Ihmisiä neuvotteluhuoneessa pöydän äärellä.

Savonia-artikkeli: Valmentava johtajuus tilitoimiston esihenkilötyössä

This work is licensed under CC BY-SA 4.0Creative Commons logoCreative Commons Attribution logoCreative Commons Share Alike logo

Arvioiden mukaan jo lähes puolet työelämässä olevista työskentelee asiantuntijatehtävissä. Kompleksisessa toimintaympäristössä perinteinen autoritäärinen, pomottava johtamiskulttuuri ei enää toimi. Esihenkilö on enää harvoin se henkilö, joka antaa valmiita vastauksia ongelmatilanteissa, vaan johtamisessa korostuvat entistä enemmän yhteinen tiedonhankinta ja ongelmanratkaisu sekä kyky hyödyntää kaikkien vahvuuksia yhteiseksi hyväksi. (Ristikangas & Grünbaum 2014, 11.)

Valmentava johtajuus sitouttaa ja lisää työtyytyväisyyttä

Valmentavassa esihenkilötyössä keskeistä ovat arvostava toisen ihmisen kohtaaminen, aktiivinen kuuntelu, yhteinen ongelmanratkaisu ja rakentava palautteenanto. (Ristikangas & Grünbaum 2014, 16). Valmentava esihenkilö pyrkii kehittämään alaisistaan entistä parempia, osaavampia ja kykenevämpiä ammattilaisia. Onnistuneesti toteutettu valmentava johtajuus lisää tutkimusten mukaan työntekijän kyvykkyyden kokemusta ja sitoutumista organisaatioon. (Sohee, McLean & Yang 2021, 814-831). Myös esihenkilöiden työtyytyväisyyden on todettu lisääntyvän valmennustaitojen kehittymisen myötä. (Seemann, Stofkova & Binasova 2020,6).

Valmentava johtajuus tilitoimistoympäristössä

Korhosen (2024) liiketoiminnan tutkinto-ohjelman yamk-opinnäytetyössä tutkittiin valmentavan johtajuuden toteutumista tilitoimistoympäristössä. Kohdeorganisaatiossa on meneillään johtamiskulttuurin muutos ja organisaation tavoitteena on, että tulevaisuudessa kaikki esihenkilöt johtaisivat valmentavalla otteella. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää valmentavan johtamisen nykytila ja kehittämiskohteet kohdeorganisaatiossa. Lisäksi tutkija halusi selvittää, miten valmentavalla otteella voidaan vahvistaa työntekijän sisäisen motivaation kokemusta asiantuntijatyössä. Haastateltavina oli kohdeorganisaation esihenkilöitä ja kirjanpitäjiä.

Valmentavan johtamisen nykytila tutkimustulosten mukaan

Tutkimustulokset osoittivat valmentavan johtamisen toteutuvan kohdeorganisaation esihenkilötyössä hyvin jo nykytilanteessa. Esihenkilöt ovat saaneet koulutusta valmentavina johtajina parin vuoden ajan ja osaavat tutkimustulosten mukaan hyödyntää valmentavan johtajan taitojaan omassa johtamisessaan. Tutkimustulosten mukaan esihenkilöt kohtaavat alaisensa arvostavasti ja tasaveroisesti. He pyrkivät osallistamaan, kysymään ja kuuntelemaan alaisiaan aktiivisesti. Haastateltujen kirjanpitäjien mielestä esihenkilöt ovat helposti lähestyttäviä, keskusteluyhteys on avointa ja ammattilainen voi luottaa siihen, että saa esihenkilöltä apua tarvittaessa.

Kehitysehdotukset johtamisen kehittämiseksi

Onnistunut valmentava johtajuus edellyttää, että esihenkilö sisäistää oman roolinsa valmentajana ja on halukas kehittymään valmentavana johtajana. (Uutela 2019,21). Tutkimustulosten mukaan haastateltavat esihenkilöt toivoivatkin lisäkoulutusta valmentajina. He haluaisivat kehittää valmentajan taitojaan erityisesti oivalluttavan kysymisen, innostamisen ja palautteenannon osalta. Tiimin innostamisen kokivat haastavaksi etenkin ne esihenkilöt, jotka olivat aiemmin itse toimineet asiantuntijatehtävissä.

Tutkimuksessa haluttiin selvittää myös millä tavoin valmentavalla otteella voidaan vahvistaa työntekijöiden sisäisen motivaation kokemusta. Valmentava johtaja voi vaikuttaa alaistensa asenteisiin ja motivaation kokemukseen muun muassa selventämällä rooleja ja kirkastamalla yhteisiä tavoitteita. (Banden ym. 2016, 219-227). Tavoitteiden kirkastaminen ja roolien selkiyttäminen nousi yhtenä selkeänä kehittämiskohteena kohdeorganisaatiossa. Myös keskustelut motivaatiotekijöistä ja erityisesti yksilöllisten motivaatiotekijöiden huomioiminen voisi olla tehokas keino vahvistaa henkilöstön motivaatiota. Kolmantena kehittämiskohteena erityisesti kirjanpitäjien vastauksissa nousi esiin toive ylemmän johdon vahvemmasta läsnäolosta.

Kirjoittajat:

Anna Korhonen, tradenomi, ylempi ammattikorkeakoulututkinto. Savonia-ammattikorkeakoulu

Pentti Hiltunen, KTM, Lehtori, Savonia-ammattikorkeakoulu

Lähteet:

Korhonen, Anna 2024. Valmentava johtajuus tilitoimiston esihenkilötyössä. Opinnäytetyö, Tradenomi YAMK. Löytyy myöhemmin Theseuksesta.

Ristikangas, Marjo-Riitta & Grünbaum, Leni 2014. Valmentava esimies: Onnistumista palvelevat positiot. Helsinki: Talentum.

Seemann, Peter, Stofkova, Zuzana, Binasova, Vladimira 2020. Developing coaching skills of managers in global context. Globalization and its Socio-Economic Consequences 2019. https://www.proquest.com/docview/2442616028/fulltextPDF/D8694C1D296F4913PQ/1?accountid=27296 . Viitattu 18.7.2024.

Sohee, Park, McLean, Gary & Yang, Baiyin 2021. Impact of managerial coaching skills on employee commitment:the role of personal learning. European Journal of Training and Development Vol.45 No8/9, 814-831. Viitattu 18.7.2024.

Uutela, Ulla 2019. Valmentava esimiestyö työhyvinvointia ja työssä oppimista tukemassa. Fenomenografinen tapaustutkimus esimiesten ja työntekijöiden käsityksistä. Väitöskirja. Kasvatustieteiden tiedekunta. Lapin yliopisto. Viitattu 18.7.2024.