Savonia-artikkeli: Sukellus digitaalisen muodin maailmaan

#SavoniaAMK

Mitäpä jos suunnitteilla olevaa vaatetta voisi tarkastella omille mitoille kustomoidun avattaren päällä jo ennen vaatteen valmistumista?

Asiakkaan näkökulmasta voin todeta, että kokemus on silmiä avaava: 3D-malli paljastaa, että ihastelemani mekon muoto ei todellakaan imartele omaa vartaloani, kun taas epätodennäköiseltä tuntuva vaihtoehto istuukin avattaren päälle kuin valettu.

Pääsin sukeltamaan digitaalisen muodin maailmaan, kun Savonian vaatetusmuotoilun opiskelijat Emmi Koponen ja Sanna Vainikainen suunnittelivat ja toteuttivat minulle Savonian arvoja ja olemusta henkivän juhla-asun korkeakoulun 30-vuotisjuhlavuoden tiimoilta.

Rakkauskirje tulevalle asulle

Rohkeasti pinkki! Tämä Savoniaa kuvaava luonnehdinta oli punaisena lankana juhla-asun suunnittelussa. Toivoin asun olevan monikäyttöinen, kenties muunneltava, räväkän juhlava ja lavaesiintyjän monenlaisen liikkumisen mahdollistava.

– Ensimmäiselle tapaamiskerralle pyysimme asiakasta tekemään herkistelytehtävänä tulevalle asulle rakkauskirjeen, joka valmistelee asiakasta ensitapaamiseen. Tapaamisen aikana haastattelimme asiakasta ja teimme kontekstikartoituksen, joka on yksi käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmiä. Kontekstityöpajassa teimme erilaisten kuvien ja kuvailevien lauseiden avulla kollaasin (mitä haluaa, mitä ei halua, tunne ja tunnelma). Näiden avulla lähdimme kartoittamaan asiakkaan toiveita ja ajatuksia asusta, Emmi Koponen ja Sanna Vainikainen kertovat.

– Suunnittelutyö lähti liikkeelle tapaamisessa tulleiden asioiden läpikäynnillä ja analysoinnilla. Teimme myös trenditutkimusta, benchmarkkausta ja moodboardeja pohjatyönä. Sen lisäksi teimme asiakkaasta vartaloanalyysin ja selvitimme millaiset asut imartelevat parhaiten asiakkaan vartalon muotoja. Näin lähdimme luomaan suunnittelun päälinjaa tuotteelle.

Virtuaalisovittamista ja digitaalisia kaavoja

Unelmia, haaveita, materiaalien tuntua, hehkuvia värejä, Savonian sävyjä – alkuideoinnin jälkeen on aika ottaa askeleita kohti toteutusta. Tarvitaan siis juhla-asuun sujahtavan mitat. Mittoja otettiin sekä perinteistä kaavoitusta että virtuaalisovittamista varten.


Virtuaalisovittamisessa käyttäjästä tuotetaan 3D-malli siihen tarkoitettua ohjelmistoa, kuten Clo3D:tä käyttäen. Ohjelmaan syötetään huima määrä käyttäjästä otettuja mittoja ja tuloksena on mahdollisimman tarkasti käyttäjää kuvaava virtuaalinen 3D-malli.

– Olemme työskennelleet Clo3D:n parissa useammalla kurssilla, joten aikaisemmin opitusta oli myös hyötyä tässäkin projektissa ja pääsi myös soveltamaan opittuja taitoja. Käyttäjän mittojen pohjalta luotu avatar mahdollistaa suunnittelun ja kaavojen virtuaalisovittamisen suoraan käyttäjän päälle, joka nopeuttaa suunnitteluprosessia. Clo3D avattaren päällä näki hyvin, millainen mekon siluetti imartelee parhaiten asiakkaan vartaloa, Emmi Koponen kuvailee.

– Toteutimme kaiken kaavoituksen digitaalisesti. Teimme peruskaavan Grafis ohjelmistolla ja kuosittelimme kaavan Clo3D ohjelmalla. Vaatii varmasti toistoja ja harjoitusta, jotta oppii tarkastelemaan digitaalisesti tehtyä peruskaavaa samalla tavalla, mitä se oikeassa koossa käsin piirrettynä olisi. Toisaalta Clo3D ohjelmassa kaavaa sai muokattua avattaren päällä helpommin, ja esimerkiksi saumanpaikat sai aseteltua helposti mieluisiin paikkoihin, kun näki heti avattaren päällä, miten ne asettuivat, Sanna Vainikainen toteaa.

Tekoäly suunnittelijan apuna

Digitaalinen muoti ja vaatteiden 3D-mallinnus ovat huimaa vauhtia kasvavia trendejä vaatetusteollisuudessa. Savonialla digitaalista muotia edistetään Tekstiili- ja muotialan kiertotalouden, jatkuvan oppimisen ja digitaalisen osaamisen koulutushankkeessa.

– Digitaalinen muoti antaa jo nyt uusia mahdollisuuksia suunnittelutyöhön ja varmasti sitäkin enemmän teknologian kehittyessä. Clo3D helpotti ehdottomasti hahmottamaan kaavojen asettumista asiakkaan päälle. Toteutimme tekoälyllä erilaisia mekkoluonnoksia asiakkaalle. Kirjoitimme kuvailevia sanoja tekoälysivuston (beta.dreamstudio.ai) hakuun, joiden pohjalta tekoäly teki erilaisia mekkoluonnoksia. Oli huikea päästä kokeilemaan luonnosteluvaiheessa tekoälyn apua, Emmi ja Sanna toteavat.

Asu viestii työstä

Digitaalisesti tehdyt kaavat tulostettiin suurkuvatulostimella, mallikappale valmistettiin lakanakankaasta ja asun yläosasta tehtiin kokeiluversio tyllikankaasta.

– Mallikappale istui jo yllättävän hyvin asiakkaan päälle, joten kaavojen isompiin muutoksiin ei ollut tarvetta. Kavennuksilla saimme istuvan, muttei liian tiukan mallin.

Emmi ja Sanna kertovat, että mekon yläosa soljuva virtaavuus on saanut inspiraatiota vesiputouksesta ja veden virtauksesta. Se on luotu kuvaamaan asiakkaan työnkuvaa viestinnässä, sillä viestintä on jatkuvaa informaation virtaa.

– Aikataulu mekon tekemiseen oli kurssiaikataulua nopeampi, joten jouduimme itse aikatauluttamaan prosessia. Aikaa mekon valmistukseen jäi alle viikko ja saimme viimeisteltyä asun samana päivänä kuin asu pääsi käyttöön. Tiukasta aikataulusta huolimatta, selvisimme hyvin.

– Olemme tyytyväisiä valmiiseen asuun ja asiakkaan tyytyväisyys myös vahvisti sitä. Kun tuote on mieleinen asiakkaalle, työ on palkitsevaa ja merkityksellistä. Oli mielenkiintoista nähdä ja verrata valmista asua tekemiimme 3D mallinnuksiin. Projekti oli opettavainen ja oli upeaa päästä toteuttamaan sitä, Emmi ja Sanna toteavat.

Henkeäsalpaava. Yksi sana kuvaa käyttäjän kokemusta sekä juhla-asun suunnittelumatkasta että lopputuloksesta. On huima etuoikeus päästä osaksi luovaa ja vahvasti inhimillistä prosessia käsittämättömän taitavien opiskelijoiden kanssa ja viettää hetki muodin lumotussa taikapiirissä.

Oikealla Emmi Koponen, vasemmalla Sanna Vainikainen.

Kirjoittaja:

Anne Heikkinen, viestintäpäällikkö, Savonia-ammattikorkeakoulu