Savonia-artikkeli: Työterveyshuolto työikäisten terveyden edistäjänä

This work is licensed under CC BY-SA 4.0Creative Commons logoCreative Commons Attribution logoCreative Commons Share Alike logo

TYÖTERVEYSHUOLTO TYÖIKÄISTEN TERVEYDEN EDISTÄJÄNÄ

Terveyden ja hyvinvointilaitos (THL), Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) sekä Valtioneuvosto keskittyvät kriittisesti arvioimaan sosiaali- ja terveysalan toimintoja ja palveluja niin toiminnallisten, resurssien kuin taloudellisten tekijöiden näkökulmasta. Tarkastelua hyödynnetään toimintojen ja palveluiden suunnittelussa, kehittämisessä ja toteuttamisessa. Laadukkaan ja taloudellisen toiminnan on oltava osoitettavissa ja ennakoitavissa. Tässä blogitekstissä tarkastellaan työterveyshuoltopalveluiden roolia työikäisten terveyden edistämisessä.

TERVEYDEN EDISTÄMISEN MONINAISUUS

Hyvinvoinnin osatekijöistä terveys on yksi keskeisimmistä. Tämä käsite on monimuotoinen ja siihen liittyy sekä subjektiivisia että objektiivisia näkökulmia, samoin kuin kokemuksellisia ja yhteiskunnallisia ulottuvuuksia. Terveyden edistäminen tarkoittaa toimia, jotka antavat ihmisille mahdollisuuden hallita, ylläpitää ja parantaa omaa terveyttään (STM 2008.)

Terveyden edistämiseen liittyvät eettiset kysymykset, oikeudenmukaisuus ja yhdenvertaisuus ovat keskeisiä teemoja 2020-luvun terveydenhuollossa. Suomalaisessa terveyspolitiikassa on pitkään ollut tavoitteena terveyden tasa-arvon edistäminen. Huolimatta tästä, terveyserot eri väestöryhmien välillä ovat yhä huomattavia. Tämä tilanne aiheuttaa inhimillistä kärsimystä, uhkaa hyvinvointia ja elämänlaatua sekä luo yhteiskuntapoliittisia haasteita (STM 2023, 7). Jos halutaan edistää terveyserojen kaventumista terveyden edistämisen avulla, on olennaista kohdistaa voimavaroja erityisesti niille ryhmille, joiden terveys on heikoimmassa kunnossa ja joilla on suurin tarve terveyden edistämiseen.

LAADUKAS TYÖTERVEYSHUOLTOTYÖ

Työterveyshuolto on keskeinen tekijä työikäisten terveyden edistämisessä ja ylläpitämisessä, ja sillä on ratkaiseva rooli työelämän hyvinvoinnin tukemisessa. Keskeisiä työterveyshuollon toimia ovat työkyvyn ylläpitäminen, sairauksien ennalta ehkäiseminen, työturvallisuuden parantaminen, työtekijöiden tukeminen sairauden aikana, tietoisuuden lisääminen terveysriskeistä ja terveistä elämäntavoista. Työterveyshuolto voi myös tukea työyhteisön hyvinvointia ja yhteistyöhenkeä, mikä osaltaan edistää työilmapiiriä sekä lisää työntekijöiden tyytyväisyyttä ja motivaatiota. Työterveyshuolto on ainoa terveydenhuollon toimija, joka on suoraan yhteydessä työpaikkaan. Tämä yhteys mahdollistaa työn kuormitustekijöiden ja muiden työolosuhteiden huomioimisen osana työikäisten terveys- ja hyvinvointisuunnitelmaa.

Organisaation toiminta perustuu tavoitteisiin, jotka tähtäävät työkyvyn, työhyvinvoinnin ja työturvallisuuden aktiiviseen edistämiseen. Henkilöstön hyvinvoinnin, terveyden sekä työ- ja toimintakyvyn tukeminen on paitsi järkevää, myös strategisesti tärkeää, sillä osaava ja hyvinvoiva henkilöstö muodostaa organisaatiolle merkittävän kilpailuedun. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tulee olla kokonaisvaltaista, laaja-alaista ja pitkäjänteistä toimintaa, ja sen tulee näkyä yrityksen kaikessa toiminnassa sekä kaikilla organisaation tasoilla, mukaan lukien päätöksenteko ja johtaminen. Toiminnan tulee kohdistua henkilöstöön, työympäristöön, työyhteisöön, työprosesseihin, johtamiseen sekä tukipalveluihin, kuten työterveyshuoltoon ja liikuntapalveluihin (TTL 2024.) Työntekijöiden terveyteen ja hyvinvointiin vaikuttavat työyhteisön toimivuus, tehtävien organisointi, henkilöstön osaaminen, johtamiskäytännöt, työympäristö ja työturvallisuus sekä hyvät kumppanuudet, verkostot ja yhteistyö sekä työterveyshuolto strategisena kumppanina (TTL 2024.)

Laadukkaan ja toimivan työterveyshuollon keskeisiä tekijöitä ovat työkyvyn seuranta, hallinta, varhaisen tuen mallin mukainen toiminta sekä toimiva työterveysyhteistyö. Laadukkaalla työterveyshuoltotyöllä voidaan vaikuttaa merkittävästi niin yksilöiden työ- ja toimintakykyyn kuin myös yrityksen terveelliseen ja turvalliseen, työ- ja toimintaympäristöön, työhyvinvointiin sekä työkykyjohtamiseen. Laadukkaiden työterveystoimien tehokkuus on osoitettavissa esimerkiksi sairaslomien vähenemisellä ja asiakastyytyväisyydellä. Jos sairauslomat ovat hallinnassa, jopa vähenevät, on onnistuttu ennalta ehkäisevässä työssä. Ennalta ehkäisy ja ennakointi ovat työterveyshuollon keskeisiä tehtäviä (Kantanen 2024.)

Työterveyshuollon laatu -opinnäytetyössäni tutkittiin Kuopion Työterveys Oy:n henkilöstön näkemyksiä toimivasta toimintajärjestelmästä. Tarkoituksena oli selvittää, miten työterveyshuollon asiantuntijat kokevat palvelujen laadun ja mitkä tekijät vaikuttavat siihen. Tutkimuksessa työterveyshuollon henkilöstö koki, että laadukas ja hyvän työterveyshuoltokäytännön mukainen työ koettiin tärkeäksi osaksi työtä ja yrityksen kilpailukykyistä laatua. Tutkimustulosten mukaan keskeisenä työvälineenä laadun hallinnassa on tehokas toiminta- tai laatujärjestelmä, joka ohjaa koko työterveysyksikön tasalaatuista toimintaa. Erityisen tärkeänä pidettiin sitä, että järjestelmästä on mahdollista tarkistaa esimerkiksi Käypä hoito -suosituksia sekä erilaisia hoitopolkuohjeita. Nämä tekijät ovat ratkaisevia, kun pyritään tarjoamaan päivitettyä ja korkealaatuista tukea sekä edistämään työ- ja toimintakykyä (Kantanen 2024.)

Kokonaisuutena voidaan todeta, että työikäisten hyvinvointiin ja terveyteen vaikuttaa useita tekijöitä. Keskeisimpiä näistä ovat koettu terveys, omatoiminen terveyden edistäminen ja työorganisaatio, joka tarjoaa terveellisen ja turvallisen toimintaympäristön, sekä työterveyshuolto, jonka päämääränä on ylläpitää ja edistää työikäisten terveyttä ja hyvinvointia sekä tunnistaa ja ehkäistä työkykyriskejä.

Artikkeli perustuu Tiina Kantasen (2024) YAMK-opinnäytetyöhön: Työterveyshuollon laatu – Kuopion Työterveys Oy:n mielipiteitä toimivasta toimintajärjestelmästä.

Kirjoittajat:

Tiina Kantanen, hyvinvointikoordinaattori YAMK-opiskelija, Savonia-ammattikorkeakoulu

Elina Pekonen, lehtori, jatkuvan oppimisen yksikkö, Master School, Savonia-ammattikorkeakoulu

LÄHTEET:

Kantanen, T. 2024. Työterveyshuollon laatu. Kuopion Työterveys Oy:n henkilöstön mielipiteitä toimivasta toimintajärjestelmästä. Kuopio: Savonia YAMK.

STM 2008. Terveyden edistämisen eettiset haasteet. Valtakunnallinen terveydenhuollon eettinen neuvottelukunta (ETENE). ETENE-julkaisuja 19. https://etene.fi/documents/66861912/66865178/ETENE-julkaisuja+19+Terveyden+edistämisen+eettiset+haasteet.pdf/8b7f4fb9-71ef-4811-bc06-8d117222d049/ETENE-julkaisuja+19+Terveyden+edistämisen+eettiset+haasteet.pdf?t=1439805296000 Viitattu 17.11.2024.

STM 2023. Koko väestön terveys on yhteiskunnan menetystekijä. Ratkaisuja terveyserojen vähentämiseksi. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2023:16. https://thl.fi/tilastot-ja-data/tilastot-aiheittain/terveyden-ja-hyvinvoinnin-edistaminen/aikuisvaeston-hyvinvointi-ja-terveys-terve-suomi. Viitattu 17.11.2024.

TTL 2024. Työhyvinvointi, työkyky ja elintavat. https:// www.ttl.fi/teemat/tyohyvinvointi-ja-tyokyky/elintavat. Viitattu 17.11.2024.