Terveydenhoitajaopiskelijoiden hyvinvointi-illassa osallistujat pohtivat opiskeluhyvinvointiin liittyviä asioita.

Savonia-artikkeli: Opiskelijoiden hyvinvointia edistetään yhteisöllisyyttä rakentamalla

This work is licensed under CC BY-SA 4.0Creative Commons logoCreative Commons Attribution logoCreative Commons Share Alike logo

Opiskelijoiden hyvinvointia edistetään yhteisöllisyyttä rakentamalla

Opiskeluaikana opiskelukaverit nousevat erityisen tärkeään asemaan. Heidän kanssaan voi jakaa kokemuksia, haasteita ja onnistumisia aivan eri tavalla kuin jonkun opintojen ulkopuolisen. Tutkimustuloksin onkin osoitettu, että opiskelutovereiden tuki vaikuttaa positiivisesti opiskelijoiden mielenterveyteen sekä suojaa masennusoireilulta (Alsubaie, Stain, Webster & Wadman 2019). Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimuksesta vuoden 2024 osalta selviää, että ammattikorkeakouluopiskelijoista 39,8 % ei koe kuuluvansa mihinkään opintoihin liittyvään ryhmään (THL 2024). Yhteisöllisyyden on todettu edesauttavan opintojen ajallaan valmistumista, ylläpitävän hyvää mielenterveyttä sekä parantavan stressinsietokykyä (SAMOK julkaisuaika tuntematon).

Terveydenhoitajaopiskelijoiden hyvinvointi-illassa osallistujat pohtivat opiskeluhyvinvointiin liittyviä asioita.

Opetushallituksen mukaan yhteisöllisyyden edistäminen tapahtuu ryhmien välisellä riittävän pitkällä kontaktilla ja kouluissa tätä tulisi edesauttaa työskentelemällä eri ryhmien välillä mahdollisimman paljon (Opetushallitus julkaisuaika tuntematon). Terveydenhoitajaopiskelijoiden hyvinvointi-ilta järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2023 ja nyt kehitimme tapahtumaa entisestään, jotta yhteisöllisyyttä edistävä toiminta terveydenhoitajaopiskelijoiden välillä vakiintuisi.

Kohtaamisia, keskusteluja ja keinoja opiskeluhyvinvoinnin edistämiseen

Kehittämistoiminta alkaa tarpeen tunnistamisesta ja etenee tavoitteiden ja keinojen määrittelyyn. Prosessi jatkuu toteutukseen ja arviointiin, päättyen onnistuneiden käytäntöjen levittämiseen. (Salonen, Eloranta, Hautala & Kinos 2017). Kehittämistyön tilaajana toimi viime vuoden tapaan Pohjois-Savon terveydenhoitajayhdistys.

Tapahtuman tavoitteena oli terveydenhoitajaopiskelijoiden yhteisöllisyyden ja opiskeluhyvinvoinnin edistäminen sekä vertaistuen jakaminen. Kehittämistyö on toteutettu primaarisen prevention näkökulmasta, jolloin pyritään ehkäisemään terveyttä heikentäviä riskitekijöitä (peda.net julkaisuaika tuntematon).

Käsiä ruokapäydän päällä.

Marraskuisena iltana pidetty tapahtuma sisälsi pohdintaa opiskeluhyvinvoinnista ja sitä parantavista tekijöistä. Erityisesti sosiaaliset suhteet ja hyvä ryhmähenki nousivat osallistujien vastauksista esille. Opiskeluhyvinvoinnin kannalta hyvin oleellisia asioita ovat erilaiset stressin- ja ajanhallinnan keinot kuten suunnitelmallisuus ja aikatauluttaminen (YTHS julkaisuaika tuntematon). Illan aikana opiskelijoita kävivät tervehtimässä Pohjois-Savon terveydenhoitajayhdistyksen opiskelijavastaavat sekä Perrigon aluevastava, joka piti kattavan esittelyn ACO-tuotteista. Avainnauhapajan lomassa keskustelimme opinnoista sekä harjoittelupaikoista. On tutkittu, että käsitöiden tekeminen vähentää stressiä ja on yhteydessä parempaan mielialaan (Abbing, Ponstein, Hooren, Sonneville, Swaab & Baars 2018). Vertaistuen jakaminen edistää yhteisöllisyyttä (KOHO 2024)., joka oli tapahtuman keskeinen tavoite.

Tapahtuman toteutuksen arvioimiseksi pyysimme osallistujilta palautetta Webropol-kyselyllä. Opiskelijat toivoivat tapahtumalle pidempää kestoa ja entistä suurempaa osallistujamäärää eri vuosikursseilta. Vertaistuki, rento ilmapiiri ja illan aiheiden ajankohtaisuus nousivat parhaina puolina esille. Opiskelijat kokivat tapahtuman merkityksellisenä ja hyödyllisenä. Yhdessä tekeminen ja vertaistuki auttavat opiskelijoita kasvamaan asiantuntijoiksi sekä parantavat työelämätaitoja (Nyyti ry 2021, 12).

Ammatilliset taidot kehittyvät käytännön kautta

Tapahtuman järjestäminen oli osa terveydenhoitajaopintojen loppuvaiheeseen kuuluvaa kehittämistyötä. Terveydenhoitajien ammatillisia osaamisvaatimuksia (Haarala 2022) tarkastellessamme huomaamme kehittyneemme monilla osa-alueilla. Tapahtuman toteuttaminen vaati monien lankojen käsissä pitämistä ja tämän myötä yhteistyötaitomme sekä kykymme itsenäiseen, vastuulliseen ja innovatiiviseen työskentelyyn on kehittynyt.

Olemme syventäneet osaamistamme kehittämistyön suunnittelussa ja toteutuksessa. Workshop opiskeluhyvinvoinnista ja avainkaulanauhapaja tarjosivat arvokasta kokemusta ryhmien ohjaamisesta ja toiminnan mukauttamisesta osallistujien tarpeisiin. Artikkelin kirjoittaminen vahvisti taitojamme tiedon analysoinnissa, kokoamisessa sekä ammatillisessa viestinnässä.

Kirjoittajat:

Enni Niskanen, terveydenhoitajaopiskelija, Savonia AMK, enni.niskanen@edu.savonia.fi

Meiju Manninen, terveydenhoitajaopiskelija, Savonia AMK, meiju.manninen@edu.savonia.fi

Pauliina Rissanen, lehtori, Savonia AMK, pauliina.rissanen@savonia.fi

Lähteet:

Abbing, Annemarie, Ponstein, Anne, Hooren, Susan, Sonneville, Leo, Swaab, Hanna & Baars, Erik 2018. The effectiveness of art therapy for anxiety in adults: A systematic review of randomized and non-randomized controlled trials. Plos One 13(12), 13. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0208716 Viitattu 16.11.2024.

Alsubaie, M. M., Stain, H. J., Webster, L. A. D., & Wadman, R. 2019. The role of sources of social support on depression and quality of life for university students. International Journal of Adolescence and Youth, 24(4), 484-496. https://doi.org/10.1080/02673843.2019.1568887. Viitattu 16.11.2024.

Haarala, Päivi 2022. Terveydenhoitajan ammatilliset osaamisvaatimukset. Verkkojulkaisu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-341-1. Viitattu 16.11.2024.

KOHO 2024. Vertaistuki ja yhteisöllisyys opintopolkua edistämässä. Verkkojulkaisu. https://opiskeluhyvinvointi.fi/fi/yhteisollisyys-vertaistuki. Viitattu 16.11.2024.

Nyyti ry 2021. Opas yhteisöllisyyden edistämiseen korkeakouluissa. Verkkojulkaisu. https://drive.google.com/file/d/19K8Gh88I22vW9vJ_1KTiCdVRYU3bPmoS/view. Viitattu 22.11.2024.

Peda.net julkaisuaika tuntematon. Terveyden edistäminen ja sairauksien ehkäisy. PowerPoint-diat. Terveyden edistäminen ja hyvinvointipalvelut. https://peda.net/juuka/juuan-lukio/oppiaineet/terveystieto/terveystieto-4/t1ka/promootio-preventio/promootio-preventio:file/download/7e6f203164d36e07f9f6852c08aef46eccd504de/Promootio%20Preventio.pptx. Viitattu 22.11.2024.

Salonen, Kari, Eloranta, Sini, Hautala, Tiina, Kinos, Sirppa 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-649-4. Viitattu 16.11.2024.

SAMOK julkaisuaika tuntematon. Yhteisöllisempi korkeakoulu. Pdf-tiedosto. https://samok.fi/wp-content/uploads/2020/12/samok_fi_web-joka.pdf. Viitattu 16.11.2024.

THL 2024. Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimus KOTT. Verkkojulkaisu. https://www.thl.fi/kott_verkkoraportit/taulukot_2024/ko_involvement_studygroup.htmlViitattu 22.11.2024.

YTHS julkaisuaika tuntematon. Opiskelukyky. Verkkojulkaisu. https://www.yths.fi/palvelut/opiskeluyhteisotyo/opiskelukyky/. Viitattu 16.11.2024.