Savoniassa luodaan hyvinvointia haalarikansalle
Savonia-ammattikorkeakoulun Kuopion kampuksella opiskeleva Tinja Käräjäoja ja hänen kolme opiskelukaveriaan saivat mielekkään projektin.
Tehtävänä oli ideoida ja toteuttaa kuukauden mittainen hyvinvointikampanja kaikille ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Haalarikansalle hyvinvointia -kampanjan tavoitteena oli viestiä oman hyvinvoinnin ylläpitämisen merkityksestä ja kertoa tarjolla olevista palveluista opiskelijoilta opiskelijoille somea hyödyntäen.
Käräjäojan mukaan syyslukukauden ensimmäiset kuukaudet kuluivat kampanjan ja siihen kuuluvien tapahtumien suunnittelun parissa. Itse toteutusvaihe käynnistyi marraskuun puolessa välissä.
– Suunnittelimme jokaiselle kampanjapäivälle oman teemansa. Käsittelimme muun muassa mielen hyvinvointiin, stressiin, työskentelyn tauottamiseen, ajanhallintaan, uneen ja ravintoon liittyviä aiheita.
Sisältöä Instagramiin
Kampanjatiimi vieraili kampuksilla tekemässä opiskelijoille gallupeja ja hyvinvointihaasteita. Koronarajoitusten vuoksi kampanjaa pyöritettiin kuitenkin pääasiassa somessa. Pääkanavana oli Savonian Instagram-tili, jota useimmat koulun opiskelijoista jo valmiiksi seurasivat. Julkaisut tavoittivat ison joukon opiskelijoita, päivittäin jopa 900 opiskelijaa.
– Julkaisimme kampanjakuukauden jokaisena päivänä aineistoa Instagramissa. Käytimme videoidemme julkaisuun erityisesti IG Storya, IGTV:tä ja Instagram Liveä. Lisäksi teimme podcasteja. Saimme kampanjan toteuttamiseen hyvin apua henkilökunnalta. Esimerkiksi viestinnästä saimme apua podcastien tekemiseen ja pääsimme käyttämään koulun uutta studiotilaa.
Haastateltavina olivat Savonian asiantuntijat, rehtori ja opettajat. Gallupien myötä myös opiskelijoita näkyi videoilla. Hyvinvointipalveluista esittelyssä olivat muun muassa Savonian korkeakoulukuraattorit, opiskeluterveydenhuolto, Sykettä-liikuntapalvelut ja VireTori, jossa Savonian sosiaali- ja terveysalan opiskelijat tarjoavat hyvinvointiin liittyvää ohjausta, toimintakykykartoituksia sekä kuntotestausta.
Kampanjalle kiitosta
Käräjäojalle kampanjan järjestäminen oli hieno ja opettava kokemus. Häntä lämmittää erityisesti opiskelijoilta ja Savonian henkilökunnalta saatu positiivinen palaute.
– Olemme saaneet paljon kiitosta tärkeiden aiheiden käsittelemisestä. Saimme kampanjalle tyytyväisiä katsojia jopa koulun ulkopuolelta.
Käräjäojan mielestä Haalarikansalle hyvinvointia -kampanja on hyvä esimerkki koulun halusta panostaa opiskelijoiden hyvinvointiin.
– Itse koen, että täällä Savoniassa on hyvä opiskella. Yhteishenki on hyvä, opiskelijoita kuunnellaan ja mahdollisiin huoliin tartutaan herkästi. Lisäksi kampuksen uudet ja viihtyisät tilat luovat hyvät puitteet opiskelulle, Käräjäoja pohtii.