Kuvituskuvassa kaksi päätä, joiden yläpuolella värikkäitä kuvioita.

Savonia-artikkeli: Näkemys varhaisen tuen sisällöstä laajentuu yhdessä

This work is licensed under CC BY-SA 4.0Creative Commons logoCreative Commons Attribution logoCreative Commons Share Alike logo

Varhaisen tuen asiantuntija -koulutukseen (sosionomi YAMK) tulevilla ammattilaisilla on takanaan useamman vuoden kokemus sosiaalialan työelämästä. Koulutukseen hakeutuneiden opiskelijoiden taustat ovat moninaiset. Heillä on kokemusta mm. varhaiskasvatuksen, opiskelijahuollon, perhetyön, lastensuojelun ja järjestötyön kentiltä. Rikas ja monipuolinen työelämätausta on mahdollistanut ammatillisesti antoisan vuoropuhelun varhaisen työn sisällöstä.

Olemme pohtineet yhdessä opiskelijoiden kanssa, mikä on varhaisen tuen työtä ja miten tunnistaa varhaisen tuen tarpeet. Millaisia rakenteita työ tarvitsee? Miten työtä kehitetään? Yhdessä opiskellen ja työskennellen on kirkastunut syvempi näkemys varhaisen tuen työn sisällöstä ja teoreettisista lähtökohdista tänä päivänä. Mitä pidemmälle yhteiset pohdinnat ovat edenneet, sitä vahvemmaksi on tullut käsitys varhaisen tuen työn tärkeydestä palveluihin pääsemisen ja sosiaalialan asiakasprosessien kannalta.

Yksi oivallus on, että varhaisen tuen tarpeiden havaitseminen edellyttää säännöllisyyttä, arviointia ja avoimuutta mahdollisten ongelmien havaitsemisessa. Työn tulisi painottua ennaltaehkäisyyn ja voimaannuttamiseen. Lasten, nuorten ja perheiden vahvuuksien ja voimavarojen tunnistaminen, tukeminen sekä ongelmien ehkäiseminen ennen niiden syntymistä on varhaisen tuen työn ydintä.

Opintojen aikana laajennetaan varhaisen tuen näkymää alan sisäisen keskustelun lisäksi monialaisuuteen. Monialaisen työskentelyn merkitystä ei voi liikaa korostaa, kun puhutaan lasten, nuorten ja perheiden varhaisesta tuesta tänä päivänä. Yhteinen pohdinta ja keskustelu vahvistaa ymmärrystä eri toimialojen käytännöistä ja tavoista toimia. Yhteistyö helpottuu. Lapset, nuoret ja perheet hyötyvät monialaisuudesta ja asioiden monipuolisesta tarkastelusta.

Opinnot ovat työelämälähtöisiä. Opintojen aikana tehdään laaja-alaisia, työyhteisöjen tarpeisiin kytkeytyviä oppimistehtäviä sekä tarkastellaan meneillään olevaa ja ajankohtaista työn kehittämistä esimerkiksi perhekeskuksiin liittyen. Kehittämistyön näkökulmia on avattu asiantuntijajulkaisussa Puheenvuoroja varhaisen tuen kehittämisestä. Julkaisu on kirjoitettu osana varhaisen tuen opintoja.

Kirjoittajat:

Pirjo Pehkonen, sosiaalialan lehtori, Savonia ammattikorkeakoulu

Pirjo Turunen, sosiaalialan yliopettaja, Savonia ammattikorkeakoulu

Linkit:

Varhaisen tuen asiantuntija-tutkinto: https://www.savonia.fi/opiskele-tutkinto/tutkinnot-ja-hakeminen/amk-ja-yamk-tutkinnot-tarjonta/sosionomi-ylempi-amk-varhaisen-tuen-asiantuntija/ viitattu 29.8.2024

Puheenvuoroja varhaisen tuen kehittämisestä: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061452554. Viitattu 29.8.2024