy tarjoamaan antoisan ja mukaansatempaavan oppimiskokemuksen omalla opintojaksollaan. Moodle-oppimisympäristöön on myös tehty kurssien mallipohjia opettajien hyödynnettäväksi.

Digipedatiimi järjestää henkilöstölle jatkuvasti digipedagogiikkaan liittyviä koulutuksia. Digivisiossa yhteisesti laaditut pedagogiset koulutukset ja niihin liittyvät aineistot on integroitu Savonian sisäisiin koulutuksiin. Kukin korkeakoulu vastaa opin.fi:ssä esillä olevan tarjonnan laadusta.

Itseopiskeluaineistoja TKI-hankkeista

Opintopisteyttämätöntä itseopiskeluun sopivaa aineistoa syntyy eniten tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa eli TKI-hankkeissa. Savoniassa on sovittu, että tuota tarjontaa kokoavat ja valitsevat opin.fi-palveluun kuuden strategisen tutkimusalan viestintäyhteyshenkilöt. Opintopisteyttämätön tarjonta viedään opin.fi-palveluun käsin, sillä sille ei ole Savoniassa taustajärjestelmää.

Opintopisteyttämättömän tarjonnan laadun varmistamiseksi on henkilöstön käyttöön laadittu opas ”TKI-hankkeista opin.fi-palveluun”. Sekä oppaan hyödyntäminen että opin.fi-palveluun ilmoittaminen on istutettu osaksi prosessia lähtien hankesuunnittelusta ja edeten hankkeen aloituskokoukseen ja toteutukseen. Projektipäälliköllä on prosessissa omat tehtävänsä ja roolinsa, samoin tutkimusviestinnän yhteyshenkilöllä.

Resurssiviisaus lähtökohtana

Sekä opintopisteytetyn että opintopisteyttämättömän tarjonnan osalta opin.fi-palvelu on istutettu ja solahtanut osaksi Savonian normaaleja prosesseja. Muutoin opin.fi:n huomioon ottaminen olisikin mahdotonta tiukkenevassa taloudellisessa tilanteessa ja resurssiviisaita ratkaisuja etsittäessä.

Kirjoittaja:

Marja Kopeli

Jatkuvan oppimisen koulutusasiantuntija, Digivision muutoskoordinaattori, Savonia-amk