Pinssisommitelma, joissa kuvina sosiaalisen median logoja: Youtube, Twitter, LinkedIn, Instagram, Facebook ja Tiktok.

Savonia-artikkeli: Sosiaalisen median kullannuput ja mitä voimme niistä oppia

#SavoniaAMK
#SavoniaUAS

Kulunut vuosi 2022 on ollut Savonia-ammattikorkeakoulun näkyvyyden kannalta poikkeuksellinen. Juhlavuoden mukanaan tuomat tapahtumat ja tempaukset, kuten Puijon tornin valaisu ja SuomiAreenan pääyhteistyökumppanuus, ovat tuoneet paljon huomiota Savonialle. Ammattilaisemme ovat loistaneet Maikkarin aamu-tv-ohjelmassa ja media on laatinut toiminnastamme kiinnostavia artikkeleita.

Sosiaalinen media on kuitenkin erilainen eläin.

Somen analytiikkamme perusteella vuoden 2022 suosituin julkaisumme Facebookissa oli syyskuussa tehty nopeutettu video, kun kävelemme kulkueena kohti torijuhlaa ja TeflonBrothersien keikkaa. Video kestää 16 sekuntia ja siinä ihmiset yksinkertaisesti kävelevät kameran ohitse värikkäänä kulkueena. Löydät julkaisun klikkaamalla tästä.

Instagramissa sekä storyjen että julkaisujen puolella suosituimpia sisältöjä ovat sekä videot Teflonien toritapahtumasta että ranskalaisesta vaihto-oppilaasta kuvattu video, jossa hän ostaa kahvia suomeksi.

Videoiden nousu Facebookin, Instagramin, Twitterin ja LinkedInin algoritmien suosioon ei ole jäänyt huomaamatta viestinnän ammattilaisilta.

Tästä pienestä kurkkauksesta nykytilanteeseen on helppo hahmottaa, mikä tulee kiinnostamaan yleisöjä myös vuonna 2023.

TikTok

TikTok on somealusta, jolla jaetaan lyhyitä videoita yleensä musiikin säestyksellä. TikTokissa voi tehdä myös livestreamia. TikTok tavoittaa erinomaisen hyvin ammattikoulusta tai lukiosta valmistuvat nuoret aikuiset, joten hyödynnämme alustaa paitsi markkinoinnissamme, myös muussa viestinnässä ja kampusten tunnelmien välittämisessä.

TikTok kannustaa nopeaan ja kevyeen tekemiseen: alustalla ei kannata jäädä liiaksi pohtimaan sisältöjen tuottamista. Alustan oma videoeditori on omiaan helpottaman työprosessia myös viestinnän ammattilaisen näkökulmasta. Siinä, missä Facebook ja Instagram suosivat algoritmeissään myös videoita, niiden alustoilla videoiden varinainen muokkaaminen on itsessään haastavaa tai jopa mahdotonta. TikTok tekee meistä jokaisesta oman elämämme elokuvaohjaajan ja heittää mukaan vielä äänten ja musiikin kanssa leikittelyn.

Ammattilaisten sometilit

Ammattilaisten sometileillä tarkoitan tässä yhteydessä tilejä, joiden takana on jonkun alan ammattilainen. Somelääkäri Atte tekee Instagramissa erinomaista sisältöä käyttäjänimellä @laakari.atte, Itä-Suomen poliisilaitoksella työskentelevä vanhempi konstaapeli Daniel valistaa massoja käyttäjänimellä @konstaapelidaniel ja @tiedenaiset julistautuu somen suurimmaksi tiedeyhteisöksi jakaessaan tutkittua tietoa esimerkiksi terveydestä ja ravinnosta.

Suomen asiantuntijasomen kenttä ei ole vielä läheskään saturoitunut täyteen mittaansa. Tarvitsemme lisää ääniä eri aloilta ja korkeakoulujen asiantuntijoilla olisi paljon sanottavaa. Lääkäri Aten kaltaisten tilien syntyminen edellyttää kuitenkin paljon sisällöntuotannollista intohimoa asiantuntijalta itseltään, mikäli hän haluaa siirtyä myös somen puolelle.

Meemit

Verohallinnon meemi, jossa esitellään kuvitteellista Halloween asua verohallinnon virkahenkilöstä.
Verohallinnon meemi, jossa esitellään kuvitteellista Halloween-asua verovirkailijasta.

”Meemi” viittaa internetissä leviävään asiaan, joka saavuttaa suuren suosion. Jotkut ilmiöstä ovat lyhytikäisiä, toiset pysyvät suosiossa vuosikausia. Usein meemeistä puhuttaessa tarkoitetaan tavallista kuvaa, jota on muokattu. Meemin eläessä pitkään sille kertyy lukemattomia versioita ja muokkauksia.

Meemit ovat yleensä huumoria. Huumorissa on usein kyse kärjistämisestä ja siitä, että on osattava nauraa itselleen. Organisaatioviestinnässä tämä yhtälö on haastava, sillä kukapa haluaisi tehdä oman hienon organisaationsa naurunalaiseksi? Puhumattakaan siitä, millaisen mainehaitan riskin huonosti tehty vitsi voi aiheuttaa.

Meemiviestinnästä alkaa kuitenkin olla Suomessa jo hyvä määrä onnistuneita esimerkkejä, kuten Verohallinto (IG: @verohallinto) ja Helsingin kaupunkiympäristön toimiala (IG: @kaupunkiymparisto).

Minun kanssani somesta keskustelleet tietävät, että kuulun Verohallinnon IG-tilin ykkösfaneihin. Heidän someviestintänsä on vertaa vailla.

Meemeily on varsinkin nuorille aikuisille arkipäivää ja niinpä Savonian kaltaisen organisaation viestinnässä työskentelevänä haluaisin kovasti valjastaa tämänkin tehokeinon käyttöömme. Kuka tietää, ehkä vuosi 2023 tuo tullessaan meemien aikakauden myös Savonian viestinnässä.

Kirjoittaja:

Klaudia Käkelä-Nuutinen, viestintäasiantuntija