Kuvassa nuoria juoksemassa nurmikolla ilmapallojen kanssa.

Savonia-artikkeli: 6.-luokkalaisen hyvinvointia tukeva elämäntapaohjaus

This work is licensed under CC BY-SA 4.0Creative Commons logoCreative Commons Attribution logoCreative Commons Share Alike logo

Kouluterveydenhoitajan työssä yksi osa-alue on terveyttä edistävä yksilö- tai ryhmäohjaus. Koulupäivän aikana on luontevaa ottaa puheeksi erilaisia elämäntapoihin liittyviä asioita, kuten ravitsemus, liikunta ja uni. (Haarala 2022, 16.) Kouluterveyskyselyn tuloksien perusteella 4.-5-luokkalaisista vastaajista 47,8 % vastasi, etteivät nuku tarpeeksi. Liikuntaosioon vastanneista lapsista 43,0 % liikkuu vähintään tunnin päivässä joka päivä. 0.9 % vastanneista ei liikkunut yhtenäkään päivänä vähintään tuntia (THL 2024).

Tietoa terveyden edistämisestä

Terveyden edistäminen tarkoittaa tavoitteellista arvoihin perustuva toimintaa, jolla ehkäistään sairauksia ja saadaan aikaan terveyttä ja hyvinvointia (Duodecim 2022, 13.) Terveyteen ja sairastavuuteen vaikuttaa merkittävästi yksilön elintavat. Terveyttä voidaan edistää liikunnalla, ruokavalinnoilla sekä levolla. Unenpuute yhdistetään moniin sairauksiin, terveellinen ravinto taas ehkäisee syöpiä, diabetesta ja sydäntauteja. Liikunta vaikuttaa myönteisesti toimintakykyyn. Elintavat opitaan jo lapsuudessa, ensimmäiset 20 vuotta ovat terveyden kannalta tärkeitä. Ravitsemussuositukset on luotu terveellisen ravitsemuksen tueksi, ruokarytmi on myös osa hyvää ravitsemusta. Liikunnasta on annettu vähimmäissuositukset. Koulut ovat avainasemassa terveyden edistämisessä (Duodecim 2022, 87–88).

Kehittämistehtävän toteutus

Aloitusvaihe lähtee liikkeelle kehittämisideasta ja sen tarpeesta, sekä toimintaympäristöstä ja toimijoista sitoutua työskentelyyn. Työn vaiheessa selvitetään työn tarkoitus ja tavoitteet, yhteydenpidot, tehtävät ja vastuut sekä aikataulu (Salonen, Eloranta, Hautala & Kinos 2017, 17.) Toteutimme kehittämistyön primaarisen prevention näkökulmasta, joka sisältää tietoa sairauksien ennaltaehkäisyyn ja vinkkejä omahoidon ohjauksesta (THL 2023). Pidimme Rajalan koulun 6.-luokan oppilaille terveyttä edistävän toiminnallisen luennon, joka sisälsi interaktiivista ja toiminnallista osuutta. Interaktiivinen ja toiminnallinen menetelmä on tutkitusti tehokkaampi, koska tieto jää paremmin mieleen, kun sen yhdistää peleihin (Nutbeam 2000, 266.) Toiminnallinen luento sisälsi lyhyesti teoriaa ravitsemuksesta, liikunnasta, unesta, mediasta ja mielenterveydestä. Kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa Rajalan koulun 6.-luokkalaisille toiminnallinen hyvinvointia tukeva elämäntapaohjaus. Tavoitteena oli edistää koululaisten hyvinvointia.

Kuvassa sokeripaloja ja sokeria sisältäviä tuotteita.

Kuva: Sokeriarvaus peli

Terveydenhoitajan ammatillisen kasvun kehittyminen

Terveydenhoitajan osaamisvaatimuksin kuuluu terveyttä edistävä terveydenhoitajatyö (Haarala 2022, 10.) Kehittämistyön tekemisen aikana ryhmätyötaitomme kehittyi entisestään ja ohjaamisen taitomme paranivat merkittävästi. Ohjauksessa käsiteltävät aiheet olivat meille entuudestaan tuttuja. Meillä ei ollut aiempaa kokemusta ison ryhmän ohjauksesta, mutta pienempiä ryhmiä olemme ohjanneet. Rajalan koulun oppilaat antoivat meille positiivista palautetta ja myös opettajilta saimme kehuja päivän kulusta. Ymmärsimme että oppilailla oli tiedon puutteita erityisesti ravitsemuksen osalta mutta ohjauksemme ansiosta he saivat ajantasaista tietoa.

Kirjoittajat:

Anna Poluektova, terveydenhoitajaopiskelija, Savonia AMK, anna.poluektova@edu.savonia.fi

Katrin Turunen, terveydenhoitajaopiskelija, Savonia AMK, katrin.turunen@edu.savonia.fi

Piia-Riikka Ollikainen, terveydenhoitajaopiskelija, Savonia AMK, piia-riikka.ollikainen@edu.savonia.fi

Pauliina Rissanen, lehtori, Savonia AMK, pauliina.rissanen@savonia.fi

Lähteet:

ChatGPT 2023. OpenAI. GPT-3.5. Käytetty kielentarkistukseen, 2024. https://chat.openai.com

Duodecim 2022. Terveyden edistäminen. Printon Tallinna 2022. Viitattu 29.11.2024

Haarala, Päivi 2022. Terveydenhoitajan ammatilliset osaamisvaatimukset. Metropolia Ammattikorkeakoulun julkaisuja. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-341-1. Viitattu 27.11.2024.

Käypä Hoito suositus. Helsinki. Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, 2024. https://www.kaypahoito.fi/hoi50124. viitattu 18.11.2024

Nutbeam, D. 2000. Health literacy as a public health goal: a challenge for contemporary health education and communication strategies into the 21st century. Health Promotion International.15(3), 266. https://doi.org/10.1093/heapro/15.3.259. Viitattu 27.11.2024

Salonen, Kari, Eloranta, Sini, Hautala, Tiina & Kinos, Sirpa 2017. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Opas opiskelijoille, opettajille ja TKI-henkilöstölle. Turun ammattikorkeakoulun puheenvuoroja 72. Turun ammattikorkeakoulu. https://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf. Viitattu 27.11.2024.

THL. Lapset, nuoret ja perheet. Terveydenhoitaja, 2023. Terveydenhoitaja – THL. Viitattu 27.11.2024

THL. Kouluterveyskyselyn tulokset, 2024. Kouluterveyskyselyn tulokset – THL. Viitattu 29.11.2024