Hehkulamppu, jossa on valoja verkostomaisesti. Kuva on luotu tekoälyllä.

Savonia-artikkeli Pro: Virtuaalinen potilashuoneperehdytys

Savonia-artikkeli Pro on kokoelma monialaisen Savonian asiantuntemusta eri aiheista.

This work is licensed under CC BY-SA 4.0Creative Commons logoCreative Commons Attribution logoCreative Commons Share Alike logo

Koronapandemian mukanaan tuomat kokoontumisrajoitukset sekä hektinen työelämä vaativat uudenlaisten perehdyttämis- ja koulutusmuotojen käyttöönottoa. Esimerkiksi KYSillä on otettu käyttöön potilashuoneen virtuaalinen perehdytysmateriaali perinteisen fyysisen yleis- ja kohdeperehdytyksen lisäksi. Virtuaalitodellisuusteknologia näyttäisi olevan kustannustehokkaampi suhteessa tavanomaiseen tapaan toimia (Katz ym. 2020). Lisäksi digitaalisten menetelmien etuina on omaan tahtiin hyödyntäminen aika- ja paikkasidonnaisuuden sijasta (Järvensivu 2017).

Potilashuoneen virtuaalisen perehdytyksen kehittämistyön taustalla on tieto siitä, että potilashuoneita käyttävää henkilöstöä on määrällisesti paljon. Potilashuoneen virtuaalista perehdytystä käytetään muuttavan henkilöstön lisäksi myös uusien työntekijöiden perehdytyksessä. Virtuaalisen perehdytyksen tavoitteena on helppokäyttöisyys, johon voi palata ajasta ja paikasta riippumatta. Virtuaaliperehdytys myös hyödyntää osallistavaa oppimista. (Kärnä & Pekkanen 2023.)

Potilashuoneen virtuaalisen perehdytysmateriaalin kehitystyö on käynnistetty vuonna 2021 ja vuoden 2022 kesällä sen ensimmäistä versiota pilotoitiin muutamassa yksikössä. KYS Uusi Sydän -rakennushankkeen toisen vaiheen muuttojen yhteydessä kevättalvella 2023 potilashuoneen virtuaalinen perehdytys oli käytössä muuttavien osastojen tukena.

Virtuaalinen perehdytys vielä vähäisellä käytöllä

Haatainen (2024) tutki opinnäytetyössään potilashuoneen virtuaalisen käyttöä, sisältöä sekä virtuaalisen perehdytyksen hyötyjä ja käyttömahdollisuuksia. Tietoa hyödynnetään virtuaaliperehdytyksen kehittämisen tukena.

Haastattelujen perusteella ilmeni, että potilashuoneen virtuaalista perehdytystä on käytetty erittäin vähän. Syynä vähäiseen käyttöön olivat pääasiassa se, että virtuaalisen perehdytyksen olemassaolo oli unohdettu tai siitä ei edes tiedetty. Myös virtuaalisen perehdytysmateriaalin löytäminen koettiin haastavaksi. Potilashuoneen virtuaalisesta perehdytyksestä oli tiedotettu muuttavien yksiköiden osastonhoitajia sähköpostiviestillä ennen muuttoa ja muuton aikoihin potilashuoneen virtuaalisesta perehdytyksestä oli myös intratiedote.

Potilashuoneen virtuaalisen perehdytyksen sisältö koettiin hyväksi ja sen käyttö helpoksi. Lyhyet ohjevideot keräsivät erityisesti kiitosta. Kaikki haastateltavat olivat sitä mieltä, että virtuaalinen perehdytys on nykyaikainen ja hyvä tapa muun perehdytyksen tukena. Potilashuoneen virtuaalinen perehdytys nähdään tärkeänä osana uuden henkilön perehdytysmateriaalia ja sen käyttöä tulisi vahvistaa.

Kirjoittajat:

Titta Haatainen, Digitalisaationa asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) – opiskelija, Savonia-ammattikorkeakoulu

Liisa Klemola, lehtori, FT, Savonia-ammattikorkeakoulu, jatkuvan oppimisen yksikkö, Master School, Kuopio

Elisa Snicker, lehtori, CBC, KTM, TtM, Savonia-ammattikorkeakoulu, jatkuvan oppimisen yksikkö, Master School, Kuopio

Lähteet:

Järvensivu, A. 2017. Pelillistäminen ja digitaaliset pelit työelämän kehittämismenetelminä. Aikuiskasvatus 4/2017, 256 – 269

Katz, D., Shah, R., Kim, E., Park, C., Shah, A., Levine, A., & Burnett, G. 2020. Utilization of a VoiceBased Virtual Reality Advanced Cardiac Life Support Team Leader Refresher: Prospective Observational Study. Journal of medical Internet research, 22(3), e17425. https://doi.org/10.2196/17425. Viitattu 5.4.2023.

Kärnä, M. & Pekkanen, M-J. 2023. Virtuaalinen perehdyttäminen. Esitys SSTY päivillä 8.2.2023. Verkkojulkaisu. 003Bke-MattijaMenna.pdf. Viitattu 28.9.2024.