Savonia-artikkeli Pro: Nuorten digitaitojen kehittyminen työpajatoiminnassa
Savonia-artikkeli Pro on kokoelma monialaisen Savonian asiantuntemusta eri aiheista.
This work is licensed under CC BY-SA 4.0
Digitaidot ovat oleellinen osa kansalaistaitoja sekä työelämä- ja opiskelutaitoja. Näitä taitoja tarvitaan yhteiskunnan digitalisaatiosta hyötymiseen sekä digitaalisen osallisuuden toteutumiseen (TIEKE 2023; Opetushallitus 2023; Digi- ja väestötietovirasto 2023a & 2023b; Into ry 2023). Nuorten työpajatoiminnan tavoitteena on sekä nuorten työelämä- ja opiskeluvalmiuksien että osallisuuden edistäminen (Into ry 2023), joten myös digitaitojen kehittymiseen tähtäävät toiminnot tulee huomioida osana näitä palveluita. Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnian Nuorten työpajoilla nuoret työskentelevät yhdeksällä ammatillisella työpajalla, ja digitaitoja kehittävät toiminnot ja työtavat ovat osa työpajojen perustoimintaa.
Nuorten digitaitotaso ja sen kehittyminen
Salmen YAMK-opinnäytetyössä selvitettiin, millä tasolla Omnian Nuorten työpajoilla asiakkaina olevien nuorten digitaidot ovat, kuinka ne kehittyvät ja mitkä toiminnot vaikuttivat digitaitojen mahdolliseen kehittymiseen työpajajakson aikana.
Ensimmäisessä vaiheessa (n = 42) kartoitettiin digitaitojen lähtötasoa. Toisessa vaiheessa (n = 23) kartoitettiin digitaitojen kehittymistä työpajajakson aikana sekä kehittymiseen vaikuttaneita työpajajakson aikaisia toimintoja. Molemmissa vaiheissa nuoret arvioivat digitaitojaan sekä niihin liittyviä väittämiä tutkimusta varten tehdyillä kyselylomakkeilla sekä tekivät Europassin digitaitotestin (Euroopan unioni 2024). Tutkimuksessa digitaidot määriteltiin Euroopan unionissa kehitetyn DigComp-viitekehyksen kautta, ja digitaidot jaettiin viitekehyksen kuvauksen mukaisesti viiteen osa-alueeseen (Kuva 1), joita ovat informaatio- ja datalukutaito, viestintä ja yhteistyö, digitaalisen sisällön luominen, turvallisuus sekä ongelmanratkaisu (Vuorikari, Kluzer & Punie 2022).
Kuva 1. Digitaidot osana digitalisoituvaa yhteiskuntaa, digiosallisuutta ja digitaalista osaamista (Digi- ja väestötietovirasto 2023b; Vuorikari, Kluzer & Punie 2022; Hänninen ym. 2021; Euroopan komissio 2019).
Nuorten digitaidot kohtuullisen hyvällä tasolla
Tutkimustulosten perusteella Omnian Nuorten työpajojen asiakkaiden digitaidot ovat kokonaisuudessaan kohtuullisen hyvällä tasolla, joskin tuloksissa esiintyy huomattavaa hajontaa. Tämä tukee aiempien tutkimusten havaintoa siitä, että nuoret eivät ole digitaidoiltaan yhtenäinen diginatiivien joukko, vaan nuorten keskuudessa esiintyy selkeää polarisaatiota digitaitoihin liittyvässä osaamisessa (Kaarakainen 2019; OKM 2023). Tutkimukseen osallistuneilla nuorilla oli hyvä ymmärrys digitaitojen osaamistarpeesta työelämässä ja opiskeluissa. Työpajatoiminta koettiin hyvänä ympäristönä digitaitojen opetteluun.
Tutkimuksen toiseen vaiheeseen osallistuneiden nuorten digitaidot kehittyivät hieman neljän kuukauden mittaisen työpajajakson aikana. Työpajajakson aikana esimerkiksi nuorten arviot digitaitojen tarpeellisuudesta työelämässä ja opiskeluissa, sekä kiinnostus oppia digitaitoja kehittyivät positiivisesti. Nuoret mukaan digitaitojen kehittymistä voidaan parhaiten edistää tekemällä niihin liittyviä käytännön tehtäviä säännöllisesti sekä digitaitoja testaamalla.
Nuorten työpajatoiminnan vaikutuksista tarvitaan lisää tutkimusta
Nuorten työpajatoiminta näyttäisi olevan sopiva palvelu nuorten digitaitojen kehittymiselle. Kokonaisuudessaan nuorten työpajatoiminnan vaikutuksia on kuitenkin tutkittu Suomessa vähän. Tehty tutkimus keskittyi vaikuttavuuden suhteen työpajojen asiakkaina olleiden nuorten työelämän ja opiskeluun sijoittumisen tutkimiseen. Vaikutusten ja vaikuttavuuden tutkiminen olisi kuitenkin erityisen tärkeää, sillä erilaiset rahoitusmittarit korostavat vaikuttavuutta entistä enemmän.
Opinnäytetyö on kokonaisuudessaan luettavissa Theseuksessa: Nuorten digitaitojen kehittyminen työpajajakson aikana Omnian Nuorten työpajoilla – Määrällinen tutkimus työpajanuorten digitaidoista. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120433016
Kirjoittajat:
Juho Salmi, Digitalisaation asiatuntija sosiaali- ja terveysalalla YAMK-opiskelija, Savonia-ammattikorkeakoulu
Elisa Snicker, lehtori, CBC, KTM, TtM, Master School, Savonia-ammattikorkeakoulu
Juhamatti Huusko, sivutoiminen tuntiopettaja, YTT, KTM, Master School, Savonia-ammattikorkeakoulu
Lähteet:
Digi- ja väestötietovirasto 2023a. Digitaitoraportti 2023 – Digi ensin, mutta ei yksin. https://dvv.fi/documents/16079645/0/Digitaitoraportti_2023_saavutettava.pdf/4d2f74b1-0baf-a06a-f28e-954bb8df491d/Digitaitoraportti_2023_saavutettava.pdf.
Digi- ja väestötietovirasto 2023b. Digitaitosuositukset: Mitä pitää osata, jotta nyky-yhteiskunnassa pysyy mukana? https://dvv.fi/documents/16079645/0/Digitaitosuositukset_2023_DVV.pdf.
Euroopan komissio 2019. Key Competences for Lifelong Learning. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/297a33c8-a1f3-11e9-9d01-01aa75ed71a1/language-en.
Euroopan unioni 2024. Testaa digitaitosi. https://europa.eu/europass/fi/europass-tyokalut/test-your-digital-skills.
Hänninen, Riitta, Kärhinen, Joonas, Korpela, Viivi, Pajula, Laura, Pihlajamaa, Olli, Merisalo, Maria, Kuusisto, Olli, Taipale, Sakari, Kääriäinen, Jukka & Wilska, Terhi-Anna 2021. Digiosallisuuden käsite ja keskeiset osa-alueet – Digiosallisuus Suomessa -hankkeen väliraportti. Valtioneuvoston kanslia, Helsinki. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/163036/VNTEAS_2021_25.pdf.
Into ry 2023. Työpajatoiminnan käsikirja. https://www.intory.fi/app/uploads/2023/11/Tyopajatoiminnan-kasikirja.pdf.
Kaarakainen, Meri-Tuulia 2019. Education and Inequality in Digital Opportunities – Differences in Digital Engagement Among Finnish Lower and Upper Secondary School Students. Turun yliopisto, Koulutussosiologian tutkimuskeskuksen raportti 82.
Opetushallitus 2023. Laaja-alainen osaaminen 2030-luvulla. Laaja-alaisten osaamistarpeiden kehitys vuoteen 2030 mennessä. Osaamisen ennakointifoorumin 2021–2024 tuloksia. Raportit ja selvitykset 2023:1. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Laaja-alainen_osaaminen_2030-luvulla.pdf.
Opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) 2023. Varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen digitalisaation tavoitetila. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2023:45. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/165249/OKM_2023_45.pdf.
TIEKE 2023. Digitaitotasot. https://tieke.fi/digitaitotasot/.
Vuorikari, Riina, Kluzer, Stefano & Punie, Yves 2022. DigComp 2.2 – The Digital Competence Framework for Citizens. European Comission. https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC128415/JRC128415_01.pdf.