Kuvassa kengät asvaltilla ja nuolia maalattuna asvalttiin.

Savonia-artikkeli: Lukiolaisen silmin: TYKO-viikko Savonialla

This work is licensed under CC BY-SA 4.0Creative Commons logoCreative Commons Attribution logoCreative Commons Share Alike logo

Mikä on TYKO-viikko?

Kuopion lukioiden työelämä- ja korkeakouluviikolla (TYKO-viikko) ovat mukana kaikki Kuopion lukiolaiset. Työelämä- ja korkeakouluviikko mahdollistaa työelämä- ja korkeakoulututustumisen kaikille lukiolaisille tasapuolisesti. Kaikkien Kuopion lukioiden 1. vuoden opiskelijat osallistuvat työelämäviikolle ja 2. vuoden opiskelijat korkeakouluviikolle. Ensimmäisen vuoden opiskelijoilla on tavoitteena kehittää työelämätaitoja ja tutustua työelämään itse valitsemallaan ja hakemallaan työpaikkalla. (Kuopion lukiokoulutus, 2025)

Lukiolaisen silmin

Olen Netta, 17 ja olen Kuopion taidelukio Lumitin 1. vuoden opiskelija. Tulin tutustumaan TYKO-viikolla Savonia-ammattikorkeakoulun lehtorin työhön, ammattikorkeakoulun toimintaan ja opetukseen. Pääsin TYKO-viikolla mukaan kahtena päivänä seuraamaan opetusta sekä tutustumaan ammattikorkeakoulun lehtorin työhön.

Huomasin muutamia selkeitä eroja verrattuna lukion opetukseen ja oppimistilanteisiin. Ensimmäisenä silmiin pisti vuorovaikutus: opettajan ja opiskelijoiden välinen kommunikointi oli aktiivisempaa kuin lukiossa. Opiskelijat esittivät kysymyksiä, kommentoivat ja keskustelivat opetettavista asioista. Tällainen vuorovaikutteinen opetus loi rennon ja osallistavan ilmapiirin. Lukiossa opetus on usein luentotyylistä, jolloin opettaja puhuu ja opiskelijat kuuntelevat hiljaa osallistumatta juurikaan keskusteluun.

Toinen selkeä ero liittyi ryhmäkokoon. Tunnilla, jolla olin mukana, opiskelijoita oli huomattavasti vähemmän kuin lukion oppitunneilla. Pienempi ryhmä mahdollisti rauhallisemman työskentelyn ja yksilöllisemmän ohjauksen. Tämä luo paremmat edellytykset kysyä apua ja saada henkilökohtaista tukea opettajalta. Teknisesti opetus muistutti kuitenkin paljon lukion opetusta. Opettaja käytti tietokonetta ja videotykkiä havainnollistamiseen ja kirjoitti muistiinpanoja sekä esimerkkejä, joita opiskelijat seurasivat. Tehtävät ja oppimisen tavat tuntuivat tutuilta, joten opiskeluympäristö ei tuntunut täysin vieraalta.

Yksi merkittävä ero oli oppituntien pituus. Yhteen pidettävät tuplatunnit ovat selkeästi pidempiä kuin lukiossa, mikä vaatii opiskelijalta enemmän keskittymiskykyä työskentelyn suhteen. Samalla pidemmät tunnit mahdollistavat syvällisemmän paneutumisen aiheeseen. Tilat, joissa opetus tapahtui, olivat siistit ja nykyaikaiset. Luokka oli avara ja hyvin varusteltu, ja opiskelijoilla oli käytössään tietokoneet. Tämä teki työskentelystä sujuvaa ja tuki nykyaikaisia opiskelutapoja.

Kaiken kaikkiaan kokemukseni perusteella opiskelu vaikutti pääpiirteittäin tutulta ja helposti lähestyttävältä, mutta mukana oli myös monia positiivisia eroja verrattuna lukioon. Erityisesti pienempi ryhmäkoko, avoimempi vuorovaikutus ja nykyaikaiset tilat loivat oppimiseen kannustavan ympäristön.

Ammattikorkeakoulun lehtorin näkökulma

On tärkeää ottaa huomioon alemmilta kouluasteilta korkeakouluun siirtyvien opiskelijoiden näkemykset ja kokemukset oppimisesta. Näiden näkökulmien ymmärtäminen auttaa kehittämään opetusta ja oppimisympäristöjä siten, että ne vastaavat paremmin tulevien opiskelijoiden tarpeita ja tukevat heidän siirtymistään uudelle koulutusasteelle. Korkeakouluopintojen aloitus on monelle suuri muutos, ja siksi opiskelijoiden toiveiden ja huolien kuuleminen on olennaista.

Yksi tärkeimmistä tuen muodoista on tarjota opiskelijoille oikeat työkalut ja mahdollisimman hyvät oppimisympäristöt. Tämä ei tarkoita pelkästään fyysisiä tiloja tai teknisiä välineitä, vaan myös pedagogisia ratkaisuja, jotka tukevat yksilöllistä ja yhteisöllistä oppimista. Opiskelun sosiaalista ulottuvuutta ei tule unohtaa – vuorovaikutus muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa luo yhteisöllisyyttä, lisää motivaatiota ja auttaa oppimaan yhdessä.

Näkisin, että tutustuminen korkeakoulun toimintaan, opetusmenetelmiin ja oppimisympäristöihin jo ennen opintojen varsinaista alkamista helpottaa siirtymää toiselta asteelta korkeakouluun. Tällainen ennakkoon tutustuminen voi vähentää epävarmuutta, lisätä itsevarmuutta ja auttaa opiskelijaa ymmärtämään, mitä tulevilta opinnoilta voi odottaa. Kun siirtymävaiheeseen panostetaan, voidaan opiskelijoiden opintojen aloitusta tukea merkittävästi – ja sitä kautta edistää myös opintojen sujuvaa etenemistä ja hyvinvointia korkeakouluympäristössä.

Kirjoittaja:

Jussi Hämäläinen, lehtori, Savonia-ammattikorkeakoulu

jussi.hamalainen@savonia.fi

Lähteet:

Kuopion lukiokoulutus, 2025. Tyko-viikko. Verkkosivu: https://haelukioon.fi/web/opiskelijalle/tyko-viikko/ Viitattu 11.4.2025