Kaksi röntgenhoitajaopiskelijaa harjoittelemassa.

Savonia-artikkeli: Koulutuksella varmistetaan tutkimushoitajan pätevyys ja vahvistetaan tutkimuksen laatua ja vaikuttavuutta valtakunnallisesti

This work is licensed under CC BY-SA 4.0Creative Commons logoCreative Commons Attribution logoCreative Commons Share Alike logo

Savonian jatkuvaoppiminen toteutti touko-elokuussa 2024 Tutkimushoitaja 5 op -koulutuksen. Koulutus toteutettiin yhteistyössä Pohjois-Savon hyvinvointialueen tiedepalvelukeskuksen tutkimusasiantuntijoiden ja Roche Oy:n kanssa. Vastaava koulutus toteutettiin Pohjois-Savon hyvinvointialueelle vuonna 2023.

Koulutuksen osallistujat työskentelivät neljällä yliopistollisella hyvinvointialueella, HUS yhtymässä sekä näiden yhteistyöalueilla. Koulutuksesta valmistui yhteensä 53 tutkimushoitajaa, jotka suorittivat hyväksytysti GCP-testin ja joille myönnettiin todistus. Opintoihin osallistui niin vasta tutkimushoitajatyöhön pyrkiviä kuin jo työtä tekeviä.

Koulutuksen sisältö

Tutkimushoitaja 5 op -koulutus suunniteltiin yhteistyössä työelämän kanssa, jotta se vastaisi tutkimushoitajien osaamistarpeisiin kliinisten tutkimusten toteuttamisessa. Koulutus toteutettiin verkkoympäristössä, mikä mahdollisti opiskelijalle verkkotallenteisiin ja muihin materiaaleihin perehtymisen ja tenttien suorittamisen työn ohessa oman aikataulun mukaan. Koulutuksen pääteemoja olivat, kliinisen tutkimuksen lainsäädäntö ja etiikka, tutkimushoitajan rooli kliinisen tutkimuksen eri vaiheissa sekä kliininen lääketutkimus. Kaikkien osa-alueiden osaaminen varmistettiin erillisellä tentillä. Roche Oy:n kliinisen lääketutkimuksen osioon kuului Good Clinical Practice (GPC) -testi, joka tuli suorittaa hyväksytysti.

Osallistujien kokemukset koulutuksesta

Koulutukseen osallistujien palautteen perusteella osallistujat kokivat koulutuksen ja sen järjestelyjen tukeneen osaamisensa kehittymistä. Koulutus koettiin selkeänä ja käytännönläheisenä. Selkeästi jäsennelty esitystapa auttoi osallistujia omaksumaan tutkimushoitajan työn keskeiset piirteet ja ymmärtämään työn vastuullisuuden. Tämän lähestymistavan koettiin helpottavan aiheeseen pääsemistä ja antavan kattavan kokonaiskuvan tutkimushoitajan työstä.

Osallistujat kokivat, että koulutus mahdollisti oman osaamisen syventämisen ja oman työn kriittisen tarkastelun. Osallistujat kokivat saaneensa arvokasta ja käytännön työhön sovellettavaa tietoa kliinisestä lääketutkimuksesta. Koulutuksesta saatiin käytännön vinkkejä, joita erityisesti aloittelijat pitivät hyödyllisinä, samalla kun kokeneemmat osallistujat saivat syventää omaa asiantuntemustaan.

Osallistujat arvostivat erityisesti asiantuntijaluennoitsijoiden osaamista ja käytännön kokemusta lisäarvona koulutukseen. Erityisesti laki- ja tutkimusaiheiden käsittely koettiin erittäin hyödyllisinä ja luennot selkeinä ja konkreettisina. Tentit ja osaamisen testaus koettiin sopivan haastavina. Monipuolinen koulutuksen sisältö antoi kattavan ymmärryksen tutkimushoitajan työn kuvasta, sen vaatimuksista ja vastuullisuudesta sekä jatkuvasta oppimistarpeesta.

Koulutuksen monipuolisuus ja joustavuus nähtiin merkittävinä vahvuuksina. Laaja aiheiden käsittely yhdistettynä joustavaan toteutustapaan, joka mahdollisti etäopiskelun oman aikataulun mukaan, antoi tilaa syvälliselle perehtymiselle. Koulutukseen toivottiin sisällytettävän joitakin yhteisiä tapaamisia, jotka toisivat yhteisöllisyyttä ja mahdollisuutta keskustella muiden kanssa. Koulutuksen sisällön toivottiin kattavan laajemmin myös lääketieteellisen tutkimuksen perusteita sekä tutkijalähtöistä tutkimusta.

Koulutuksen merkitys työelämälle

Esimerkiksi Pirkanmaan hyvinvointialueelta tänä vuonna tutkimushoitajakoulutuksesta valmistuneet työskentelivät kaikki jo valmiiksi tutkimushoitajina joko kokoaikaisena tai osa-aikaisena. Heistä osalla oli pidempi kokemus tutkimushoitajana työskentelystä, kun taas toisilla tutkimushoitajan ura oli vasta alussa.

Koulutuksen vastuuhenkilöt organisaatioissa arvioivat, että tutkimushoitajakoulutus on työnantajalle arvokas ja resurssiviisas investointi, joka tuo mukanaan monia etuja organisaatiolle. Työnantajana voit odottaa, että koulutuksen käyneet hoitajat ovat motivoituneita ja sitoutuneita kehittämään omaa osaamistaan. Koulutuksessa he oppivat, miten suunnitella ja toteuttaa tutkimuksia käytännössä. Koulutus auttoi heitä jäsentämään aiempaa tietoa ja hahmottamaan tutkimukseen liittyviä kokonaisuuksia.

Koulutus tarjosi hoitajille verkostoitumismahdollisuuksia muiden ammattilaisten kanssa, mikä voi avata ovia tuleville uramahdollisuuksille. Tästä syystä koulutukseen olisikin hyvä sisällyttää lähitapaamisia, joissa olisi mahdollista kehittää viestintä- ja yhteistyötaitoja, jotka ovat tärkeitä tutkimusympäristössä. Kaiken kaikkiaan tutkimushoitajakoulutus on hyödyllinen sekä työnantajalle että tuleville hakijoille, sillä se edistää laadukasta tutkimusta sekä parantaa tutkimusryhmän osaamista ja tehokkuutta.

Seuraava tutkimushoitajakoulutus on tarkoitus järjestää seuraavan vuonna 2025.

Kirjoittajat:

Teija Korhonen, yliopettaja, Master School, Savonia ammattikorkeakoulu, teija.korhonen@savonia.fi

Anne-Maria Moilanen, koulutusasiantuntija, Jatkuvaoppiminen, Savonia ammattikorkeakoulu, anne-maria.moilanen@savonia.fi

Kirsi Luoto, erityisasiantuntija, Tiedepalvelukeskus, Pohjois-Savon hyvinvointialue, Kirsi.luoto@pshyvinvointialue.fi

Johanna Jylhä-Ollila, Yritysyhteistyö- ja innovaatioasiantuntija, Tiedepalvelukeskus, Pohjois-Savon hyvinvointialue, johanna.jylha-ollila@pshyvinvointialue.fi

Helena Ojanperä, tutkimuskoordinaattori, tutkimuspalvelut, Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue, Helena.ojanpera@pohde.fi

Kati Järviö, Erikoissuunnittelija, Konsernipalvelut, tutkimusjohto, HUS, Katri.jarvio@hus.fi

Krista Bergendahl, laatuvastaava, Varsinaissuomen hyvinvointialue, krista.bergendahl@varha.fi

Satu Hiltunen, tutkimuspäällikkö, tutkimuspalvelut, Pirkanmaan hyvinvointialue, satu.hiltunen@pirha.fi