Kuvassa kuvakaappaus DigiMetku-sovelluksesta.

Savonia-artikkeli: DigiMetku-sovellus – ’lapsen kuntoutus taskussa’

This work is licensed under CC BY-SA 4.0Creative Commons logoCreative Commons Attribution logoCreative Commons Share Alike logo

DigiMetku-hankkeessa on yhteiskehitetty uusi verkkosovellus lapsen ja nuoren kuntoutumisen edistämiseksi. Sovellus löytyy osoitteesta digimetku.fi suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Kelan rahoittamaa kehittämishanketta toteuttavat Metropolia, Arcada sekä Savonia-ammattikorkeakoulut yhdessä Valtakunnallinen Lasten ja Nuorten Kuntoutus ry:n (VLK) kanssa 2022–2024. Hankkeen kehittämistoiminta perustuu kehittäjäkumppanuuteen lasten, nuorten, perheiden sekä ammattilaisten kanssa. Sovelluksen teknisen toteutuksen on tehnyt Adventure Club. DigiMetku-hanke-hanke |Metropolia

Sovelluksen lähtökohtana lapselle tai nuorelle merkityksellinen toiminta arjessa.

Sovelluksen omistajuus on lapselle ja nuorella itsellään, ja he hyödyntävät DigiMetkua kuntoutumisensa edistämiksesi yhdessä läheisten ja ammattilaisten kanssa. Sovelluksessa lapset voivat kuvata itselleen tärkeitä asioita, omaa arkea, toiveita ja tavoitteita valokuvien, videoiden, piirrosten, kirjoittamisen tai äänitteiden avulla. DigiMetku ohjaa tunnistamaan lapselle tärkeät asiat arjessa kuntoutumisprosessin lähtökohtana ja niitä hyödynnetään, kun laaditaan kuntoutuksen tavoite yhdessä lapsen kanssa.

Sovelluksen tavoitteena on edistää lapsen ja nuoren toimintakykyä yksilöllisen tavoitteen mukaisesti. DigiMetku sovellukseen kirjataan oma kuntoutumisen tavoite ja suunnitelma tavoitteen saavuttamiseksi. Sovellukseen voi lisätä videoita, ohjeita tai kuvitusta, joka auttaa sovittujen tehtävien tekemistä ja muistamista. Siten sovellus edistää kuntoutuksessa laaditun oman tavoitteen saavuttamista, kannustaa tehtävien tekemistä palkinnoilla ja vahvistaa motivaatiota. DigiMetku mahdollistaa kuntoutus- ja yhteistoimintaprosessin nivomisen ja konkretisoimisen lapsen kuntoutumiseksi arjessa. DigiMetkua voi hyödyntää kuntoutumisen suunnittelun ennakoinnissa, lapsen, perheen ja ammattilaisten yhteisissä suunnittelutilanteissa ja suunnitelman toteutumisen konkretisoimisessa arjessa, lapsen ja perheen valitsemalla tavalla.

Kuvakaappauksessa kuvia puhelimen näytöstä, jolla näkyy kuvia DigiMetku-sovelluksesta.

DigiMetkun sisältö muotoutui yhteiskehittäen

Sovelluksen sisällöt pohjautuvat aikaisemman Metropolian ja Lastensuojelun Keskusliiton LOOK- yhteistyöhankkeen tuloksiin: Lapselle merkityksellisen toiminnan kuvaukseen – Metku-kirjaan (Sipari ym. 2017) sekä lapsen Osallistumisen ekologiseen arviointiin, jonka kehittämisessä tehtiin yhteistyötä Drexelin yliopiston tutkijoiden Robert Palisanon ja Lisa Chiarellon kanssa (Palisano ym. 2022).

Hankkeen ensimmäisenä vuonna kehitettiin sovelluksen ensimmäinen versio. Sovelluksen sisällön tuottamiseen osallistui erityistä tukea tarvitsevia lapsia, perheitä ja ammattilaisia. Kehittäminen toteutettiin työpajoissa yhteiskehittämisen menetelmin.

Keväällä 2024 hanke eteni sovelluksen pilotointivaiheeseen. Pilotoinnin aikana lapset, nuoret, perheet ja ammattilaiset kokeilevat sovellusta käytännössä. Kokeiluista kerätään palautetta verkkokyselyllä, jonka avulla voidaan kehittää sovellusta edelleen. Pilotointivaiheessa tarjotaan myös sovelluksen käyttökoulutusta. Koulutuksen käytyään osallistujat osaavat käyttää sovellusta työssään ja ohjata sen käyttöä lapsen ja nuoren kuntoutumisen edistymiseksi. Koulutuksen laajuus on 1 opintopiste ja siitä annetaan todistus. Koulutukseen osallistujat kokeilevat DigiMetkua ja tuottavat tietoa sen käytettävyydestä käytännössä.

Koulutuksiin on kevään 2024 aikana osallistunut 59 eri alojen ammattilaista. Tämän lisäksi sovellukseen ovat perehtyneet 88 AMK- ja YAMK-opiskelijaa Metropolia ja Savonia-ammattikorkeakouluista. Osallistujat ovat kokeilleet sovellusta joko itse tai yhden lapsen tai nuoren kanssa.

Tietoa sovelluksen käytettävyydestä

Kokeilujen ja kerätyn arviointitiedon perusteella sovellus on koettu innostavaksi, nykyaikaiseksi lapsen ja nuoren kuntoutumista palvelevaksi, joka konkretisoi yhteistä tekemisestä kuntoutuksessa. Lisäksi sovellus kuvattiin olevan kuin “lapsen takataskussa kulkeva kuntoutus” ja siten sovelluksen vahvuutena on nimenomaan lapsen päivittäiseen elämään ja arkiympäristöihin kytkeytyminen.

Pilotit tuottivat tietoa sovelluksen käytöstä lapsen ja nuoren kuntoutumisen edistymiseksi ja näkökulmia sovelluksen kehittämiseen edelleen. Merkityksellistä kokeilijoiden näkökulmasta DigiMetkun käytössä on erityisesti lapsen toimijuuden vahvistuminen ja lapsen mahdollisuus vaikuttaa kuntoutukseensa yhteistoiminnassa vanhempien ja ammattilaisten kanssa. DigiMetku ohjaa aikuisia keskustelemaan lapsen kanssa hänelle merkityksellisistä asioista, pysähtymään lapsen näkökulman äärelle ja edistämään kuntoutumista lapsen ehdoilla ja lapsen tahtisesti.

Kuvassa käyttäjien näkökulmia DigiMetku sovelluksen hyödyistä.

Kuva 1. Sovelluksen koetut hyödyt pilotointivaiheessa

DigiMetkuilut jatkuvat ja kehittyvät verkostoissa

Sovellusta esiteltiin kesäkuussa European Academy of Childhood Disability (EACD) konferenssissa Belgiassa. Konferenssia varten sovelluksen palautelomake käännettiin englanniksi. Sovellus sai innostuneen vastaanoton ja sovellusta tullaan toivottavasti pilotoimaan myös muissa maissa.

Ihmisiä näyttöscreenin edessä konferenssissa.

Kuva 2. Hanketta esiteltiin EACD:n konferenssissa Belgiassa kesäkuussa

Hanke jatkuu vuoden 2024 loppuun. Syksyllä 2024 viimeistellään sovellus ja jatketaan koulutuksia. Mikäli sovellus kiinnostaa voit ottaa yhteyttä hanketoimijoihin! Järjestämme myös koulutuksia työyhteisöille erikseen.

Kirjoittajat:

Anu Kinnunen, KT, yliopettaja, Savonia-ammattikorkeakoulu

Ira Jeglinsky, TtT, yliopettaja, Arcada ammattikorkeakoulu

Krista Lehtonen, TtM, lehtori, Metropolia Ammattikorkeakoulu

Salla Sipari, FT, yliopettaja, projektipäällikkö, Metropolia Ammattikorkeakoulu

Nea Vänskä, TtM, lehtori, Metropolia Ammattikorkeakoulu

Lähteet:

Palisano RJ, Chiarello LA, Vänskä N, Sipari S. Content Validity and Utility of the Collaborative Process for Action Plans to Achieve Children’s Participation Goals. Disabilities. 2022; 2(4):626-640. https://doi.org/10.3390/disabilities2040045

Sipari S, Vänskä N, Pollari K. Lapselle merkityksellinen toiminta kuntoutumisessa – Lapsen Metkut. Lapsen oikeus osallistua kuntoutukseensa – Lapsen edun arviointi (LOOK) -hanke. Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2017. http://metropolia.e-julkaisu.com/lapsen-metkut/