Havuja hack -tapahtuma.

Savonia-artikkeli: Havuja Hack – Paikka, ihmiset ja alusta luovalle yhteistyölle

#SavoniaAMK
#SavoniaUAS

Havuja Hack järjestettiin 3.-5.2.2023 Savonian kampussydämessä. Hackathon -tapahtuma kokosi yhteen innostuneen ryhmän erilaisia kehittäjiä, yrittäjiä ja opiskelijoita luomaan ratkaisuja yrittäjien ja hankkeiden tarjoamiin haasteisiin. Hackathonin rinnalla oli mahdollisuus ottaa osaa myös ”Finnish Game Jam Kuopioon”, joka oli (on) osa ”Global Game Jam” -tapahtumaa. Tapahtumassa on tarkoituksena luoda 48 tunnissa kansainvälisesti yhteisestä teemasta peli, ja teemana oli tänä vuonna ”roots”.

Kokonaisuudessaan Havuja Hack tarjosi osallistujille hauskan ja nopeatempoisen ympäristön oppia uusia taitoja, luoda yhdessä pelejä sekä konsepteja ja verkostoitua muiden teknologia- ja monialaisten osaajien kanssa. Tapahtuman järjestivät yhteistyössä Business Center Pohjois-Savo, IGDA Kuopio, Finnish Game Jam, KuoSec, Luova REAKTIO! -hanke ja Savonia-ammattikorkeakoulu.

Kampussydämen ollessa suljettuna yön ajan, peliharrastajien yhdistys Diginatiivit tarjosivat yökyöpeleille mahdollisuuden jatkaa työskentelyä aamuyölle heidän toimitiloissaan Kulttuuriareena 44:ssä. Tavoitteena oli mahdollistaa yhdessä tekeminen, luovuus, yhteisöllisyys ja osaltaan yrittäjyyden sekä teknologisen osaamisen edistäminen mahdollisimman rennolla otteella. Kyse ei ollut kuitenkaan vain teknologisesta tapahtumasta, vaan mukana oli myös humanistisia näkökulmia; useimmiten tekeminen sisälsi eri taiteellisten tekniikoiden ja humanististen alueiden soveltamista.

Havuja hack -tapahtuma.

Hackathonien historia ulottuu 1990-luvun lopulle, jolloin sitä käytettiin ensimmäisen kerran ohjelmistokehittäjien työkaluna, esimerkiksi uusien ohjelmistosovellusten rakentamiseen. Vuosien varrella hackathonit ovat kehittyneet monenkirjaviksi tapahtumiksi, jotka tuovat yhteen ihmisiä erilaisista taustoista tekemään yhteistyötä, innovoimaan ja luomaan ratkaisuja monenlaisiin ongelmiin tai tarpeisiin.

Näistä tapahtumista on tullut olennainen osa teknologia- ja innovaatioekosysteemiä. Käytännössä se tarkoittaa, että halukkailla yksilöillä on paikka, aika sekä yhteydet luomiseen eli alusta, jossa he voivat luoda uutta ja esitellä taitojaan. Yritykset ja yhteistyökumppanit löytävät samalla uusia näkökulmia, mahdollistaen myös kohtaamisen osaajien kanssa.

Havuja Hackin vapaassa ja yhteisöllisessä ilmapiirissä syntyi 11 esiteltyä peliä ja 4 prototyyppiä erilaisiin haasteisiin. Toteutuksissa näkyi hyvin erilaiset osaamiset; tarinankerronta, ohjelmointi, tekoälyn soveltaminen, kyberturvallisuus, graafinen- ja pelisuunnittelu. Mukana oli myös lautapelintekijä ja luovia artisteja, kokonaisuudessaan yli 70 osaajaa. Osallistujille tapahtuma tarjosi foorumin esitellä taitojaan, verkostoitua muiden samanhenkisten ihmisten kanssa ja tutustua esimerkiksi pelintekemisen maailmaan. Palautteen mukaan tapahtuma oli onnistunut ja osallistujat odottavat jo ensi vuoden Havuja Hackia.

Havuja hack -tapahtuma.

Teknologian ja yhteisöjen kehittymisen myötä hackathoneilla on yhä tärkeämpi rooli uusien ratkaisujen kehittämisessä monimutkaisiin ongelmiin, ja ne tarjoavat yksilöille alustan, jossa he voivat esitellä taitojaan ja luovuuttaan.

Onko sinulla ideoita ensi vuoden tapahtumalle?

Kirjoittajat:

Kalle Sievänen, Luova REAKTIO! -hanke, kalle.sievanen@savonia.fi, +358 44 7856853, https://www.linkedin.com/in/kallesie/

Matti Laitinen, matti.laitinen@savonia.fi, +358 44 785 6333, www.linkedin.com/in/mattislaitinen/

Linkkejä:
https://www.igda.fi
https://www.finnishgamejam.com
https://globalgamejam.org/2023/jam-sites/fgj-kuopio/games
https://luova.savonia.fi/hankkeet/luova-reaktio
https://diginatiivit.fi
https://kuosec.fi
https://www.bcpohjois-savo.fi/havuja-hack