Savonia-artikkeli: Kesätyöpajat vauhdittamassa sosiaali- ja terveysalan opinnäytetöitä
This work is licensed under CC BY-SA 4.0
Personoitu koulutus, joustavat pedagogiset ratkaisut ja opintojen aikaan ja paikkaan sitomattomuus ovat keskeisiä kehityssuuntia Savonian tulevalla strategiakaudella 2025–2028. Opintojen joustavuutta sekä aikaan ja paikkaan sitomattomuutta on lisätty myös muissa korkeakouluissa ja esimerkiksi kolmas lukukausi on jo vahvistanut paikkaansa korkeakoulukentällä. Ammattikorkeakoulut ovat kehittäneet koulutustarjontaansa siten, että opiskelijat voivat edistää opintojaan ympärivuotisesti, ja kesäopetusta on tarjolla yhä enemmän. Osa opiskelijoista haluaa edistää opintojaan myös kesäaikaan ja valmistua tavoiteaikaa nopeammin.
Sen sijaan opinnäytetyön (ONT) viivästyminen on todettu yhdeksi merkittäväksi syyksi siihen, miksi opiskelija ei saa tutkintoaan suoritettua tavoitellussa aikataulussa. Osa opiskelijoista kokee opinnäytetyön teon isoksi ja haastavaksi prosessiksi. Sosiaali- ja terveysalalla (sote) on tunnistettu ja tunnustettu ONT-prosessiin liittyvät haasteet ja siten kehitetty moninaisia tukimuotoja ja toimintoja, joiden avulla opiskelijat pääsevät prosessissa eteenpäin.
Kehittämistyötä on tehty muuttamalla opinnäytetyön menetelmäopinnot nonstop verkko-opintojaksoksi, jotta opiskelijat voivat edetä omaan tahtiinsa henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPS) mukaisesti. ONT-prosessin tueksi järjestetään kuukausittain erilaisia menetelmäwebinaareja, joihin kaikki sote-alan opiskelijat ovat tervetulleita. Näissä webinaareissa käsitellään kehittämis- ja tutkimusmenetelmiä sekä kirjoittamiseen ja raportointiin liittyviä asioita. Lisäksi opiskelijoille on kerätty yhteen erilaisia opinnäytetyön tekemistä helpottavia työkaluja ja ohjeita, esimerkiksi tekoälyn hyödyntämisestä opinnäytetyössä, ilmaisia viitteidenhallinta- ja litterointityökaluja sekä ohjeita opinnäytetyöprosessin hallintaan.
Kesätyöpajoilla vastataan opiskelijoiden palautteeseen ja opinnäytetyön ohjauksen tarpeisiin
Sote-alan opinnäytetyökoordinaattoreina pohdimme, miten voisimme vastata opiskelijoiden palautteeseen, jossa toivottiin tukea opinnäytetyön tekemiseen kesäaikana. Lähtökohtana oli, että haluamme tukea niin ketteriä opinnäytetyön tekijöitä kuin myös opinnäytetyössä hitaasti eteneviä opiskelijoita. Päätimme vastata sote-alan opiskelijoilta tulleeseen palautteeseen pilotoimalla kesätyöpajakokeilua.
Sote-alan opiskelijoille oli tarjolla kesän 2024 aikana neljä kesätyöpajaa, joiden avulla opiskelijat pääsivät edistämään opinnäytetöitään. Neljän oppitunnin mittaisia pajoja järjestettiin kaksi kesäkuussa ja kaksi heinäkuussa. Pajat toteutettiin zoomin välityksellä ja niitä ohjasivat sote-alan lehtorit. Opiskelijoita ohjeistettiin valmistautumaan pajoihin olemalla yhteydessä pajan vetäjään viimeistään kolme päivää ennen pajaa ja viestimään, mistä teemoista tai asioista kaivattiin ohjausta. Lisäksi opiskelijoiden tuli liittää viestiin opinnäytetyön suunnitelma- tai raporttiluonnos, jotta opettaja ehti paneutumaan opinnäytetöihin ennen pajaa.
Kesätyöpajojen tarve todettiin käytännössä
Kesätyöpajoihin osallistui yhteensä 18 opinnäytetyöryhmää eri sote-alojen tutkinto-ohjelmista. Pajoihin osallistuneet opinnäytetyön tekijät olivat sitoutuneita, mikä näkyi ohjeiden noudattamisessa ja työskentelyssä. Pajoissa opiskelijat kaipasivat tukea tarkoituksen ja tavoitteen asettamisessa, opinnäytetyön rakenteessa, asioiden loogisesta esittämissä, kehittämis- ja tutkimusmenetelmien käytössä ja tulosten auki kirjoittamisessa. Opiskelijoille oli merkityksellistä myös kuulla, ovatko he edenneet työssään oikeaan suuntaan. Toisin sanoen opiskelijat kaipasivat vahvistusta ja sparrausta työlleen, jonka kanssa he yksin tai tiiminä painivat. Vahvistusta ajatuksilleen ja opinnäytetyölleen tekijät saivat niin opettajalta kuin muilta opiskelijoilta – vertaisilta, jotka olivat samojen asioiden äärellä.
Kesätyöpajat auttoivat opiskelijoita edistämään opinnäytetyönsä tavoitteellista etenemistä. Palautteessa todettiin pajoille olevan tarvetta ja osa opiskelijoista kertoi tavoittelevansa valmistumista suunniteltua aiemmin. Onnistuneen pilotoinnin myötä Savonian sote-koulutuksessa on päätetty tarjota opiskelijoille opinnäytetyön kesätyöpajoja myös kesällä 2025.
Sosiaali- ja terveysalan opinnäytetyökoordinaattorit
Suvi Aura, TtT, Terveysalan lehtori, Savonia AMK
Laura Lappalainen, TtM, Terveysalan lehtori, Savonia AMK
Elina Pekonen, YTL, Sosiaalialan lehtori, Savonia AMK