Savonia-artikkeli: Elämys- ja ohjelmapalveluiden kehittäminen Pohjois-Savossa

This work is licensed under CC BY-SA 4.0Creative Commons logoCreative Commons Attribution logoCreative Commons Share Alike logo

Pohjois-Savon alueella haetaan vahvasti kasvua matkailualalle kansainvälisistä asiakkaista. Tätä samaa tavoitetta tukee helmikuussa alkanut Savonia-ammattikorkeakoulun ja Savon ammattiopiston yhteishanke, Elämys- ja ohjelmapalveluiden kehittäminen Pohjois-Savossa. Pohjois-Savon ainutlaatuinen luonto, rikas kulttuuritarjonta, gastronomia, neljä selkeää vuodenaikaa ja valoisuus/pimeys, perinteet, paikalliset tarinat sekä tasokkaat palvelut ovat hyvä perusta, joiden ympärille voidaan koota kokonaisvaltaisia hyvinvointiin pohjautuvia palvelukokonaisuuksia ja erottua muista matkailukohteista.

Elämyksillä eteenpäin

Elämykset ja kokemukset ovat keskeisimpiä tekijöitä kansainvälisten vapaa-ajan matkailijoiden valitessa Suomen matkakohteita. (Visit Finland 2023). Samoin luonto on yksi tärkeimpiä lomakohteen valintakriteereitä. Meidän upeat järvialueet, metsät, reitistöt ja vuodenajat kutsuvat kokemaan alueen ainutlaatuisuutta ja autenttisuutta. Monipuoliset sekä erilaiset palvelujen tarjoajat ovat avainasemassa tuotteiden ja tuotepakettien kehittämisessä. Hankkeen yhtenä tavoitteena onkin kohtauttaa eri alojen toimijoita ja mukana on yli 30 yritysten ja yhteisöjen edustajaa tai yrittäjäksi aikovaa; mm. jooga- ja rentoutusyrittäjiä, hyvinvointi- ja vuorovaikutusvalmentajia, luonnontuoteosaajia, eräoppaita, taiteilijoita, käsityöntaitajia, ohjelmapalveluyrityksiä, kulttuurikohteita, dark sky matkailutuotteita, elämysmajoitusta ja luxuskylpyläkokemuksia tarjoavia yrityksiä Kuopiosta, Tahkolta, Iisalmesta, Juankoskelta, Kaavilta, Rautavaaralta, Siilinjärveltä, Suonenjoelta, Varkaudesta ja Vesannolta.

Ympärivuotisuutta ja yhdessä tehden

Pohjois-Savon matkailulle on tyypillistä sesonkiluonteisuus, yksin yrittäminen ja pääasiassa kotimaisille matkailijoille suunnattu tuotevalikoima. On tärkeää, että eri toimijat verkostoituvat ja kehittävät yhdessä kansainvälisten matkailijoiden tarpeita vastaavia elämys- ja ohjelmapalvelutuotteita sekä hyödyntävät alueen omaleimaisuutta palveluiden kehittämisessä. Ohjelma-, luonto- ja kulttuuripalvelujen lisääminen ovat keskeisiä kehittämiskohteita Pohjois-Savon maakuntaohjelman mukaan. Tarve on tunnistettu myös Smart Tahko I ja II hankkeissa, sekä Pohjois-Savon Matkailu Oy:n järjestämässä Matkailuparlamentissa keväällä 2024.

Hankkeessa on mukana yrityksiä, joilla on jo vakiintunutta liiketoimintaa ja jotka tuottavat elämys- ja ohjelmapalvelutuotteita joko yksin tai useamman henkilön voimin. Mukana on myös yrittäjiksi aikovia, joilla on idea ja halu lähteä kehittämään uusia tuotteita ja palveluja. Kun nämä toimijat yhdistävät resurssejaan, saadaan aikaan uusia, houkuttelevia ja kilpailukykyisiä tuotteita.

Elämys- ja ohjelmapalveluiden kansainvälistymispolku

Hankkeen toimenpiteissä huomioidaan keskeisesti Visit Finlandin Kansainvälistymisoppaan ja Sustainable Travel Finland ohjelman kriteerit.

Hankkeessa tehdään 1) Pohjois-Savon elämys- ja ohjelmapalveluiden kansainvälistymisstrategia, joka tuo näkyväksi tuotteiden ja palveluiden laatustandardit ja toimii tiekarttana kehittämistoimenpiteille, 2) kehitetään, pilotoidaan ja kaupallistetaan myytäviksi tuotteiksi eri myyntikanaviin kansainvälisille matkailijoille sopivia uusia elämys- ja ohjelmapalvelutuotteita ja 3) luodaan Suomen ensimmäinen elämys- ja ohjelmapalveluiden kiihdyttämömalli Business Center Pohjois-Savon yhteyteen.

Tuotteet voivat olla fyysisiä tai virtuaalisia, vastuullisen matkailun periaatteiden mukaisia, joita asiakas voi helposti ostaa ja varata digitaalisten kanavien kautta.

Kohti kansainvälisiä markkinoita

Hankkeen toimenpiteet käynnistyivät helmikuussa mukana oleville yrityksille järjestetyssä Kick-off tilaisuudessa, jossa Visit Finland Akatemiavalmentaja Pirjo Räsänen johdatteli meitä “Kohti kansainvälisiä markkinoita”. Hänen painava viestinsä oli, että kansainvälistyminen on aina strateginen päätös, jolle tarvitaan tahtotila ja tavoitteet. Asiakkaat, markkinat ja digitaalinen pelikenttä tulee tunnistaa. Ilman yhteistyötä pääseminen markkinoille on vaikeampaa. Tästä tilaisuudesta alkoi verkostoituminen, joka jatkuu kunkin yrittäjän lähtötilanteen tarkastelulla ja toukokuu 2025 – huhtikuu 2026 järjestettävissä teemoitetuissa työpajoissa ja ryhmäsparrauksissa.

Kukin mukaan lähtenyt toimija etenee oman aikataulunsa mukaisesti ja ensimmäisiä tuotekokonaisuuksia päästäneen testaamaan jo tulevan syksyn aikana. Tuotteiden kehittämisessä noudatetaan Pohjois-Savon elämys- ja ohjelmapalveluiden kansainvälistymisstrategiaa, joka kootaan yhdessä matkailun eri sidosryhmien kanssa.

Visit Finland on määritellyt Suomen kansainvälisen matkailun kehittämisen keskeisiksi teemoiksi digitaalisuuden, vastuullisuuden ja ympärivuotisuuden. Jotta matkailutoimiala ja -alue on kansainvälisesti kilpailukykyinen ja tuottaa valtakunnallisesti lisäarvoa on sen tarjottava mm. ensiluokkaisia palveluja, kestäviä valintoja, ikimuistoisia elämyksiä sekä monikanavaista saavutettavuutta. Tämän hankkeen toimenpiteet tukevat suoraan näitä tavoitteita.

Hankkeentoteutusaika ja budjetti

Hankkeen toteutusaika on 1.2.2025-31.1.2027. Ryhmähankkeen kokonaisbudjetti on 409 150,00 €, jonka rahoituksesta vastaavat Pohjois-Savon liitto (EAKR), mukana olevat yritykset ja yhteisöt, Savonia-ammattikorkeakoulu ja Savon ammattiopisto.

Lisätietoja:

Projektipäällikkö Projektipäällikkö

Tiina Kuosmanen Maija Rissanen

Savonia-ammattikorkeakoulu Savon ammattiopisto

tiina.kuosmanen@savonia.fi maija.rissanen@sakky.fi

p. 044 785 6097 p. 044 785 3322