Savonia-artikkeli: Ihmeen hyvää elämää: Opiskelijat järjestämässä ikimuistoista hyvinvointitapahtumaa

This work is licensed under CC BY-SA 4.0Creative Commons logoCreative Commons Attribution logoCreative Commons Share Alike logo

Syksyllä 2024 Savonian sosionomiopiskelijat saivat ainutlaatuisen tilaisuuden oppia käytännön kautta järjestäessään Iisalmen Kulttuurikeskuksella hyvinvointitapahtuman osana valtakunnallista vanhusten viikkoa. Ihmeen hyvää elämää -tapahtuma oli loistava esimerkki projektioppimisesta, jossa teoria ja käytäntö yhdistyivät oppimisprosessissa.

Projektioppiminen (engl. project-based learning) on pedagoginen menetelmä, jossa oppiminen rakentuu konkreettisen projektityön ympärille. Tällaisessa oppimismuodossa opiskelijat työskentelevät yhdessä opettajan ohjauksessa tietyn haasteen ratkaisemiseksi, ja keskeistä on opiskelijalähtöisyys sekä aktiivinen rooli projektin kaikissa vaiheissa.

Savonian sosionomitutkinnon opintojaksolla Ikääntyvien hyvinvoinnin tukeminen projektityöskentely vietiin uudelle tasolle lehtori Kristiina Kukkosen johdolla. Opintojaksoon osallistuneet 16 opiskelijaa saivat tehtäväkseen järjestää Ihmeen hyvää elämää -hyvinvointitapahtumaa Iisalmessa. Kolmannen vuoden sosionomit vastasivat erityisesti messujen osuudesta tapahtumassa.

Ihmeen hyvää elämää -messut, yläviistosta kuvattu.

Toisen vuoden sosionomiopiskelijat vastasivat puolestaan Iisalmen Kulttuurikeskuksen ison salin visuaalisesta ilmeestä. Viiden opiskelijan aktiiviryhmä suunnitteli ja ohjasi lavastemaalauksien teon, jonka he toteuttivat yhdessä opiskelijatoveriensa kanssa toiminnallisten menetelmien tunneilla ja tapahtumassa. Tapahtuman markkinointisuunnitteluun osallistui viiden merkonomiopiskelijan ryhmä Savon ammattiopistosta. Tapahtuman logo suunniteltiin yhteistyössä järjestävän sosionomiryhmän kanssa. Itse tapahtumassa oli mukana seitsemän sairaanhoitajaopiskelijaa, joilla paikalla oli verenpaineen mittauspiste ja jotka vastasivat ensiavusta. Lähihoitajaopiskelijat (14) pitivät messuilla pistettä, jossa mitattiin tasapainoa ja puristusvoimaa ja saatiin tietoa sokerista eri tuotteissa. Kaiken kaikkiaan tapahtumaa oli tekemässä noin 80 opiskelijaa.

Lavasteita, puita ja viirinauhoja.

Hyvinvointia kaikenikäisille

Tapahtuma keräsi Iisalmen Kulttuurikeskukselle laajan yleisön ja tarjosi monipuolista ohjelmaa, joka puhutteli kaikenikäisiä kävijöitä. Päivän aikana esiteltiin asiantuntijapuheenvuoroja, esittelypisteitä ja konsertteja. Mielen hyvinvointia käsiteltiin psykologi Pirkko Lahden johdolla, ja hyvinvointilääkäri Pippa Laukka toi esiin ravinnon ja liikunnan merkityksen. Juontajana toimi Tuija Pehkonen, joka toi esiin omia juuriaan ja kertoi iisalmelaisuuden positiivisesta vaikutuksesta elämässään.

Projekti toteutettiin yhteistyössä Savon ammattiopiston, Iisalmen kaupungin ja vanhusneuvoston kanssa. Myös Lähi-Tapiola Itä oli tukemassa tapahtuman onnistumista rahallisella avustuksellaan.

Oppiminen osana projektia

Projektioppimisen ydinajatuksena on, että vaikka lopputuotos on tärkeä, sitäkin merkittävämpi on itse oppimisprosessi. Tämä toteutui tässä projektissa erinomaisesti. Opiskelijat olivat aktiivisesti mukana tapahtuman jokaisessa vaiheessa, ja heille annettiin tilaa toteuttaa omia ideoitaan ja tavoitteitaan. Projektin aikana opiskelijat työskentelivät tiimeissä, joissa he perehtyivät erilaisiin aiheisiin ja organisoivat tapahtuman käytännön järjestelyt.

Viisi opiskelijatiimiä valitsi aiheikseen merkityksellisen elämän, mielen hyvinvoinnin, muistelun, liikunnan ja tanssin – kaikki teemoja, jotka tukevat ikääntyvien hyvinvointia. Lisäksi jokainen tiimi sai vastuulleen jonkin tapahtuman käytännön osa-alueen, kuten visuaalisen ilmeen, markkinoinnin sosiaalisessa mediassa tai messujärjestelyt. Tiimien yhteistyö sujui loistavasti, ja opiskelijat osoittivat suurta aktiivisuutta vuorovaikutustilanteissa, joissa he pääsivät kohtaamaan erilaisia ihmisiä.

Opiskelijat kertoivat, että tapahtuman suunnittelu oli opettanut heitä paljon tiimityöstä, vastuun jakamisesta ja sosiaalialan ammattilaisen tärkeistä yhteistyötaidoista. Projektin aikana he oppivat, kuinka moninaista osaamista tapahtuman onnistunut järjestäminen vaatii, ja miten tärkeää on rohkeus ottaa yhteyttä eri yhteistyötahoihin.

Onnistunut lopputulos

Tapahtumaa oli toteuttamassa 80 opiskelijaa. Tapahtuma saavutti suuren suosion: päivän aikana konserttiin osallistui 460 henkeä, ja myös luennot vetivät salit täyteen. Kaiken kaikkiaan tapahtuma keräsi noin 900 osallistujaa – upea saavutus opiskelijoiden ensimmäiseksi suureksi projektiksi!

Yhteiskuvassa hymyileviä ihmisiä, osalla keltaiset opiskelijahaalarit.
Kuvassa lehtori Kristiina Kukkonen, opiskelijat Lyydia Löfman, Wilma Bruun, luennoitsija Pippa Laukka, opiskelija Milja Pöllänen ja juontaja Tuija Pehkonen.

Opiskelijat saivat paljon kiitosta paitsi järjestelyistään myös siitä, miten he ottivat vieraat vastaan lämpimästi ja ystävällisesti. Opiskelijoiden väliltä välittyi yhteistyön ilo, ja he auttoivat toisiaan aktiivisesti koko prosessin ajan.

Yksi projektin tärkeimmistä opeista oli oppimisen ilon ja ammatti-identiteetin vahvistuminen. Opiskelijat kertoivat tuntevansa ylpeyttä omasta koulutuksestaan ja kasvaneensa sosiaalialan ammattilaisiksi juuri projektimuotoisen oppimisen kautta. He saivat arvokasta kokemusta erilaisten ihmisten kohtaamisesta ja vuorovaikutustilanteista – kaikki sosiaalialan keskeisiä taitoja.

Tapahtuma ei olisi onnistunut ilman monipuolista verkostoitumista ja moniammatillisuutta. Niin toisten alojen opiskelijoiden kuin eri järjestöjen ja yhteistyökumppaneiden kanssa tehty yhteistyö mahdollisti laajan tapahtuman.

Tulevaisuuden oppimista

Tapahtuman jälkeen opiskelijat pääsivät reflektoimaan oppimaansa opettajien ohjauksessa. Projektimuotoinen oppiminen tarjoaa erinomaiset mahdollisuudet rakentaa tietoa yhdessä ja syventää sosionomin työssä tarvittavaa osaamista. Tässä projektissa opiskelijat saivat kosketuksen todelliseen työelämään ja ymmärsivät, miten paljon tapahtuman järjestäminen vaatii erilaista yhteistyötä ja viestintää eri toimijoiden kanssa.

Ihmeen hyvää elämää -tapahtuma oli onnistunut paitsi opiskelijoiden oppimiskokemuksena myös osallistujille. Kävijät kehuivat tapahtuman monipuolisuutta ja ohjelman laatua. Riitta ja Elli, äiti ja tytär, kertoivat tyytyväisinä, kuinka iltapäivän konsertti oli ollut heille erityinen kokemus ja harmittelivat, etteivät saaneet enää lippuja illan luennoille.

Kaiken kaikkiaan tapahtuma osoitti, kuinka projektioppiminen voi tarjota opiskelijoille merkittäviä oppimiskokemuksia ja samalla tuoda iloa ja hyvinvointia koko yhteisölle.

Kristiina Kukkonen, lehtori, Savonia-ammattikorkeakoulu

Pirjo Turunen, yliopettaja, Savonia-ammattikorkeakoulu