Savonia-artikkeli: Kohti strategiakautta 2025-2028 ja sen yli
This work is licensed under CC BY-SA 4.0
2030-luku lähestyy ja sen myötä myös työelämän tarpeet ja odotukset muuttuvat vauhdilla. Ammattikorkeakoulujen tehtävä on tarjota sellaista koulutusta, joka vastaa tulevaisuuden haasteisiin ja mahdollisuuksiin. Megatrendit, kuten digitalisaatio, ilmastonmuutos ja väestön ikääntyminen yhdessä pienenevien nuorisoikäluokkien kanssa, muokkaavat merkittävästi työelämää ja yhteiskuntaa. Näistä erityisesti digitalisaatio on ilmiö, jonka vaikutukset ovat jo nyt nähtävissä ja jotka tulevat vain korostumaan tulevaisuudessa.
Digitalisaatio koskettaa lähes jokaista toimialaa ja työtehtävää. Se edellyttää uusia taitoja ja kykyjä muun muassa tiedon hallinnassa, datan analysoinnissa ja kyberturvallisuudessa. Digitalisaatio-osaamisen voidaankin nähdä sisältävän paljon geneerisiä osa-alueita, esimerkiksi perusperiaatteet ja käytännöt kyberturvallisuudesta ovat osin jo nyt, ja vielä vahvemmin tulevaisuudessa, jokaisen tietotyöläisen perustaitoja. Ammattikorkeakoulujen velvollisuutena on varmistaa opetussuunnitelmissaan se, että eri alojen opiskelijat saavat valmiudet toimia digitalisoituvassa maailmassa.
Digitalisaatio etenee, mutta ihmislähtöistä osaamista tarvitaan edelleen
Digitalisaation lisäksi ammattikorkeakoulujen tulee kiinnittää huomiota myös ihmislähtöiseen osaamiseen. Teknologian kehittyessä on tärkeää säilyttää inhimillisyys ja huomioida ihmisten tarpeet ja hyvinvointi. Vaikka digitalisaatio muuttaa viestintätapoja, ovat hyvät viestintätaidot tulevaisuudessakin arvokkaita, ainakin niin kauan kuin ihmisten välinen vuorovaikutus säilyy keskeisenä osana työelämää. Kulttuurisen monimuotoisuuden lisääntyessä myös tarve ymmärtää ja kunnioittaa erilaisia näkökulmia ja taustoja tulee korostumaan.
Automaatio ja tekoäly tulevat korvaamaan yhä uusia rutiinitehtäviä ja samalla myös tehostamaan prosesseja, mutta luovuus ja kyky ratkaista monimutkaisia ongelmia ovat taitoja, joita koneet eivät voi ainakaan täysin korvata. Samalla kun opimme hyödyntämään uusia teknologioita, tulee koulutuksen toteutuksessa panostaa entistä enemmän ongelmanratkaisutaitoja ja luovuutta edistäviin menetelmiin.
2030-luvulle suunnattaessa työmarkkinat tulevat muuttumaan entistä nopeammin, mikä edellyttää jatkuvaa oppimista ja mukautumiskykyä. Ammattikorkeakoulujen on tarjottava joustavia ja monipuolisia oppimismahdollisuuksia, jotta myös jo työelämässä työskentelevät asiantuntijat voivat päivittää osaamistaan ja pysyä mukana kehityksessä. Valtakunnallisen yhteisen Opin.fi -tarjonnan ohella tarvitaan kuitenkin myös kiinteää alueellista dialogia yrityselämän kanssa.
Tulevan strategiakauden aikana Savonia haastaa itsensä päivittämään työelämäläheisen korkeakoulun toimintamallia yhä paremmin tulevaisuuden tarpeita vastaavaksi. Kutsumme tätä nimellä DUAL 2.0. Kehitystyöhön saamme tukea ja näkemystä toimiessamme yhdessä kahdeksan muun eurooppalaisen korkeakoulun kanssa EU4DUAL-allianssissa.
Uusi strategiakausi antaa mahdollisuuden tarkistaa aiemmin valittua suuntaa ja tarvittaessa ohjata rajallisia resursseja vastaamaan paremmin tavoitteita. Maailma ympärillä muuttuu ja siinä samassa Savoniakin. Kykymme vastata meille asetettuihin ja myös itsemme asettamiin odotuksiin ja tavoitteisiin on kuluvalla strategiakaudella ollut erinomainen. Mitään tämän vähempää ei kannata tavoitella tulevankaan strategian toteutumiselta.
Kirjoittaja:
Esa Viklund
Koulutusjohtaja
Savonia-ammattikorkeakoulu