Kaksi naispuolista opiskelijaa pöydän ääressä.

Savonia-artikkeli: Sosiaalialan Super-opiskelijat: Kokeiluja ja onnistumisia Sosionomi Fast track -ryhmässä opinnollistamisen keinoin

This work is licensed under CC BY-SA 4.0Creative Commons logoCreative Commons Attribution logoCreative Commons Share Alike logo

Opinnollistaminen on pedagoginen lähestymistapa, jossa työelämälähtöinen osaaminen tunnistetaan ja tunnustetaan osaksi opiskelijan oppimisprosessia. Syksyllä 2024 sosiaalialan tutkinto-ohjelmassa aloitti lähihoitajasta/ohjaajasta sosionomiksi -ryhmä, jolla on tavoitteena suorittaa AMK-opinnot 2,5 vuodessa. Sosionomi AMK –tutkinnossa opinnollistamisella tarkoitetaan teorian ja käytännön tiivistä vuoropuhelua. Opiskelijat kehittävät osaamistaan aidoissa työelämäympäristöissä (työelämän tuella ja palautteella) samalla kun vahvistavat teoriaosaamistaan (korkeakoulun tehtävä) tulevana sosiaalialan ammattilaisena. Tällä tavalla tuetaan opiskelijan ammatillista kehittymistä ja varmistetaan, että opiskelijat saavat valmiuksia vastata työelämän nopeasti muuttuviin tarpeisiin.

Opinnollistaminen tarjoaa monia etuja sekä opiskelijoille että oppilaitoksille

Opinnollistaminen mahdollistaa esimerkiksi:

* Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen – aiemmin hankittu osaaminen voidaan sisällyttää opintoihin. Lisäksi tarvitaan teoriapohjan vahvistamista.

* Käytännönläheisen oppimisen ja työelämäyhteyksien vahvistamisen – opiskelijat saavat arvokasta työkokemusta aidosta työympäristöstä. Opiskelijat voivat rakentaa ja laajentaa kontakteja jo opintojen aikana. Opiskelijalla voi olla mahdollisuus suorittaa opintoja omassa työyksiköissä joko omassa työtehtävässään tai työkiertona.

* Opintojen joustavuuden lisäämisen – personoidut oppimispolut mahdollistavat opiskelijoille sopivan etenemistahdin ja mahdollistavat opintojen nopeutetun etenemisen.

Opinnollistamisen käytännön toteutus sosiaalialalla

Sosiaalialan koulutuksessa opinnollistaminen voi tapahtua monin eri tavoin. Keskeisiä menetelmiä ovat muun muassa:

* Ammatilliset harjoittelut – harjoittelun voi suorittaa omassa työyksikössä sosionomin työtehtävissä tai työkiertona.

* Projektit ja opintojaksojen työelämälähtöiset tehtävät – opiskelijat ratkaisevat oikeita työelämän haasteita yhteistyössä sosiaalialan työyksiköiden kanssa.

* Näyttöön perustuva arviointi – opiskelijoiden osaaminen arvioidaan konkreettisten näyttöjen perusteella, esimerkiksi asiantuntijaluennot, oppimispäiväkirjat, podcastit, tentit, ryhmäkeskustelut.

Sosionomin tutkinto-ohjelmassa on opiskelijan opinnollistamisen tueksi luotu prosessikaavio (Kuva 1), jota mukaillen opiskelijan on helpompi tunnistaa omaa aiemmin hankkimaansa sosiaalialan osaamista, hakea opinnollistamisen paikkoja ja suunnitella opinnollistamista yhteistyössä lehtoreiden ja työyhteisön kanssa. Opinnollistamisprosessi lähtee opiskelijan omasta aktiivisuudesta ja aloitteesta. Kun ideat tulevat opiskelijalta itseltään, niin motivaatio, osallistaminen ja sitoutuminen opintoihin paranee.

Kaaviossa opinnollistamisen prosessikuvaus.

Opinnollistamisen haasteet ja kehittämismahdollisuudet

Opinnollistaminen on merkittävä keino vahvistaa sosiaalialan opetuksen työelämärelevanssia. Se tukee opiskelijoiden ammatillista kasvua ja varmistaa, että heillä on valmistuessaan tarvittavat valmiudet työelämän haasteisiin. Opinnollistaminen tarjoaa monia etuja, mutta se tuo mukanaan myös haasteita. Lehtoreiden ja työelämän toimijoiden välinen yhteistyö vaatii resursseja ja molemminpuolista sitoutumista. Lisäksi arviointikäytännöt tulee kehittää siten, että ne tunnistavat monimuotoisen osaamisen tasapuolisesti. Tulevaisuudessa on tärkeää panostaa joustaviin oppimisratkaisuihin ja kehittää innovatiivisia oppimismenetelmiä työelämän ja koulutuksen yhteistyön vahvistamiseen.

Kirjoittajat:

Mira Polón, sosiaalialan lehtori, Savonia ammattikorkeakoulu

Hanna Ravi, sosiaalialan lehtori, Savonia ammattikorkeakoulu

Lähteet ja lisätietoa:

OAMK: integratiivinen pedagogiikka yhdistää teorian ja käytännön hybridiympäristöissä oppimiseen: https://oamkjournal.oamk.fi/2022/integratiivinen-pedagogiikka-yhdistaa-teorian-ja-kaytannon-hybridiymparistoissa-oppimiseen

Savonia, kartoitus työtehtävistä opinnollistamista varten: https://amksavonia.sharepoint.com/:w:/r/sites/reppu-opiskelu/_layouts/15/Doc.aspx?sourcedoc=%7BB2E44567-5613-4A72-B572-025F8574B938%7D&file=opinnollistaminen_tyotehtavien_kartoitus.docx&action=default&mobileredirect=true&web=1

Tampereen yliopisto, Tampereen ammattikorkeakoulu: Opinnollistaminen – vaihtoehtoinen tapa suorittaa opintoja – TLC