Eveliina Mustoselle ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittamisen tavoitteena oli päivittää osaamista ja parantaa mahdollisuuksia työmarkkinoilla. Hän on todennut ylemmän korkeakoulututkinnon olevan edellytyksenä monessa tehtävässä.
Vaikka Eveliinan päivätyö ei liity luonnonvara-alaan, halusi hän opiskella ylemmän amk-tutkinnon juuri agrologina. Hän toimii päivätyönsä ohella maatalousyrittäjänä yhdessä puolisonsa kanssa Lieksassa ja maatalousosakeyhtiön osakkaana Loimaalla.
– Maatalousyrittäjänä halusin ylläpitää sen alan osaamista ja ehkä voisin joskus työllistyä muutoinkin luonnonvara-alalle.
Eveliina on valmistunut agrologiksi kymmenen vuotta sitten Jyväskylän ammattikorkeakoulusta, mutta ylemmän tutkinnon opiskelupaikaksi valikoitui Savonia sekä sen läheisyyden että hyvien etäopintomahdollisuuksien vuoksi.
– Savonia toi parhaiten esille mahdollisuuden etäopintoihin ja opetuspäivien rytmitys sopi minulle parhaiten. Etäopetus toimikin hyvin ja opettajilla oli hyvät tekniset taidot sen hoitamiseen.
Syksyllä 2019 aloittanut ryhmä ehti kokoontua lähiopetusjaksoille reilun puolen vuoden ajan, joten koronan aiheuttaman etäopetuksen alkaessa ryhmä oli tuttu toisilleen eikä muutos aiheuttanut ongelmia.
Opintojen sisällössä Eveliinaa yllätti se, kuinka paljon yleiset työelämätaidot korostuivat alan opintojen ohella. Tätä hän pitääkin opintojensa tärkeimpänä antina.
– Koska lähtötaso on korkea, on tämän tutkinnon laajuus melko pieni. Jälkikäteen ajatellen olisin voinut ottaa enemmän vapaavalintaisia opintoja esimerkiksi liiketalouden puolelta. Niihin voisi Savonian puolelta kannustaa enemmänkin.
Eveliina kokee tutkinnon nostaneen omaa ammatillista identiteettiä ja tuoneen esille taitoja, joita osaa hyvin. Vaikka opinnot eivät liittyneetkään nykyiseen päivätyöhön, ovat ne tukeneet myös sitä.
– Opiskelu on aina kannattavaa. Työkokemus tuo oman motivaationsa opiskeluun. Verkostoituminen, uusiin ihmisiin ja asioihin tutustuminen antavat paljon.
Savonia saa Eveliinalta kiitosta toimivasta opetuksesta ja sen järjestelyistä. Hän itse opiskeli työnsä ohella, mikä onnistui sujuvasti. Opinnäytetyön tekeminen oli suurin ponnistus, sillä sen tekeminen oli varsin itsenäistä eikä hänellä ollut mahdollista tehdä sitä omalle työpaikalle. Toisaalta työn tekeminen ennalta vieraasta aiheesta antoi mahdollisuuden haastaa itseään ja oppia uutta.
Eeva-Kaisa Pulkka, teksti
Kuvat Eveliina Mustonen