Design-tekstiili
muuntui digitaaliseksi muodiksi

Digitaalinen muoti on varsinkin nuorten keskuudessa kasvava ala.  Vaatteiden fyysisen kulutuksen ympäristövaikutuksia pyritään saamaan minimiin – yksi keino pikamuodin vähentämiseen voi olla, että uusi vaate hankitaan vain digitaalisena. Sosiaalisessa mediassa näkyvä vaate ei välttämättä olekaan enää fyysinen tuote, vaan virtuaalinen vaatekappale.

Savonian neljännen vuoden muotoilun opiskelija Sanna Vainikainen on julkaissut yhdessä kuopiolaisen tekstiilisuunnittelija Satu Nisun kanssa digitaalisen yhteistyövaatemalliston Satu Nisu x Sanna Vainikainen, joka on myynnissä DressX:llä, yhdellä maailman suurimmista digitaalisia vaatteita myyvistä alustoista.

Satu Nisu on kuopiolainen tekstiilisuunnittelija, joka kutoo itse uniikkeja sisustustekstiilejä. Kaksikko tutustui pari vuotta sitten Savonian Digital & Circular Fashion House -hankkeessa. Sittemmin Sanna oli Sadun yrityksessä harjoittelussa.

– Innostuin tästä upeasta tekstiilistä, ja halusin päästä toteuttamaan sen digitaalisena. Minun osuuteni oli tehdä digitaalinen versio Satun tekstiileistä, suunnittelin tuotteet digitaalisesti ja yhdessä mietittiin sitä, minkälaisia tuotteita mallistoon voisi kuulua, Sanna Vainikainen kertoo.

Satu Nisu suunnitteli kankaiden designin. Samaa tekstiiliä ja pintaa hyödynnetään sekä digitaalisessa että fyysisessä versiossa. Hänellä oli jo valmiiksi olemassa bomber-mallinen takki ja idea pitkästä takista.

– DressX oli meille molemmille tätä ennen vieras maailma. Mielenkiintoista nähdä, millaista ostokäyttäytyminen digitaalisen muodin parissa on, hän pohtii.

Sanna Vainikainen valmistuu Savonialta keväällä, sitä ennen jäljellä on opinnäytetyö. Digitaalinen muoti kiehtoo myös jatkossa.

– On ollut keskustelua siitä, että mallistoa voisi tarjota myös muille vastaavanlaisille alustoille ja suunnitella lisää mallistoja.