Konferenssin nimi banderolli.

Savonia-artikkeli: Konferenssista ajatuksia fysioterapeutti-tutkinnon kehittämiseen

This work is licensed under CC BY-SA 4.0Creative Commons logoCreative Commons Attribution logoCreative Commons Share Alike logo

ENPHE the European Network of Physiotherapy in Higher Education (2024) vuotuista konferenssia isännöi kuntoutuksen tiedekunta Józef Piłsudski University of Physical Educationt Varsovasta Puolasta. Tämän kertainen teema oli Physiotherapy Education: Aiming at Excellence through Collaboration. Konfrenssiin kokoontui fysioterapeutteja, fysioterapian opettaja, tutkijoita ja opiskelijoita eri puolilta maailmaa, erityisesti Euroopasta. Konferenssi tarjosi erinomaisen tilaisuuden verkostoitua ja jakaa ajatuksia, ideoita ja kokemuksia aiheesta. Tässä artikkelissa nostan esille joitakin konferenssin teemoja.

Konferenssin pääteemasta piti esityksen Thomasz Marciniak otsikolla Interdisciplinary collaboration between the specialists and the importance of communication with the patient. Hänen tarkasteli teemaa tutki- ja liikuntaelimistön näkökulmasta. Hän korosti puheenvuorossaan fysioterapian ydinkompetensseja (Rehabilitation Competency Framework 2019) ja siellä erityisesti moniammatillista yhteistyötä ja kommunikointia (Kleiner ym 2023). Manuaalisen terapian tekniikoissa korostuu kädentaitojen kautta kosketuksen merkitys. Ensisijaisesti manuaaliset terapiatekniikat perustuvat annettavan ärsykkeen fyysisiin ominaisuuksiin, jotka edellyttävät anatomian, biomekaniikan ja neurofysiologian tuntemusta. Tämän lisäksi on emotionaaliset ominaisuudet, jotka syntyvät potilaan kanssa muodostuneesta kuntoutumissuhteesta. (Geri ym. 2019.) Hän korosti kosketuksen terapeuttisen arvon tunnustamista yhtenä fysioterapeuttien pätevimpänä ammatillisena toimintana, joka takaa myös kuntoutuksen laatua (Geri ym. 2019; Janssens ym. 2024). Tämän lisäksi ei tule unohtaa verbaalista kommunikointia. Tätä tulee myös fysioterapian opiskelijoille opettaa kuten Rudyard Kipling on todennut: “Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.”

Iso konferenssitila, ympärillä suuret yhtenäiset ikkunat ja tilassa paljon ihmisiä.
Thomasz Marciniak luennoimassa.

Yhtenä pääpuhujana oli Nicola Walsh, joka piti esityksn teemasta Contemporary Physiotherapy Education And Practice: Cohesion Or Collision Course? World Physiotherapy -järjestö on luonut yhteiset fysioterapian koulutuksen kompetenssit eli osaamiset (World Physiotherapy 2021). Suomessa Suomen Fysioterapeutit ovat julkaisseet vastaavat kompetenssit vuonna 2016. Nämä ovat kehittämis- ja tutkimusosaaminen, kansainvälistymisosaaminen, työelämäosaaminen, monikulttuurisuusosaaminen, verkosto-osaaminen, liiketoiminta- ja yrittäjyysosaaminen, johtamisosaaminen ja innovaatio-osaaminen (Fysioterapeutin ydinosaaminen 2026). Walsh peilasi kompetensseja nykyiseen yhteiskunnan tilaan, jossa teknologiset innovaatiot ovat tätä päivää ja tulevaisuudessa entistä enemmän vaikuttavat terveydenhuoltohenkilöstön rooleihin ja tehtäviin. Tulevaisuudessa teknologiat eivät korvaa terveydenhuollon ammattilaisia, vaan ovat osa käytettäviä työvälineitä mahdollistaen enemmän aikaa potilastyöhön. Vaikutukset eri terveydenhuollon ammatteihin kuten fysioterapiaan vaihtelevat, mutta vaikutus potilastuloksiin pitäisi kaikissa tapauksissa olla merkittävä ja myönteinen. Tämä edellyttää työntekijöiltä ja kuntoutujilta digitaalista lukutaitoa ja osaamista, jotta myös potilaat voivat osallistua entistä enemmän omaan hoitoonsa. (The Topol Review 2019.)

Teknologinen kehitys tulee huomioida entistä vahvemmin myös fysioterapeuttien kompetensseissa, koulutuksessa ja luoda valmiudet teknologian nopeaa käyttöönottoon työelämässä. Lisäksi terveyden edistämiseen (Harley ym. 2023), kulttuurisuuteen (Kawathekar ja Campbell 2023) ja monisairastavuuteen (Skou ym. 2022) liittyvät osaamiset korostuvat tulevaisuudessa. Täistä näkökulmista käsin opetusohjelmia tulee tarkastella ja päivittää. Nicola Walsh ehdottaa muun muassa nykyisessä määrin laitehoitojen ja manuaalisen terapian tarpeellisuuden ja opetustuntimäärien tarkastelua näyttöön perustuvaan tietoon pohjautuen. Hän kysyy, että onko nykyaikainen fysioterapiakäytäntö yhdenmukainen kaikkien perinteisempien sisältöjen kanssa?

Isossa konferenssitilassa ihmisiä, etualalla luennoitsija.
Nicola Walsh luennoimassa.

ENPHE:n toimintaa liittyy erilaisia työryhmiä, jotka esittelivät kehittämistyön tuloksiaan konferenssissa. Tutkimusryhmässä esiteltiin tämänhetkiset tulokset neljältä eri kehittämisen alueelta. Systemaattinen kirjallisuuskatsaus etenee liittyen näyttöön perustuvaan fysioterapian opetukseen. Lisäksi työryhmä valmistelee opettajille sähköistä kyselyä, jossa tullaan kartoittamaan opettajien opetusmenetelmiä, näkemyksiä ja kokemuksia näyttöön perustuvan fysioterapian opetuksesta. Tämä työ tulee täydentämään tietämystä siitä, mitä työryhmä on aiemmin julkaissut (Boshnjaku ym. 2023). More Life to your years kehittämishankkeen pilottivaiheen opiskelijoiden opinnäytetyötä Alankomaissa ja Tšekin Tasavallassa on saatu valmiiksi. Näiden pilottitulosten pohjalta hanke etenee katsausartikkelin kirjoittamiseen liittyen prefrailty teemaan. Tämän lisäksi on kehitetty BIP Blended Intensive Programme 3 ECTS opintokokonaisuus näyttöön perustuvasta fysioterapiasta, joka on jo kerran toteutettu Savonian-ammattikorkeakoulussa ja tullaan toteuttamaan seuraavan kerran syksyllä 2024 Prahassa.

Monella alueella kehitetään fysioterapian opetusta vastaamaan entistä paremmin työelämän tarpeisiin. Tätä työtä tehdään myös Savonia-ammattikorkeakoulussa niin kansallisissa kuin kansainvälisissä verkostoissa.

Kirjoittaja:

Marja Äijö, TtT gerontologian ja kuntoutuksen yliopettaja, Savonia-ammattikorkeakoulu, marja.aijo@savonia.fi

Lähteet:

Boshnjaku A, Arnadottir AS, Pallot A, Wagener M, Äijö M. 2023. Improving the Evidence-Based Practice Skills of Entry-Level Physiotherapy Students through Educational Interventions: A Scoping Review of Literature. Int. J. Environ. Res. Public Health 2023, 20(16), 6605; https://doi.org/10.3390/ijerph20166605

The European Network of Physiotherapy in Higher Education (ENPHE). 2024. In available: https://www.enphe.org/en

Geri T, Viceconti A, Minacci M, Testa M, Rossettini G. 2019. Manual therapy: Exploiting the role of human touch. Musculoskelet Sci Pract. 44:102044. doi: 10.1016/j.msksp.2019.07.008.

Hartley SE, Ryad H, Yeowell G. 2023. Future-proofing the Profession: Physiotherapists’ perceptions of their current and emerging role. Physiotherapy. 119:72-79. doi: 10.1016/j.physio.2022.11.007.

Janssens O, Haerens L, Valcke M, Embo M, Debacker J, Van Hecke A, Gauwe V, Van Hecke M, De Vriendt P, Pype P. The development of a research-based interprofessional communication behaviors repository in healthcare education: A systematic review. J Interprof Care. 38(5):918-935. doi: 10.1080/13561820.2024.2372017.

Kawathekar US, Campbell DF. 2023. Cultural Competence In Physical Therapy: The Road Less Traveled. J Man Manip Ther. 31(3):131-132. doi: 10.1080/10669817.2023.2205752.

Kleiner MJ, Kinsella EA, Miciak M, Teachman G, McCabe E, Walton DM. 2023. An integrative review of the qualities of a ’good’ physiotherapist. Physiother Theory Pract. 39(1):89-116. doi: 10.1080/09593985.2021.1999354.

Rehabilitation Competency Framework, Geneva, 12 September 2019. Geneva: World Health Organization; 2020. Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO.

Skou ST, Mair FS, Fortin M, Guthrie B, Nunes BP, Miranda JJ, Boyd CM, Pati S, Mtenga S, Smith SM. 2022. Multimorbidity. Nat Rev Dis Primers. 14;8(1):48. doi: 10.1038/s41572-022-00376-4.

The Topol Review. 2019. Preparing the healthcare workforce to deliver the digital future. An independent report on behalf of the Secretary of Sates for Health and Social Care. Referred 26.9.2024. The NHS. In available: file:///C:/Users/ksaijma/Downloads/HEE-Topol-Review-2019.pdf

World Physiotherapy. 2021. Physiotherapist education framework. London, UK: World Physiotherapy. Referred 25.9.2024. In available: https://world.physio/sites/default/files/2021-07/Physiotherapist-education-framework-FINAL.pdf