Savonia-artikkeli Pro: Zoomerit työelämässä – olemmeko valmiit?

Savonia-artikkeli Pro on kokoelma monialaisen Savonian asiantuntemusta eri aiheista.

This work is licensed under CC BY-SA 4.0Creative Commons logoCreative Commons Attribution logoCreative Commons Share Alike logo

Z-sukupolven jäsen tai tuttavallisemmin zoomeri, tuo 1995 tai sen jälkeen syntynyt suhteellisen tuore ammattilainen ei välttämättä halua sitoutua yhteen työnantajaan. Sosiaali- ja terveysalan työtekijä voi mieluummin katsella mahdollisuuksiaan laajemmin. Hän haluaa itse määritellä, milloin tekee töitä ja milloin nauttii vapaa-ajastaan. Hän haluaa kerätä kokemuksia ja päättää sitten, mitä tekee ja kenelle.

On arvioitu, että Z-sukupolven työntekijällä on uransa aikana 32 työnantajaa. Tämä tarkoittaa, että Z-sukupolvea edustavat työntekijät vaihtavat työnantajaa joka toinen vuosi. Kuinka työnantaja voi varmistaa, että Z-sukupolven edustaja tuo arvoa organisaatiolle, jos hän työskentelee työnantajalle keskimäärin kaksi vuotta? Tämä nuorten työntekijöiden jatkuva työpaikan vaihtaminen johtaa työnantajat kilpailuun hyvien työntekijöiden sitouttamisesta organisaatioonsa. (Mellanen & Mellanen 2020, 11–12.)

Z-sukupolven työntekijät arvostavat riippumattomuutta ja ovat avoimia muutoksille

Zoomerit ovat tottuneet elämään, joka muuttuu nopeaan tahtiin. Uutta tietoa tulee koko ajan kumoten vanhaa. Z-sukupolven edustajaa tapaa tuskin niin, ettei hänellä olisi puhelin kädessä. Monet heistä tuntevat olonsa turvallisemmaksi virtuaalisessa maailmassa kuin todellisuudessa. Tämä vaikeuttaa heidän ryhmätyöskentelytaitojaan, mutta tekee heistä samalla johtajia verkossa tapahtuvassa työskentelyssä. (Ludviga & Sluka 2023, 31.)

Ensisijaisia asioita Z-sukupolven edustajalle on olla kansainvälinen, sosiaalinen, näkyvä ja teknologinen. Työssä he ovat kaikista koulutetuin sukupolvi, kun verrataan heitä aiempien sukupolvien työntekijöihin. Z-sukupolven edustajilla sosiaaliset taidot ja ristiriitatilanteiden ratkaisutaidot eivät ole niin kehittyneitä kuin aiemmilla sukupolvilla. (Niezurawska 2023, 28–29.)

Työnantajan maine, joustavuus ja työsuhde-edut tärkeitä

Karvosen (2024) opinnäytetyössä tarkasteltiin Z-sukupolven edustajien odotuksia työelämälle. Yhteistyökumppanina toimi Savas-Säätiö sr. Tulosten mukaan zoomerit odottivat työnantajalta joustavuutta, nykyaikaisuutta, luotettavuutta, reiluutta ja tasa-arvoista kohtelua. Hyvä työnantaja seuraa ympäröivää maailmaa ja kehittää organisaatiota. Työnantajan odotetaan olevan aidosti kiinnostunut työntekijöistään ja pitävän heistä huolta. Myös avoimuutta, vuorovaikutuksellisuutta ja tiedottamista arvotettiin.

Z-sukupolven työntekijät kokivat, että työssä jaksamista tukevat kilpailukykyiset ja ajantasaiset työsuhde-edut. Työsuhde-eduista mainittiin palkkaus, työympäristö, sen viihtyvyys ja toimivuus sekä kouluttautumismahdollisuudet. Tärkeänä pidettiin myös työilmapiiriä ja työyhteisön toimivuutta. Hyvät välit muiden työntekijöiden kanssa ja hyvä yhteishenki koettiin työssä tärkeäksi.

Asiakkaat ovat työn suola

Sosiaali- ja terveysalan työssä kohteena on aina toinen ihminen. Työn tärkeä elementti on asiakas: heidän kohtaamisensa, tasavertaisuus heidän kanssaan, läsnäolo heille, hyvät välit asiakkaiden kanssa sekä heidän hyvinvointinsa ja sen edistäminen kaikilla elämän osa-alueilla.

Karvosen (2024) opinnäytetyössä nousi tärkeänä asiana esiin se, että työntekijä ehtii työvuoron aikana olemaan ennen kaikkea läsnä asiakkaille. Tämä kertoo onnistuneesta arvotyöskentelystä yhteistyökumppanina toimineessa Savas-Säätiössä. Z-sukupolven työntekijöiden mielestä hyvä esihenkilö on myös läsnä yksikön arjessa.

Zoomerit ovat teknologian sukupolvi, joka käyttää taidokkaasti hyödyksi eri viestinnän kanavia. Etätyö ei useinkaan ole mahdollista sote-alan työn luonteen vuoksi. Vaikka työssä hyödynnetään mahdollisimman pitkälle tekniikkaa ja digitalisaatiota, asiakkaan kohtaaminen fyysisesti on usein työn keskiössä. Pidetään siis huolta työnantajina, esihenkilöinä ja ennen kaikkea työkavereina, että jatkossakin sosiaali- ja terveysala vetää puoleensa tuoreita ammattilaisia.

Kirjoittajat

Piia Karvonen, sosionomi (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, Savonia-ammattikorkeakoulu

Minna Hoffrén, FT, lehtori, Master School, Savonia-ammattikorkeakoulu

Lähteet

Karvonen, Piia 2024. Suo, kuokka ja zoomerit: Z-sukupolven työntekijöiden odotuksia työelämältä, työnantajalta ja johtamiselta. YAMK-opinnäytetyö. Savonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432914

Ludviga, Iveta & Sluka, Inese 2023. Work values and motivating factors of generation Z – the analysis of empirical research in Poland, Portugal, and Latvia. Teoksessa Niezurawska, Joanna, Radoslaw Antoni Kycia & Agnieszka Niemczynowicz (toim.) Managing Generation Z. Motivation, Engagement and Loyalty. New York, 31–52.

Mellanen, Atte & Mellanen, Karoliina 2020. Hyvät, pahat ja milleniaalit. Miten meitä tulisi johtaa. Jyväskylä: Atena.

Niezurawska, Joanna 2023. Motivation of generation Z. Teoksessa Niezurawska, Joanna, Radoslaw Antoni Kycia & Agnieszka Niemczynowicz (toim.) Managing Generation Z. Motivation, Engagement and Loyalty. New York, 18–29.