Kiinalaisia rakennuksia kuvituskuvassa.

Savonia-artikkeli: Savonian osaaminen esillä Kiinassa – uusia avauksia hoitotyön koulutusvientiin Fudanin yliopistollisiin sairaaloihin

This work is licensed under CC BY-SA 4.0Creative Commons logoCreative Commons Attribution logoCreative Commons Share Alike logo

Savonian lehtori Suvi Aura kutsuttiin Keynote puhujaksi arvostettuun Kiinan kansalliseen pediatriseen lääketieteen konferenssiin Kiinassa, Xi’anissa 10-13.10. (29th Congress of Chinese Pediatric Society 2024 NCCPS Xi’an). Konferenssiin osallistui 10 000 lastenlääkäriä ja lasten sairaanhoitajia sekä tutkijoita eri puolilta maata. Suvin puheenvuoro ”Simulation pedagogy in nursing education – State of the science” käsitteli simulaatiopedagogiikan ajankohtaisia tutkimustuloksia hoidon, oppimisen ja vaikuttavuuden näkökulmasta.

Tämä aihe osoittautui ajankohtaiseksi ja herätti laajaa keskustelua simulaation merkityksestä terveysalan koulutuksessa. Simulaation vaikuttavuudesta oltiin vaikuttuneita, kuten myös sen tarjoamasta monialaisesta mahdollisuudesta harjoitella turvallisesti kriittisiä tilanteita erilaisissa hoitotilanteissa ja siten potilasturvallisuuden lisäämisestä.

Henkilö luentosalissa puhujanpöntössä.

Simulaatiopedagogiikka on Kiinassa vahvasti nouseva oppimismenetelmä, joka mahdollistaa hoitotyön ja lääketieteen opiskelijoille ja ammattilaisille realistisen, käytännönläheisten tilanteiden harjoittelun turvallisessa ympäristössä. Tämän pedagogiikan avulla voidaan kehittää hoitohenkilökunnan ammattitaitoa ja varmistaa, että heillä on valmiudet kohdata haastavia hoitotilanteita sekä reagoida potilaan turvallisuuden kannalta oikealla tavalla.

Fudanin yliopistollinen lastensairaala edelläkävijänä

Fudanin yliopistollinen lastensairaala on osoittanut erityistä kiinnostusta hoitotyön laadun, potilasturvallisuuden ja asiakaskokemuksen kehittämiseen. Heidän tavoitteensa on luoda erityinen simulaatiopedagogiikan koulutusohjelma, jolla voidaan kehittää henkilöstön osaamista. Kiinassa on valtava sairaanhoitajapula. Sairaalan koulutuksesta vastaavat opetushoitajat kouluttavat uusia hoitajia intensiivisesti kolmen kuukauden ajan ennen kuin varsinainen perehdytys kokeneen hoitajan työparina alkaa. Simulaatiot ovat keskeinen osa uusien hoitajien koulutusta, mutta myös kokeneiden hoitajien osaamisen päivittämistä ja varmistamista.

”Teaser koulutus” – innostava alku simulaatiopedagogiikan koulutusohjelmalle

Savonian Suvi Aura toteutti Fudanin lastensairaalassa simulaatiopedagogiikan ”Teaser koulutuksen”, johon osallistui neljän eri lastensairaalan simulaatio-opettajia, hoitajia sekä esihenkilöitä. Kaksipäiväiseen, vahvaan tutkimustietoon perustuvan koulutuksen tarkoituksena oli tarjota osallistujille kokonaiskuva simulaatiopedagogiikan mahdollisuuksista, konkretisoida asiaa esimerkkien kautta ja korostaa koulutetun simulaatio-ohjaajan osaamisen laajuutta ja roolin merkittävyyttä sekä vaikuttavan oppimisen että potilaan hoidon lopputulosten saavuttamisessa.

Koulutus sisälsi alustukset seuraavista aiheista: 1) terveydenhuollon haasteet ja simulaatioiden mahdollisuudet – oppimisen, osaamisen arvioinnin ja laadun parantamisen näkökulmat, 2) simulaatio-oppimisen merkitys ja keskeiset käsitteet, 3) tutkimusnäyttö simulaatio-oppimisen taustalla sekä 4) simulaatio-ohjaajan osaamisalueet ja niiden edellyttämät kompetenssit. Kunkin aiheen jälkeen oli työpajat, joissa pohdittiin yhdessä simulaatio-opetuksen haasteita, mahdollisuuksia ja suunniteltiin konkreettisia simulaatiotilanteita, joista osallistujat antoivat palautetta toisilleen.

Henkilöitä koululuokassa.

Koulukseen osallistujat olivat erittäin aktiivia ja esittivät paljon kysymyksiä. Hei kertoivat saaneensa uusia oivalluksia niin simulaation käytöstä oppimisessa, kuin myös opiskelijakeskeisestä oppimisesta työpajoissa ja psykologisen turvallisuuden merkityksestä oppijalle simulaatiossa. Palaute koulutuksesta oli poikkeuksellisen positiivista – yksi osallistujista totesikin, että ”hoitotyön johtajien pitäisi olla täällä kuulemassa ja osallistumassa”, mikä korostaa johdon sitoutumisen ja asian ymmärtämisen tärkeyttä, jotta simulaatio-oppimista olisi mahdollista kehittää näyttöön perustuen ja riittävillä resursseilla.

Lapsen ja perheen tukeminen – vanhemman sairastuessa pitkäaikaissairauteen

Kolmannen koulutuspäivän aiheena oli: ”Miten tukea lasta, kun vanhemmalla on krooninen sairaus”. Kansainvälisesti on tunnistettu, että vanhemman krooninen sairaus voi olla riski lapsen terveelle kehitykselle ja hyvinvoinnille. Vanhemman sairauteen liittyy usein ylisukupolvisia taloudellisia ja sosiaalisia haasteita, joiden ehkäisemiseksi on kehitetty useita näyttöön perustuvia lasta ja perhettä tukevia interventioita. Kiinassa aihe on uusi ja keskustelu ja tutkimus aiheesta on vielä vähäistä. Aihe on yksi Teija Korhosen tutkimusaiheista, joten hän esitteli aihetta ja sen merkitystä osallistujille viimeisimmän tutkimustiedon valossa.

Osallistujat olivat hyvin vaikuttuneita koulutuksista ja sairaalan edustajien kanssa käydyissä keskusteluissa nousi esille toiveet yhteistyöstä myös jatkossa.

Kirjoittajat:

Teija Korhonen, yliopettaja -sote palvelujen kehittäminen, Savonia ammattikorkeakoulu

Suvi Aura, lehtori, Savonia ammattikorkeakoulu