Opinto-opas
Opinto-opas
Vuonna 2022 alkavat ja sitä aiemmat koulutukset
Savonian uuden opinto-oppaan (2023 ja tämän jälkeen alkavat koulutukset) löydät täältä.
Lähtökohdat | Osaamistavoitteet | Opintojen rakenne | Asiantuntijuuden kehittyminen | Toteutus | Opintojaksotaulukko |
TB22SP Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opintojaksokuvaus
Koodi | 4 TBAMEAK |
Nimi | Ammattietiikka ja asiakkaan kohtaaminen |
Nimi englanniksi | Professional Ethics and Encouter The Customer |
Laajuus | 5 op |
Vieraskielinen osuus | 5 op |
Osaamistavoitteet | Opintojakson suoritettuaan opiskelija - ymmärtää eri ikäisten ihmisten kehitysvaiheet - kehittää itsetuntemustaan oman elämänsä ja ammattialansa tarkastelun kautta - osaa määritellä ammattieettiset periaatteet ja kuvata niiden tarkoitusta sosiaali- ja terveysalan työssä - tunnistaa omia arvoja ja osaa arvioida niitä suhteessa sosiaali- ja terveysalan arvopohjaan - tunnistaa omaan tulevaan työhön liittyviä eettisiä kysymyksiä - osaa ennaltaehkäistä ammatillisesti uhkaavia ja väkivaltaisia tilanteita sekä motivoituu toimimaan AVEKKI-toimintamallin mukaisesti - osaa kohdata yksilön yhteisönsä jäsenenä erilaisissa asiakaspalvelutilanteissa - tunnistaa reflektiivisen työotteen ja dialogisen vuorovaikutuksen periaatteet - osaa arvioida ja kehittää omia keskustelu-, neuvottelu- ja vuorovaikutustaitojaan sekä asiakas- että työyhteisötilanteissa - tunnistaa näyttöön perustuvan toiminnan periaatteet ja merkityksen toiminnan taustalla |
Keskeiset sisällöt | - elämänkulku lapsuudesta vanhuuteen - oman elämän tarkastelua, kriisi ja siitä selviytyminen - tunteiden, sosiaalisuuden ja itsetunnon kehittyminen - sosiaali- ja terveysalan ammattieettinen toiminta, arvot ja asiakaspalvelun periaatteet - asiakkaan/potilaan (yksilö, ryhmä, perhe ja yhteisö) arvostava kohtaaminen ja dialoginen vuorovaikutus - näyttöön perustuva toiminta - reflektiivinen työote - asiakaspalvelun monimuotoisuus, muuttuva asiakkuus, käyttäjälähtöisyys ja kumppanuus asiakastyössä - haastavien asiakastilanteiden ennakointi (AVEKKI) - potilasohjauksen lähtökohdat - moniammatillisuus asiakaspalvelussa - salassapito- ja vaitiolovelvollisuus sosiaali- ja terveydenhuollossa - ammatillisen kasvun reflektio (PLE) viimeisenä lukuvuotena |
Suoritustavat | osallistuminen simulaatioharjoituksiin, osallistuminen (läsnäolovelvoite) haastavien asiakastilanteiden kohtaamisen (AVEKKI) harjoituksiin ja pienryhmätyöskentelyyn, reflektiivinen oppimispäiväkirja |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | - AIRAKSINEN, Timo ja FRIMAN, Mervi. 2008. Asiantuntija-ammattien etiikka. Saarijärven Offset Oy, Saarijärvi. - Etiikan tila sosiaali- ja terveysalalla. ETENE-julkaisuja 35. Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE. Sosiaali- ja terveysministeriö. Helsinki. - ISOHERRANEN, Kaarina, REKOLA, Leena ja NURMINEN, Raija 2008. Enemmän yhdessä - moniammatillinen yhteistyö. Helsinki: WSOY. - JUUJÄRVI, Soile, MYYRY, Liisa ja PESSO, Kaija. 2011. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki: Tammi - KASEVA, Kaisa. 2012. Asiakkaan asema, itsemäärääminen ja vaikutusmahdollisuudet sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämisessä. Integroitu kirjallisuuskatsaus. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2011:16. Helsinki. - KRONQUIST, Eeva-Liisa ja PULKKINEN, Minna-Liisa. 2007. Kehityspsykologia, matkalla muutokseen. Helsinki: Sanoma Pro Oy. - LEINO-KILPI, Helena ja VÄLIMÄKI, Maritta. 2006. Etiikka hoitotyössä. Helsinki: WSOY. - MÖNKKÖNEN, Kaarina. 2007. Vuorovaikutus. Dialoginen asiakastyö. Helsinki: Edita Publishing Oy. - NURMI, Jari-Erik, AHONEN, Timo ja LYYTINEN, Heikki. 2010. Ihmisen psykologinen kehitys. Helsinki: Sanoma Pro Oy Muu opiskelumateriaali sovitaan opintojakson alkaessa. |
Edeltävät opinnot | ei edeltäviä opintoja |
Muuta huomioitavaa | osallistuminen harjoituksiin ja pienryhmätyöskentelyyn pakollinen |
Yhteyshenkilö | Korhonen Ulla Saukkonen Mirja |
<< Takaisin opintojaksotaulukkoon
Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.