Savonia-artikkeli Pro: Kohti asiakaslähtöisten digitaalisten palvelujen kehittämistä
Savonia-artikkeli Pro on kokoelma monialaisen Savonian asiantuntemusta eri aiheista.
This work is licensed under CC BY-SA 4.0
Järjestimme jo toisen kerran DigisoteYAMK-verkoston seminaaripäivän ja yhteiskehittämisen työpajan, jossa Digitaalisten sosiaali-, terveys- ja hyvinvointialan (YAMK) tutkinto-ohjelmien opiskelijat neljästä korkeakoulusta pääsivät verkostoitumaan yli maantieteellisten ja ammattirajojen. DigisoteYAMK-verkostoon kuuluvat Lapin, Savonian, Hämeen ja Oulun ammattikorkeakoulut. Seminaaripäivän teemana oli asiakaslähtöisten digitaalisten palvelujen kehittäminen.
Digitaalisten palvelujen merkitys korostuu yhä voimakkaammin muun muassa palveluverkkouudistuksen myötä, jossa digitaalisilla palveluilla pyritään edistämään palvelujen saatavuutta, saavutettavuutta ja jatkuvuutta sekä vastaamaan yhä tiukkenevaan resurssipulaan. Palveluverkkouudistuksen taustalla vaikuttaa erityisesti muuttuva väestörakenne. Useat aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että digitaalisten palvelujen tulee olla käytettäviä ja asiakkaiden näkökulmia on tarpeen kuulla niiden kehittämisessä (Laukka ym., 2024; Takano ym., 2023; Wildenbos et al., 2019).
Digitaalisten palvelujen kehittämisessä on tärkeää huomioida käyttäjien tarpeet ja kokemukset. Tämä korostuu erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollossa, jossa asiakaslähtöisyys on keskeinen periaate (Koivunen, 2017). Digitaaliset palvelut voivat tukea asiakaslähtöisyyttä monin tavoin. Digitaaliset palvelut, kuten esimerkiksi etävastaanotot ja mobiilisovellukset, voivat helpottaa asiakkaiden pääsyä hoitoon ja tarjota heille enemmän joustavuutta ja valinnanvaraa.
On kuitenkin tärkeää, että digitaaliset palvelut ovat helppokäyttöisiä ja saavutettavia kaikille käyttäjille, mukaan lukien ikääntyneet ja teknologiaan tottumattomat henkilöt (Kaihlanen ym., 2021). Käyttäjien näkökulmien huomioiminen palvelujen suunnittelussa ja kehittämisessä on avainasemassa, jotta palvelut vastaavat aidosti heidän tarpeisiinsa ja odotuksiinsa.
Digitaalisten palvelujen kehittäminen vaatii jatkuvaa seurantaa ja arviointia. On tärkeää kerätä palautetta käyttäjiltä ja tehdä tarvittavia muutoksia palvelujen parantamiseksi. Näin varmistetaan, että digitaaliset palvelut ovat korkealaatuista, asiakaslähtöisiä ja vastaavat muuttuvan väestörakenteen ja resurssipulan haasteisiin. Tämä tarkoittaa ammattilaisen näkökulmasta jatkuvaa osaamisen kehittämistä. Lisäksi ammattilaisilta vaaditaan hyviä yhteistyö- ja verkostoissa toimimisen taitoja, koska digitaalisten palvelujen kehittäminen tapahtuu yleensä erilaisissa moniammatillisissa toimijaverkostoissa.
Yhteinen työpajapäivä – osaamisen jakamista ja verkostoitumista
DigisoteYAMK-verkoston yhteisen työpajapäivän suunnittelu aloitettiin vuoden 2023 alkusyksystä Savonia AMK:n toimiessa koordinaattorin roolissa kooten yhteistyöverkostoa eri ammattikorkeakouluista, joissa on mahdollista opiskella ylempää AMK-tutkintoa sosiaali- terveys- ja hyvinvointialan digitaalisiin palveluihin ja prosesseihin liittyen. Yhteinen suunnittelu käynnistyi yhteisten teemojen pohtimisella, jotka olivat yhteisiä ja ajankohtaisia neljän ammattikorkeakoulun digitaalisten palvelujen ja prosessien YAMK-opiskelijoille syksyn 2024 aikana. Yhteisen työpajapäivän sisältöjen tuli vastata eri vaiheissa ensimmäistä ja toista vuotta opiskelevien YAMK-opintojen osaamistavoitteita. Lisäksi sisältöjen suunnittelussa tuli huomioida se, että työpaja oli jokaisessa AMK:ssa eri opintojakson opintoihin kuuluva. Yhteisiksi työpajapäivän sisällöiksi kevään 2024 aikana varmistui asiantuntijaluennot kestävien digitaalisten palvelujen kehityksestä, käytännön esimerkki DigiFinlandista digitaalisen palvelujen kehittämiseen kansallisella tasolla, palvelumuotoilu digitaalisissa palveluissa sekä digitaalisten palvelujen liiketoimintaan, markkinointiin (pitchaus) ja talouteen sisältö kokonaisuus.
Yhteiseen aamupäivään osallistui liki sata tulevaa digitalisaation asiantuntijaa. Aamupäivän luento-osuuden jälkeen opiskelijat jaettiin noin 4–6 hengen pienryhmiin sekoittaen eri AMK:ssa opiskelevat. Näissä pienryhmissä opiskelijoiden tuli kehittää palvelumuotoilu ajattelua hyödyntäen terveyttä edistävä palvelu ja tuottaa siitä Business Model Canvas –pohjaan alustava palveluidea. Päivän päätteeksi pienryhmät pitchasivat tuotetun palveluidean muille.
Kokemukset ja palaute yhteisestä työpajapäivästä
Opiskelijoiden palaute yhteistyöpäivästä oli todella hyvää. Opiskelijat kokivat päivän olleen antoisa, mielenkiintoinen, superinnostava, opettavainen ja mukava. Päivän asiantuntijapuheenvuoroja kiiteltiin ja opiskelijoiden ryhmätyö koettiin sujuvana, hauskana ja opettavaisena. Ohessa otteita opiskelijapalautteista:
“Todella mielenkiintoinen päivä, iltapäivän yhteistyö erityisen mukavaa.”
“Aamupäivän esitykset oli todella hyviä ja antoisia. Ja työpaja huippu, kiva oli tavata uusia ihmisiä.”
“Erittäin mielenkiintoinen päivä ja kokonaisuus toimi hyvin alkaen asiantuntijaluennoista ja päätyen työpajatyöskentelyyn. Tämä oli erittäin tervetullutta vaihtelua itsenäisiin ja varsin yksinäisiin opintoihin, verkostoitumista parhaimmillaan.”
“Opettajat oli tosi motivoivia ja antoivat ammattimaisia kommentteja. Opin päivästä paljon”.
Opiskelijat toivoivat hieman enemmän aikaa tuotteen/palvelun suunnitteluun sekä esityksensä palautteelle. Osa opiskelijoista toivoi vastaavia yhteistyöpäiviä useammin. Kehitysideana esitettiin, että ryhmässä tehtyä työtä jalostettaisiin loppuun asti yhdessä eri korkeakoulun opiskelijoiden kanssa, ja valmis työ esitettäisiin yhteisessä päätösseminaarissa.
Opettajina jaamme opiskelijoiden innostuksen ja kokemuksen antoisasta ja mukavasta päivästä. Opimme prosessissa ja yhteistyöpäivässämme toisiltamme ja opiskelijoiltamme. Lisäksi saimme tehdä yhteistyötä päivän asiantuntijapuheenvuoron pitäjien kanssa ja kuunnella heidän loistavia alustuksiaan eri teemoista. Korkeakoulujemme digitaaliset oppimisympäristöt ja työvälineet mahdollistivat yhteistyöpäivän etätoteutuksen ympäri Suomea tulevien opiskelijoiden kanssa. Tästä on hyvä jatkaa!
Kirjoittajat:
Elina Laukka, TtT, HTM, Yliopettaja, Oulun ammattikorkeakoulu, Hyvinvointi ja kulttuuri osaamisala
Eija Jumisko, FT, TtM, Yliopettaja, Lapin ammattikorkeakoulu, Tulevaisuuden terveyspalvelut
Virpi Maijala, TtT, Tutkijayliopettaja, Hämeen ammattikorkeakoulu, Sosiaali- ja terveysalan yksikkö
Outi Kajula, TtT, Yliopettaja, Oulun ammattikorkeakoulu, Hyvinvointi ja kulttuuri osaamisala
Teija Niskanen, TtM, Lehtori, Savonia-ammattikorkeakoulu, Liiketalouden ja Jatkuvan oppimisen yksikkö
Elisa Snicker, TtM, KTM, Lehtori, Savonia-ammattikorkeakoulu, Master School, Jatkuvan oppimisen yksikkö
Lähteet:
Kaihlanen A, Virtanen L, Valkonen P, Kilpinen J, Hietapakka L, Buchert U, Hörhammer I, Isola A-M, Laukka E, Kouvonen A, Kujala S & Heponiemi T.
Tutkimuksesta tiiviisti 33/2021. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Helsinki
Koivunen, K. 2017. Asiakas- tai ihmislähtöisyys – tasavertaisuutta ja vastavuoroisuutta ammattilaisten ja palvelun käyttäjien kanssa. ePooki. Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystyön julkaisut 6. http://urn.fi/urn:isbn:978-951-597-141-8.
Laukka, E., Lakoma, S., Harjumaa, M. et al. Older adults’ preferences in the utilization of digital health and social services: a qualitative analysis of responses to open-ended questions. BMC Health Serv Res 24, 1184 (2024). https://doi.org/10.1186/s12913-024-11564-1
Takano E, Maruyama H, Takahashi T, Mori K, Nishiyori K, Morita Y, et al. User experience of Older People while Using Digital Health Technologies: a systematic review. Appl Sci. 2023;13(23):12815.
Wildenbos GA, Jaspers MWM, Schijven MP, Dusseljee- Peute LW. Mobile health for older adult patients: using an aging barriers framework to classify usability problems. Int J Med Inf. 2019;124:68–77.