Kuvituskuva. Moodle päivittyi, muuttuiko mitään.

Savonia-artikkeli: Opiskelijaystävällisten Moodle-kurssien rakentaminen – opiskelijakyselyn tulokset osa 3/3

This work is licensed under CC BY-SA 4.0Creative Commons logoCreative Commons Attribution logoCreative Commons Share Alike logo

Tässä artikkelissa käsittelemme Savonian opiskelijoille keväällä 2024 uutta Moodle-oppimisympäristöä koskevasta kyselystä johdettuja kehitystarpeita sekä suosituksia Moodle-kurssien rakentamiseksi opiskelijaystävällisemmäksi. Määrälliset ja laadulliset tulokset on kuvattu aiemmin julkaistuissa artikkeleissa Moodle päivittyi, muuttuiko mitään – opiskelijakyselyn tulokset osa1/3 ja Savonian opiskelijat haluavat selkeitä ja yhtenäisiä Moodle-kursseja – opiskelijakyselyn tulokset osa 2/3.

Opiskelijakyselystä löydetyt Moodlen kehityskohteet

Opiskelijakyselyn vastaukset tarjosivat kokonaiskuvan siitä, miten opiskelijat ovat kokeneet versiopäivityksen myötä visuaalisesti ja toiminnallisuuksiltaan uudistuneen uuden Moodlen.

Osa opiskelijakyselyn tuloksista johdetuista kehityskohteista liittyy Moodlen ominaisuuksiin, joita Savoniassa emme voi itse muuttaa. Voimme kuitenkin tehdä kehityspyyntöjä palveluntarjoaja Mediamaisterille ja Moodle-organisaatiolle. Olemme pyytäneet esimerkiksi sisällysluetteloa tiivistävää painiketta ja murupolun lisäämistä kurssialueen yläosaan, jotta kurssilla olisi helpompi navigoida. Näistä jälkimmäinen kehitysehdotus on toteutunut. Joitain järjestelmätason muutoksia voimme tehdä myös itse. Lisäsimme esimerkiksi väripalautteen sisällysluetteloon osoittamaan käyttäjän sijaintia kurssialueella.

Osa tunnistetuista opiskeluun vaikuttavista tekijöistä koskee Moodle-kurssien sisältöjä ja rakenteita. Vastauksissaan opiskelijat antoivat opetushenkilöstölle kiitosta erityisesti selkeästi jäsennellyistä ja oppimista tukevista kurssialueista sekä toivoivat kurssialueiden rakenteiden ja käytäntöjen yhdenmukaistamista. Vastausten perusteella kokosimme suositukset, jotka auttavat rakentamaan opiskelijoiden toiveisiin vastaavia Moodle-kursseja.

Suositukset oppimista tukevan Moodle-kurssin rakentamiseksi

Kurssialueen rakenteen tulee olla selkeä ja yhdenmukainen. Kun kurssialue on helppokäyttöinen ja hyvin organisoitu, opiskelijat voivat keskittyä sisältöjen oppimiseen. Rakenteellista ja sisällöllistä selkeyttä voidaan parantaa alla esitetyillä tavoilla.

1. Sisällöt on esitetty yhtenäisesti

Yhdenmukainen rakenne helpottaa tietojen löytämistä opintojaksosta riippumatta. Toivotun yhdenmukaisuuden edistämiseksi Savoniassa otettiin jo uuteen Moodleen siirryttäessä käyttöön yhteinen kurssipohja. Kurssipohja ohjaa yleisten, opiskelun kannalta tärkeiden tietojen sijoittamiseen yhdenmukaisella tavalla. Koulutusalat voivat tarkentaa yleistä kurssipohjaa vastaamaan omia yhteisiä käytäntöjään.

Opintojakson yleiset tiedot tulee sijoittaa aina kurssialueen ensimmäiseen osioon. Näihin tietoihin kuuluvat oppimistavoitteet, arviointi ja arviointikriteerit, suoritusvaatimukset, opintojakson aikataulut ja etenemisen kuvaus, opintojakson mitoitus sekä linkki opinto-oppaaseen ja toteutussuunnitelmaan. Näiden tietojen esittämistapaa voisi kehittää yhteneväisemmäksi. Lisäksi opettajien yhteystiedot ja etäkokouslinkit tulee sijoittaa helposti löydettäväksi. Opettajien yhteystiedot on kurssipohjassa ohjeistettu sijoittamaan lohkovalikkoon ja Zoom-linkit kurssialueen etusivulle.

Tentit ja tehtävien palautus voidaan järjestää joko kootusti yhteen osioon tai jakaa ne aihepiireittäin kurssialueen eri osioihin. Etenkin jälkimmäistä vaihtoehtoa tulee tukea esittämällä tentit ja tehtävät yhdessä näkymässä siten, että opiskelijan löytää ne kurssialueelta helposti. Kun opiskelija näkee kootusti kaikki opintojaksolla vaaditut suoritukset, on hänen helpompi hahmottaa kokonaisuus ja aikatauluttaa opiskeluaan. Tehtävien löydettävyyttä parantaa tehtävänannon esittäminen tehtävänpalautusalueen yhteydessä, ellei toisin toimimiselle ole perusteltua syytä.

2. Sisällöt on jäsennelty oppimista tukevalla tavalla

Opintojakson sisällöt tulee jäsentää loogisesti kurssialueen osioihin. Kaiken materiaalin tulee olla oppimisen ja osaamistavoitteiden saavuttamisen kannalta tarkoituksenmukaista. Siksi ylimääräiset materiaalit ja tyhjät osiot tulee poistaa tai piilottaa opiskelijoilta.

Materiaalien selkeä jaottelu ohjaa oppimisprosessia ja auttaa navigoimaan kurssialueella. Myös osioiden sisältöjen tulee olla helposti hahmotettavia. Jos osiossa on paljon materiaaleja, tulee ne jaotella väliotsikoilla tai jakaa useampaan osioon. Opintojakson kannalta pakollinen materiaali tulee erottaa vapaaehtoisesta lisämateriaalista selkeästi, esimerkiksi väliotsikolla tai sijoittamalla lisämateriaali omaan osioonsa.

Kurssialueen rakenteellista selkeyttä edistää myös sisältöjen sisäkkäisyyden välttäminen. Esimerkiksi tehtävänantoa ei tule kirjoittaa oppimateriaalin yhteyteen erilleen tehtävänpalautusalueesta tai linkistä ei tule avautua uusia linkkejä. Lähtökohtaisesti vain ladattavia ja erityisesti automaattisesti latautuvia materiaaleja tulee välttää, ellei lataamiselle ole perusteltua syytä. Esimerkiksi raporttipohja voi olla ladattavassa muodossa.

3. Aktiviteetteja käytetään yhtenäisesti

Kaikki oppimateriaali ja tehtävänannot tulee lisätä Moodleen aktiviteetti- tai aineistotyökaluilla, ellei tästä poikkeamiselle ole perusteltua syytä. Näin sisällöt näkyvät myös kurssin sisällysluettelossa ja opiskelijat löytävät ne helpommin.

Aktiviteetteja tulee myös käyttää mahdollisimman yhtenäisellä tavalla. Esimerkiksi linkkien tulee toimia ennakoitavasti avautumalla aina uuteen välilehteen. Tämä auttaa opiskelijaa ennakoimaan toimintojen seurauksia ja helpottaa kurssialueella navigointia. Lisäksi aktiviteettien kuvauksessa tulee selostaa miksi ja miten kyseistä aktiviteettia käytetään etenkin, jos yleisestä tavasta poiketaan. Opetushenkilöstöä varten voitaisiin esimerkiksi koostaa ohjetekstipankki. Tarkoituksenmukainen aktiviteettien käyttö myös vaatii opetushenkilöstöltä tietoa Moodlen asetusvalintojen vaikutuksista, mikä puolestaan saattaa vaatia lisäkoulutusta tai tukea tukipalveluilta.

4. Opiskelun suunnittelun ja seuraamisen tukeminen Moodlen työkaluilla

Opiskelijoiden tulee voida luottaa kurssialueelta löytyviin opiskeluun liittyviin tietoihin, jotta he voivat suunnitella opiskeluaan. Opiskelijat kokevat kalenterin ja edistymisen seurannan hyödyllisinä työkaluina. Jotta opiskelijat voivat luottaa niiden tarjoamiin näkyviin, tulisi niitä käyttää yhtenäisellä tavalla. Kaikki opintojaksolla vaaditut suoritukset tulisi merkitä kalenteriin aina, kun se on mahdollista. Palautettavien tehtävien ja ajastettujen tenttien aika-asetukset tulee määritellä aktiviteettiasetuksissa, jolloin ne näkyvät Moodlen kalenterissa ja Tuudossa. Kaikissa tilanteissa, esimerkiksi nonstop-opintojaksoilla, tämä ei kuitenkaan palvele opiskelun suunnittelua, koska opiskelijat voivat edetä omassa tahdissaan. Siksi aikataulut tulee esittää myös kootusti opintojakson opiskeluohjeiden yhteydessä.

Edistymisen seuranta auttaa opiskelijoita hahmottamaan kurssialueen tehtävät ja tentit sekä huomaamaan oman edistymisensä. Edistymisen seurannan lohkoon lisätään ne aktiviteetit, jotka ovat pakollisia opintojakson suorittamiseksi. Vapaaehtoiset tehtävät, esimerkiksi harjoitustehtävät tai arvosanaa korottavat lisätehtävät, voi kerätä erilliseen edistymisen seurannan näkymään. Oppimateriaaleille kannattaa asettaa ”merkitse tehdyksi” -painike, jolloin opiskelija voi itse seurata, missä kohtaa on kurssialueella menossa.

5. Oppimateriaali ja ohjeistukset ovat ymmärrettäviä ja otsikot kuvaavat sisältöä

Ohjeistukset tulee kirjoittaa selkeästi ja tarkasti, sillä selkeät ohjeet vähentävät epävarmuutta ja siten myös lisäkysymyksiä. Oppimateriaalin tulee olla sisällöllisesti ja teknisesti saavutettavaa, ja materiaalin laajuuden tulee käydä ilmi jo ennen oppimateriaalin avaamista. Esimerkiksi videon kesto tai esityksen diojen määrä on hyvä merkitä näkyville otsikkoon tai kuvaukseen, jotta opiskelija voi arvioida, kuinka paljon aikaa tulee varata materiaalin opiskeluun. Tällainen läpinäkyvyys auttaa opiskelijoita suunnittelemaan opiskeluaan.

Sisältöä kuvaava otsikointi puolestaan helpottaa kurssialueella navigointia. Esimerkiksi tentit tai tehtävät voi nimetä siten, että opiskelija tietää otsikon perusteella aktiviteetin olevan oppimistehtävä. Lisäksi otsikoihin olisi hyvä merkitä, jos materiaali avautuu esimerkiksi tiedostona tai ohjaa pois Moodlen kurssialueelta. Tämä pätee myös muiden linkkien nimeämiseen.

Great Place to Learn – myös verkossa

Savonia-ammattikorkeakoulussa panostetaan korkealaatuisen oppimiskokemuksen luomiseen. Oppimista tukeva pedagogiikka ilmenee verkko-oppimisympäristöissä rakenteiden ja sisältöjen selkeytenä ja ymmärrettävyytenä, jolloin opiskelijan ei tarvitse kiinnittää erityistä huomiota ympäristön käyttöön. Niinpä verkko-oppimisympäristöt ovat keskeisessä roolissa erinomaisen oppimiskokemuksen rakentamisessa.

Kirjoittajat

Oona Rantamäki, monimuotopedagogiikan asiantuntija, Savonia-ammattikorkeakoulu, oona.rantamaki@savonia.fi

Anuliina Savolainen, monimuotopedagogiikan asiantuntija, Savonia-ammattikorkeakoulu, anuliina.savolainen@savonia.fi

Seppo Räsänen, digipedagogiikan erityisasiantuntija, Savonia-ammattikorkeakoulu, seppo.rasanen@savonia.fi