Savonia-artikkeli: Työelämää oppimassa: Suininlahden koulun 9.-luokkalaisten yritysvierailut
This work is licensed under CC BY-SA 4.0
Marraskuinen torstaipäivän aamu toi Suininlahden koulun 9.-luokkalaisille toisenlaisen kolupäivän. Teknisen työn ryhmä sai ainutlaatuisen mahdollisuuden tutustua teknologia-alan yrityksiin osana työelämätaitojen oppimista. Vierailut kolmen valmistavan teollisuuden yrityksen tiloihin tarjosivat oppilaille käytännön näkökulmaa tulevaisuuden työelämään ja syvensivät heidän ymmärrystään teknologiasta sekä teollisuuden monimuotoisuudesta.
TechSavo-hanke vei Suininlahden koulun 9.-luokkalaiset tutustumaan teknologia-alan yrityksiin.
Alkutilanne: Mitä oppilaat odottivat?
Ennen vierailua oppilailta kysyttiin heidän käsityksiään ja odotuksiaan valmistavasta teollisuudesta. Kysely toteutettiin yhteistyössä opettajan kanssa oppilaiden vastatessa anonyymisti. Vastaukset paljastivat, että vain pieni osa tunsi alaa syvällisesti – 30 % oppilaista arvioi tietävänsä teollisuudesta ”jonkin verran”, kun taas suurin osa, 70 %, tunsi sen vain ”vähän” tai ”ei lainkaan”.
Oppilaat yhdistivät valmistavan teollisuuden esimerkiksi hitsaukseen, koneiden valmistukseen ja tuotteiden kasaamiseen. Toisaalta moni ei osannut sanoa tarkemmin, millaisia työtehtäviä alalla olisi. Kysymyksiin koulutuksesta ja odotuksista monet vastasivat epäröiden – ala tuntui kaukaiselta.
Vierailupäivä: Tutustumista teknologian ytimeen
Vierailupäivänä oppilaat pääsivät kurkistamaan kolmen erilaisen teknologia-alan yrityksen arkeen. Vierailun kohteina olivat Toivalan Metalli Oy, Hydroline Oy sekä SP SP Stainless OY. Yritykset esittelivät toimintaansa käytännönläheisesti, ja oppilaat saivat kuulla sekä työntekijöiden että esimiesten näkemyksiä teollisuuden muutoksista ja tulevaisuuden vaatimuksista. Heille kerrottiin yrityksestä ja ylipäätään yritysmaailman toiminnasta sekä kierrettiin katsomassa tuotantoa. Yritykset olivat valmistautuneet vierailuihin erityisen hyvin, ja ohjelma oli räätälöity kohderyhmälle.
Mitä vierailut opettivat?
Yritysvierailujen jälkeen oppilaiden ymmärrys valmistavasta teollisuudesta oli kasvanut merkittävästi. Jälkikyselyn mukaan 93 % oppilaista koki tietävänsä teollisuudesta nyt ”jonkin verran” tai ”erittäin hyvin”, mikä on huomattava parannus alkutilanteeseen verrattuna alkukyselyyn.
Oppilaat yhdistivät teollisuuden aiempaa laajemmin eri toimintoihin, kuten tuotannon automatisointiin, tuotekehitykseen ja logistiikkaan. Heille selvisi, kuinka monipuolisia työtehtäviä alalta löytyy, ja kuinka vastuullisuus ja ympäristövaikutukset korostuvat yhä enemmän nykypäivän teollisuudessa.
Kysyttäessä kiinnostusta alaa kohtaan monet olivat muuttaneet mieltään. Alussa vain harva oli kiinnostunut työskentelystä alalla, mutta vierailujen jälkeen moni mainitsi, että voisi harkita uraa valmistavassa teollisuudessa tulevaisuudessa.
Tulevaisuuden siemenet kylvetty
Suininlahden koulun 9.-luokkalaisten vierailut tarjosivat konkreettisen ikkunan työelämään ja valmistavan teollisuuden tarjoamiin mahdollisuuksiin. Eräs oppilas kiteytti vierailujen merkityksen hyvin: ”Enpä ollu ajatellu, mitä kaikkee noissa virmoissa tehhään…”
Vierailut eivät vain avartaneet oppilaiden näkemystä teknologiasta vaan myös kannustivat heitä pohtimaan omaa tulevaisuuttaan. Tällaiset kokemukset osoittavat, kuinka tärkeää on yhdistää koulutukseen käytännön kokemuksia – se avaa ovia, jotka muuten saattaisivat jäädä suljetuiksi.
Kirjoittaja:
Jarmo Viljaharju, TKI-asiantuntija, Savonia-ammattikorkeakoulu