Savonia-artikkeli: Onko se kaivuri? Onko se tekoäly? Kyllä, se on AI-Masi!
This work is licensed under CC BY-SA 4.0
Innovaatioympäristön rakentaminen oppimisen ja yrityskehityksen tarpeisiin vaatii vahvaa ja vaikuttavaa yhteistyötä. Tällaista yhteistyötä tehdään AI-Masi -hankkeessa, jossa Savonia-ammattikorkeakoulu ja Ylä-Savon ammattiopisto toimivat yhdessä edistääkseen tekoälyn käyttöä ja kehittääkseen uusia teknologisia ratkaisuja sekä toimintamalleja yritysten ja opiskelijoiden osaamisen kehittämiseksi. Yhteistyön tavoitteena on myös yhteisen oppimis- ja kohtaamisympäristön luominen, joka olisi niin fyysinen kuin virtuaalinen ympäristö.
Innovaatioympäristön ja siihen liittyvien palveluiden ideointi toteutettiin AI-Masi -hankkeen ohjausryhmän kokouksen jälkeen YSAO:n toimitiloissa Toivalassa. Tutustuttaviin toimitiloihin kuului simulaattoriopetuksen kontti, luokkahuone sekä ulkotilat. Kahvitteluosuus toteutettiin ympäristön vaatimusten mukaisesti työmaakahvitteluna luokkatiloissa ja sään suosimana lämpöisellä hiekkakentällä mukavia huastellen sekä asiastakin puhuen.
Ohjausryhmän jäsenet ja vierailijat, joita saimme Turusta asti, pääsivät tutustumaan testipenkkiin ja ajo-opetussimulaattoreihin. Lisäksi he pääsivät kokeilemaan AI-Masin ajosimulaattoria ja kaivinkonetta sekä VR-lasien hyödyntämistä työkoneen ohjaamisessa. Kaivinkoneessa oli nähtävillä myös hankkeeseen hankittu oppimista avustavan tekoälytyökalun ensimmäinen versio, joka tuottaa dataa ja antaa reaaliajassa palautetta operaattorin toimista. Vierailijat olivat Savonia-AMK Oy:n yhteistyökumppaneita Turun ammattikorkeakoulusta Vireo-tutkimushankkeesta (EAKR).
Kooste työpajan tuloksista
Tarkoituksena on hyödyntää näitä tuloksia keskusteluissa yhteistyötahojen kanssa kerätäksemme lisää tietoa ja ymmärrystä hankkeen innovaatioympäristön ja palveluiden kehittämiseksi. Hyödynnämme myös oppilaitosyhteistyötä ja niissä toteutettavia opintojaksoja innovaatioympäristönä toimivan showroomin ja siihen liittyvien palveluiden konseptien luomiseksi.
1. Mitä showroomissa tulisi olla?
-testilaboratorio
-Showroom Savonian hallinnassa
-huolto- ja demokontti
-kompastuskivet esille
-inspiroiva opetusympäristö opiskelijoille
-suoravetohydrauliikka testipenkkiin
2. Mikä saisi sinut tulemaan showroomiin?
-Älä tee näin! -osasto
-epäonnistumiset täytyy pitää arvossaan ja jakaa!
-huippusaavutukset
-elämyksellisyys
3. Mitä showroomin simulaattorissa pitäisi huomioida?
-kaiken tasoisille käyttäjille helppo
-verkon kapasiteetin riittävyys usealle laitteelle
-ajokoneen koura + pölkyt etäohjauksella
-Toivalan metsäkoneenkuljettajien koulutus mukaan yhteistyöhön
4. Miten showroomia voisi hyödyntää opetuksessa?
-lähekkäin luokkatila (16 opiskelijaa) ja simulaatio-opetustila (8 opiskelijaa), opetuksen aikana 2 opettajaa
-toimialat: maansiirto, rakennus ja metsäkoneenkuljetus
-oppilaitosvierailut 8.-9. lk
-valmiustasoja varten opetus ja testaukset, mm. koordinaatio, koneiden hallinta ja digitaidot
-koordinaatioharjoittelu ennen simulaattoria ja taitojen karttuessa läpi työuran, myös muut taidot
-työelämäosaaminen, työhyvinvointi, itsensä johtaminen ja terveys -teemat läpileikkaaviksi opetukseen ja showroomiin mukaan toteuttamaan nykyisiä ja uusia laitetoimittajia esim. Tenstar ja Skillster, sekä amk-opiskelijoiden opinnoissa tuottamat softat, muotoilut yms.
Kuva: Marja Kauppinen ja Miina Ikävalko
Voit seurata meitä IG:ssä: https://www.instagram.com/savoniakone/
Kirjoittaja:
Marja Kauppinen, tuntiopettaja, Savonia-AMK Oy, marja.kauppinen@savonia.fi