Punaista tekstiä valkoisella pohjalla.

Savonia-artikkeli: 30 vuotta – Eikä suotta

This work is licensed under CC BY-SA 4.0Creative Commons logoCreative Commons Attribution logoCreative Commons Share Alike logo

Ura alkoi terveydenhuollon opettajana 1.8.1994 Iisalmessa Ylä-Savon koulutuskuntayhtymän palveluksessa. Koulu tunnettiin nimellä Ylä-Savon sosiaalialan oppilaitos, joka oli muutama vuosi aiemmin siirtynyt Kivirannan liikekiinteistöstä uuteen vuonna 1992 valmistuneeseen kiinteistöön. Tuolloin kaikki oli avoinna, millaiseksi opettajan ura muotoutuisi.

Opettajana kasvamista – monimuotoista ja uudistuvaa koulutusta

Uran aikana tuli huomaamaan, miten monipuolista terveysalan opettajan työ on. Opetusalueeseen kuului monia sairaanhoitajan perusosaamiseen liittyviä aineita, joihin sai hyödyntää aiempaa sairaan- ja terveydenhoitajan työn osaamista. Työ oli mielenkiintoista, koko ajan oppi uutta. Organisaation rakenteissa ja toiminnassa oli tapahtunut useita muutoksia. Vuodesta 1992 koulutusta toteutettiin väliaikaisena ammattikorkeakouluna vakiintuen 1998 Pohjois-Savon ammattikorkeakouluksi. Sen myötä työ jatkui lehtorina ja samaan aikaan hyvästeltiin osa kollegoista, jotka siirtyivät toisen asteen ammatillisen koulutukseen. Vuodesta 2004 lähtien työtä tehtiin Savonia-ammattikorkeakoulussa, tuolloin vielä kuntayhtymän alaisuudessa. Vuonna 2015 siirryttiin Savonia-ammattikorkeakoulu Oy:n työntekijäksi, jossa palvelleena aina tähän vuoteen.

Osaamisen vahvistumista – laaja-alaista pedagogiikkaa ja pätevää opettajuutta

Tutuksi ovat tulleet erilaiset koulutusmuodot, opistoasteen nuoriso- että aikuiskoulutukset sekä nykyisen ammattikorkeakoulun AMK perus- ja monimuoto- ja satelliittikoulutukset sekä myös YAMK-koulutukset. Master Schoolin aloittaminen ja sen kehittämistyö on ollut huikeaa. YAMK verkostototeutuksessa mukanaolo on ollut antoisaa, jossa on toteutunut monipuolisesti eri näkökulmien ja osaamisen hyödyntäminen. Työssä merkityksellistä on ollut eri koulutuksissa opetuksen ja ohjausten kollegiaalinen toteuttaminen sekä kehittäminen. Työn sisältöä, opetusmenetelmiä on kehitetty ja opetussuunnitelmia uudistettu. Pedagogiset lähtökohdat ja opetussuunnitelmatyö koulutuksen kehittäjänä ovat olleet innostavia. Ne kuvastavat tulevaisuuden tarpeita ja muokkaavat myös opettajan työtä. Pedagogiikkaa kehittyy koulutuksen, työelämän, teknologisten ja digitaalisten uudistusten mukaan. Opettajan uralla pedagogiikka on todentunut opetus- ja ohjaustoiminnassa ja erityisesti aikoinaan Iisalmen kampuksella toteutetussa PBL-pedagogiikassa, mikä osoittautui opiskelijoiden oppimista edistäväksi menetelmäksi.

Ammattilaisena toimimista – työelämäläheistä ja kansainvälistä verkosto- ja hankekumppanuutta

Uraan on sisältynyt monenlaista kehittämistyötä ja innovaatiota. Tiivis kumppanuus työelämän kanssa on ollut merkittävää. Se on osa koulutuksen lähtökohtia ja keskeinen näkökulma myös Savonian strategiassakin. Erityisesti se korostunut opiskelijoiden ohjaamisena harjoitteluissa ja opinnäytetöissä ja erilaisina työelämäprojekteissa. Myös työelämän täydennyskoulutukset ovat haastaneet hyödyntämään omaa ammatillista osaamista. Uraan on liittynyt myös lisääntyvä kansainvälisyys. Näkökulman avartaminen muiden maiden koulutuksiin ja toimintatapoihin on ollut innostavaa. Monimuotoinen KV-yhteistyö vahvistaa myös kansallista koulutusta ja laajentaa opettajien ja opiskelijoiden osaamista. Erityisesti KV-opettajavaihdot, konferenssit ja verkostot, kuten pitkäaikainen toiminta hoitotyön ja kätilötyön Florence Network (FN) –verkostossa, ovat tuoneet uusia ideoita myös opetukseen ja ohjaukseen.

Asiantuntijuuden hyödyntämistä – innostavaa mentorointia ja tutkimuksellista otetta

Uran kohokohtiin kuuluu mentorointi, ”sydämenasia”. Mentoroinnin VERMEET -hankkeessa saatiin mentorointiin uusia toimintatapoja ja myös Savonialle ideoita koulutusorganisaatioiden välisen mentoroinnin kehittämiseen. Kiinnostus mentorointiin ja sen erilaisten muotojen hyödyntämiseen on vahvistunut uran aikana. On ollut etuoikeus toimia mentorina kollegoille niin omassa kuin muissakin organisaatioissa, ja näin tukea opettajien ammatillisuutta. Myös opiskelijaohjauksen uudistaminen harjoitteluissa on ollut mieluista, jonka kehittämiseksi syntyi uusi opiskelijaohjauksen malli sairaanhoitajaopiskelijoiden harjoitteluihin. Sen jälkeen saatiin myös ammattikorkeakoulujen terveysaloille valtakunnalliset harjoittelujen laatusuositukset. Uusia ohjauksen menetelmiä on kehitetty myös HARKKA-hankkeessa. Näissä opiskelijoiden ohjauksen kehittämistyössä on ollut mahdollista hyödyntää omaa tutkimusta laadukkaan opiskelijaohjauksen elementeistä. Kiinnostus tutkimuksiin on vahvistanut myös näyttöön perustuvan toiminnan merkitystä työssä. Työ tutkimusmenetelmien ja opinnäytetöiden parissa, myös monialaisesti ja ammattikorkeakoulujen välillä, on ollut antoisaa ja kehittänyt tutkimuksellista otetta, joka on ollut aina kiinteä osa opettajan uraa.

Vaikuttavaa savonialaisuutta – voimauttavia muistoja ja kiitollisuutta

Savonia juhli 30 vuottaan jo 2022 ja samat uravuodet nyt takana. On ollut ilo olla toteuttamassa terveysalan laadukasta, joustavaa, työelämälähtöistä ja oppijoille soveltuvaa monimuotoista koulutusta, jossa on hyödyntää järkevästi jatkuvaa oppimista, digitaalisuutta ja myös tekoälyäkin. Useita strategioita on mahtunut uran ajalle ja seuraava on jo tulossa, joka jää jatkaville. Koulutuksessa on korostunut merkityksellisyys Savonian strategian mukaan. Opettajan työssä voimauttavaa on ollut oma into, työyhteisö ja oppimiseen sitoutuneet opiskelijat. Palkitsevaa on nähdä opiskelijan osaamisen kehittyminen kohti oman alansa asiantuntijuutta. Ammattiin valmistumisen juhla lukukauden lopussa on siten merkityksellinen, myös opettajalle. Siihen huipentuu kohta antoisa 30-vuotinen opettajan ura, jossa on saanut tehdä vaikuttavaa työtä, eikä suotta.

Kirjoittaja on Savonian terveysalan lehtori Merja Anttonen TtT, kohta evp