Savonia-artikkeli: Kansainvälinen ja monialainen Healing Greenery -intensiivikurssi Virolahdella

This work is licensed under CC BY-SA 4.0

Harjun oppimiskeskuksella Virolahdella järjestettiin Healing Greenery -intensiivikurssi, jonka teemana oli hyvinvointi, osallistuminen ja osallisuus. Kurssille osallistui 27 opiskelijaa ja 10 opettajaa Suomesta, Virosta, Latviasta ja Liettuasta luonnonvara-, terveys- ja sosiaalialan sekä maisemasuunnittelun tutkinto-ohjelmista.

Healing Greenery on vuosittain eri maissa järjestettävä valinnainen opintojakso, jossa opiskelijat perehtyvät greencare-toimintaan erilaisissa toimintaympäristöissä. Opiskelijat harjaantuvat toimimaan kansainvälisessä tiimissä. He opiskelevat, jakavat, kehittävät ja soveltavat monialaisesti luontolähtöisiä Green Care -menetelmiä.

Harjun oppimiskeskus valikoitui intensiivikurssin järjestämispaikaksi, koska se on Savonia-ammattikorkeakoulun agrologikoulutuksen yksi satelliittikampuksista. Oppimiskeskus sijaitsee upeassa historiallisessa miljöössä, ja sen laajat puisto-, metsä- ja merenranta-alueet tarjosivat erinomaiset mahdollisuudet greencare-toimintojen suunnittelulle ja toteuttamiselle. Tilat teoriaopetukseen sekä majoitus ja ruokailu olivat myös helposti järjestettävissä.

Kuva 1. Osallisuus ja toiminnallisuus olivat vahvasti mukana luontolähtöisessä toiminnassa

Monipuolista luontolähtöistä ohjelmaa

Ensimmäisenä päivänä opiskelijat esittelivät oman maansa greencare-toimintaa. Mieleenpainuvimpia olivat latvialainen barefoot-training eli paljasjalkajuoksu metsässä, jolla videon mukaan on monenlaisia hyvinvointivaikutuksia. Liettuan merenrantojen lumoava kauneus taas toi virtuaalivälitteistä rentoutusta luokkaan. Esityksiä kuunnellessamme totesimme, että monivuotisen Healing Greenery -hankkeen aikana jokaisen osallistujamaan greencare-toiminnot sekä ymmärrys niistä ovat kehittyneet huimasti.

Aamut alkoivat yhteisöllisyyttä ja osallisuutta lisäävillä, vuorotellen eri maiden opiskelijoiden järjestämillä aamu-aktiviteeteilla; välillä voimisteltiin ja välillä tanssittiin Macarenaa. Aamuverryttelyn jälkeen luennoilla käytiin läpi greencaren teoriaa, toiminnan jaottelua ja menetelmiä, positiivista psykologiaa, luovuutta, hyvinvointia lisäävän ympäristön suunnittelua hevosten ja talliympäristön mahdollisuuksia unohtamatta.

Intensiivikurssin alussa opiskelijat jaettiin viiteen kansainväliseen ja monialaiseen ryhmään. Ryhmät saivat tehtäväksi suunnitella osallisuutta ja aktiivisuutta lisäävä ympäristö Harjun oppimiskeskuksen alueelle. Päätöspäivänä saimmekin ihailla erityisen hienoja suunnitelmia muun muassa monia elementtejä sisältävästä aistipuutarhasta, aktiviteettia lisäävästä talliympäristöstä ja hiljaisuuden retriitin tuotepaketista.

Teoriaosuuden lisäksi luontoon liittyvä yhteisöllisyyttä, osallisuutta ja toimijuutta harjoiteltiin myös metsässä, luontoalan opettajan Miia Tähtisen ja viheralan opettajan Essi Rivinojan johdolla. Metsässä hiljennyttiin kuuntelemaan luonnon ääniä itse valitussa paikassa ja noustiin yhdessä Vahtivuorelle. Opiskelijat keräsivät sammalta ja varpuja koristeisiin, jotka koottiin yhteisölliseksi taideteokseksi puutarha-alan opettaja Mari Halkolan ja hänen oppilaidensa opastuksella.

Kuva 2. Kurssin aikana sosiaalipedagoginen greencare-koira Lotta lisäsi yhteisöllisyyttä ja madalsi kynnystä kommunikointiin.

Varsinaisen ohjelman lisäksi toiminta jatkui myös iltaisin. Ensimmäisenä iltana maistelimme kansainvälisiä herkkuja, joita jokaisen maan osallistujat olivat tuoneet mukanaan. Parhaimpana makumuistona jäi mieleen liettualainen kermainen ja pehmeä lehmänmaidosta valmistuettu toffee. Suomalainen salmiakki ja lakritsi eivät vakuuttaneet muiden maiden opiskelijoita.

Vappuaattoa juhlistimme Haakelin kodalla. Paistoimme makkaroita, maistelimme munkkeja ja simaa. Torstai-iltana söimme päivällistä ja saunoimme merenrannassa upeissa Rantaharjun kokous- ja saunatiloissa.

Kuva 3. Huikeat näkymät Haakelin kodalta

Kansainvälinen ja monialainen hanke

Nordplussan rahoittama Healing Greenery -hanke on alkanut vuonna 2017 ja se on mahdollistanut opettajille mielekkään monialaisen ja kansainvälisen verkostoyhteistyön. Hankkeessa ovat mukana Savonian lisäksi Virosta Tallinn Technical University of Applied Sciences, Institute of Service Economy at Mõdriku ja Estonian University of Life Sciences, Liettuasta Kauno Kolegija ja Latviasta Rīga Stradiņš University. Vuonna 2025 vastaava intensiivi-kurssi järjestetään Liettuassa, mukaan toivomme aiheesta kiinnostuneita opiskelijoita eri koulutusaloilta.

Kirjoittaja: Katriina Pylkkänen