Ihmisiä pitämässä toisiaan kädestä.

Savonia-artikkeli Pro: Monialaisen ja moniammatillisen yhteistyön muodot Savonian kuntoutuksen opetuksessa

Savonia-artikkeli Pro on kokoelma monialaisen Savonian asiantuntemusta eri aiheista.

This work is licensed under CC BY-SA 4.0Creative Commons logoCreative Commons Attribution logoCreative Commons Share Alike logo

Johdanto

Monialainen ja moniammatillinen yhteistyö on tärkeä osa terveydenhuollon työskentelyä. Se on edellytyksenä potilaiden kokonaisvaltaisessa hoidossa ja kuntoutuksessa. Monialaisen yhteistyön ja opetuksen kautta sosiaali- ja terveysalan opiskelijat oppivat arvostamaan ja ymmärtämään muiden alojen osaamista ja omaa rooliaan osana laajempaa terveydenhuollon ekosysteemiä. Monialaisen yhteistyön avulla opiskelijat oppivat lisäksi kehittämään vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojaan. (Reeves ym., 2017; Fox ym., 2018; Spaulding ym. 2021).

Monialainen yhteistyö on osa oman ammattialan, fysioterapian, ammatillista osaamista (Rehabilitation Competency Framework 2020) linkittyen fysioterapian osaamisen kompetensseihin, jotka World Physiotherapy -järjestö on laatinut (World Physiotherapy, 2021) ja Suomen Fysioterapeutit suomentanut (Suomen Fysioterapeutit, 2016). Moniammatillinen oppiminen puolestaan edistää kliinisten taitojen lisäksi laaja-alaista ongelmanratkaisukykyä sekä roolitietoisuutta, joka on erityisen tärkeää fysioterapian alalla (Thistlethwaite ym. 2014).

Yhteisopettajuuden hyödyt fysioterapian opetuksessa

Yhteisopettajuudesta puhutaan, kun vähintään kaksi opettajaa opettaa yhdessä samassa oppimistilanteessa, jolloin molempien opettajien ammattitaitoa voidaan hyödyntää ja vastuu opetuksesta jakautuu (Takala & Saarinen 2020; Kokko 2021). Yhteisopettajuus on tuonut fysioterapian opetukseen syvyyttä ja rikkautta. Opettajat voivat tarkastella samaa aihetta eri näkökulmista, mikä laajentaa opiskelijoiden käsityksiä aiheesta. Tämä yhteistyö on osoittautunut erityisen antoisaksi monialaisissa simulaatioissa, joissa opiskelijat ja opettajat voivat syventyä tilanteisiin eri alojen näkökulmista. Tämä kokemus on samankaltainen kuin Takalan ja Saarisen (2020) tutkimuksessa, missä alasta riippumatta opettajat kokivat yhteisopettajuuden myös omaa ammattitaitoa kehittävänä.

Monialainen yhteisopettajuus fysioterapian, liikunnan, musiikin, sosionomien, bioanalytiikan ja terveydenhoitajien opetuksessa tuo rikastuttavia näkökulmia ja käytännön harjoituksia eri alojen opiskelijoille ja opettajille. Esimerkiksi musiikin ja liikunnan yhteisessä ryhmänohjauksessa sekä soveltavan liikunnan tunneilla on pohdittu, kuinka musiikin opiskelijat ja fysioterapeutit voisivat yhdessä kehittää ryhmänohjaustaitojaan ja harjoituksiaan nykyisiin tuntisuunnitelmiin integroituna. Bioanalytiikan ja ensihoidon opiskelijat osallistuvat moniammatillisiin testauspäiviin yhdessä fysioterapeuttiopiskelijoiden kanssa, toteuttaen kuntotestausta ja laktaattimittauksia opettajien ohjauksessa ensihoidon opiskelijoille.

Monialaisuuden ja moniammatillisuuden toteutuminen Savonian fysioterapian tutkinto-ohjelmassa

Moniammatillisen oppimisen viitekehyksessä fysioterapian opiskelijoille voidaan tarjota yhteisiä oppimisympäristöjä esimerkiksi sairaanhoidon, lääketieteen ja sosiaalityön opiskelijoiden kanssa. Näin opiskelijat voivat tarkastella potilastapauksia eri näkökulmista ja oppia yhteisten tavoitteiden asettamisen ja toteuttamisen merkitystä. Moniammatillisen oppimisen onnistumisessa merkittävää on sen integrointi osaksi koulutusohjelmien opetussuunnitelmaa. Savonia ammattikorkeakoulussa fysioterapian tutkinto-ohjelmassa monialainen yhteistyö sisältyy muun muassa eettiseen sekä ohjaus- ja neuvontaosaamiseen ja toimii niin sanottuna punaisena lankana läpi koulutuksen toteutuen useissa opintojaksoissa. (Savonia-ammattikorkeakoulu 2024 opinto-opas).

Simulaatioharjoitukset ovat tehokas tapa toteuttaa moniammatillista oppimista. Niissä opiskelijat voivat turvallisessa ympäristössä harjoitella reaalimaailman tilanteita, joissa he kohtaavat haasteita yhdessä muiden ammattiryhmien kanssa. Simulaatiot lisäävät opiskelijoiden luottamusta ja valmistavat heitä käytännön työelämäntilanteisiin (Silén-Lipponen ja Aura 2024). Kuntoutuksen opintojaksoilla monialaiset simulaatiot yhdistävät fysioterapian, sosiaalityön, hoitotyön ja suun terveydenhoidon opiskelijat ja opettajat, mikä rikastuttaa opetuksen sisältöä. Ruotsin simulaatioissa kielten ja kuntoutuksen opettajat yhdistävät substanssiosaamisensa toimivaksi opetuskokonaisuudeksi. Monialaisia simulaatioita tutkinto-ohjelmien kesken on toteutettu muun muassa lasten suojeluteemasta. Savonian oma sosiaali- ja terveysaloja yhdistävä suursimulaatio aivoverenkiertohäiriöpotilaan moniammatillinen hoito- ja kuntoutusprosessi on toteutettu kerran, jossa ovat olleet mukana myös fysioterapian opiskelijat ja kevään 2025 suursimulaatio maahanmuuttajaperheen tilanteesta on suunnittelussa. Näiden lisäksi Savonia-ammattikorkeakoulu yhdessä Itä-Suomen yliopiston, Karelia ammattikorkeakoulun, Kuopion yliopistollisen sairaalan ja Savon ammattiopiston kanssa on suunnitellut ja toteuttanut monialaisia suursimulaatioita jo vuosia eri teemoista.

Fysioterapian tutkinto-ohjelmassa toteutetaan erilaisia opetusvierailuita ja vierailukäyntejä yhteistyökumppaneiden pariin. Näillä vierailuilla tutustutaan muiden toimijoiden ja tieteenalojen työkaluihin ja menetelmiin, joita voidaan soveltaa osana fysioterapian toteutusta. Vierailut lisäävät opiskelijoiden ymmärrystä monialaisuuden ulottuvuuksista. Esimerkiksi Biomekaniikan ja neuraalisen säätelyn opintojaksolla ensimmäisen vuoden fysioterapeuttiopiskelijat ovat päässeet vierailemaan osana opetusta Itä-Suomen yliopiston HUMEA-liikelaboratorioon ja tutustumaan biomekaniikan tutkimuksessa käytettävään välineistöön ja tutkimusmenetelmiin (kuva 1).

Kuva 1: Fysioterapeuttiopiskelijat HUMEA-liikelaboratoriossa perehtymässä liikeantureiden asentamiseen dosentti Lauri Stenrothin ohjauksessa (Hiltunen 2023).
Kuva 1: Fysioterapeuttiopiskelijat HUMEA-liikelaboratoriossa perehtymässä liikeantureiden asentamiseen dosentti Lauri Stenrothin ohjauksessa (Hiltunen 2023).

Monialainen yhteistyö rikastuttaa opetusta ja tarjoaa uusia näkökulmia. Monialaista opetusta on fysioterapian tutkinto-ohjelman eri vaiheissa. Kolmannella lukukaudella on Kuntoutus-opintojakso, jossa on yhteiset työpajat yhdessä sosionomi-, fysioterapeutti-, sairaanhoitaja- ja suuhygienistiopiskelijoiden kanssa. Teemana työpajassa on ollut kotona asuvan iäkkään ihmisen palvelu-, hoito- ja kuntoutussuunnitelman yhteinen laadinta simuloidun esimerkkiasiakkaan tilanteesta. Näiden alojen opettajat ovat olleet työparina yhdessä ohjaamassa opiskelijoiden oppimista ja suunnitelmien laadintaa. Opiskelijat ovat kokeneet harjoituksen erinomaisena mahdollisuutena tutustua toisten alojen ammattilaisten rooliin monialaisessa yhteistyössä ja toisten ammattialojen työnkuvat ovat selkeytyneet ja konkretisoituneet.

Viimeisellä lukukaudella, juuri ennen valmistumista, opiskelijat pääsevät uudelleen harjoittelemaan monialaista yhteistyötä. Monialaisen kuntoutuksen opinnoissa hyödynnetään yhteisopettajuutta ja tiivistä yhteistyötä eri koulutusalojen välillä. Opintojaksoa on toteutettu yhdessä sosionomi- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden kanssa, jossa tavoitteena on rakentaa viikon ajan yhteistä palvelusuunnitelmaa esimerkkiasiakkaalle. Opiskelijoilta on kerätty viikosta palautetta ja sen perusteella monialaisille opintojaksoille on tarvetta. Yhteiset opintojaksot lisäävät parhaimmillaan myös toisten alojen ymmärrystä työelämään siirryttäessä. Lisäksi yhteistyö madaltaa kynnystä verkostoitua sekä kysyä apua eri alojen asiantuntijoilta.

Pohjois-Savon hyvinvointialueella kehitetään yhteistyössä Savonia-ammattikorkeakoulun kanssa tulevaisuuden oppimisyksikköä ja Opetusvastaanotto 2.0 -mallia, jossa samalla uudistetaan terveyspalveluita Pohjois-Savossa. Uudessa mallissa sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittäminen kytkeytyy vahvasti palvelujärjestelmän uudistamiseen ja laadukkaiden asiakaslähtöisten palveluiden tuottamiseen. Opetusvastaanotto 2.0 -toiminnan pilotointi käynnistyy syksyllä 2025, ja aloituksessa ovat mukana lääketieteen, hoitotyön ja ravitsemustieteen opiskelijat. Myöhemmässä vaiheessa toimintaa laajennetaan koskemaan myös muita sote-aloja. (Rautiainen ym. 2024.) Fysioterapeuttiopiskelijoiden osallistumista syksyn 2025 aloitukseen on myös selvitelty asiantuntijaryhmän kanssa, koska fysioterapeuttien mukana olo kuntoutuksen asiantuntijoina nähdään kriittisen tärkeänä kuntoutuksen oikea-aikaisuuden toteutumiseksi. Fysioterapeuttien tuki- ja liikuntaelinsairaiden suoravastaanottotoiminta terveydenhuoltolain tavoitteiden mukaista toimintaa (Partanen 2024).

Esimerkkejä yhteistyön toimivista käytännöistä

Monialaista yhteistyötä on syvennetty Savonialla teknologian parissa syksystä 2024 alkaen, kun pilottikokeiluna alkanut nk. teknologianyrkki aloitti toimintansa (kuva 2). Teknologianyrkissä on mukana hoitotyön, fysioterapian ja bioanalytiikan sekä hyvinvointiteknologiatiimin jäseniä ja he yhdessä ideoivat ja kehittävät Savonian sosiaali- ja terveysalojen sisäisiä käytänteitä ja jakavat tietoa muun muassa olemassa olevista terveysteknologioista. Pilotissa on toteutettu muun muassa yhteinen pop up-tapahtuma marraskuussa 2024 Savonian Kampussydämessä. Teknologianyrkki tekee moniammatillista yhteistyötä selvittäessään Savoniassa käytössä olevia opetukseen ja hankkeisiin hankittuja välineitä ja laitteita, joita voisi lainata eri koulutus- ja tutkinto-ohjelmien välillä. Esimerkiksi diagnostiikan opetuksessa olevia hengitys- ja verenkiertoelimistön laitteita käytetään myös fysioterapian tutkinto-ohjelmassa ja samojen laitteiden käytöstä saadaan säästöä ja synergiaetua.

Kuva 2: Teknologianyrkin pop up-tapahtuma Savonian kampussydämessä marraskuussa 2024. (Teknologianyrkki 2024).
Kuva 2: Teknologianyrkin pop up-tapahtuma Savonian kampussydämessä marraskuussa 2024. (Teknologianyrkki 2024).

Erikoistumiskoulutukset ovat monialaisessa työskentelyssä hedelmällistä maaperää. Avoimen korkeakoulun tarjonnassa oleva työkykykoordinaattorikoulutus on suunniteltu yhdeksän eri korkeakoulun kesken ja suunnittelun taustalla on monialainen joukko lehtoreita, jotka lähestyvät työkyvyn tuen asioita eri näkökulmasta. Toteutuksessa hyödynnetään eri tutkinto-ohjelmien osaamista monipuolisesti ja lisäksi mukana on osaajia työelämästä.

Fysioterapian opettaja on mukana koordinoimassa uroterapeuttikoulutusta yhdessä hoitotyön opettajan kanssa (kuva 3). Lisäksi fysioterapian opettaja on mukana radiografian ja hoitotyön opettajan kanssa suunnittelemassa ja toteuttamassa valtakunnallista Syövän ehkäisy, hoito ja hoitotyö -erikoistumiskoulutusta. Molemmissa koulutuksissa on mukana valtakunnallisesta ammattikorkeakouluverkostosta yhteinen suunnittelutyöryhmä, joiden kanssa muun muassa päivitetään koulutusten yhteiset opetussuunnitelmat. Kansallisessa syöpästrategiatyössä painottuu entistä vahvemmin kuntoutuksen keinot (Kansallinen Syöpäkeskus 2024), joten fysioterapeuttien on erityisen tärkeää toimia mukana monialaisissa verkostoissa ja tuoda ammatillista osaamista vahvasti mukaan valtakunnalliseen kehittämistyöhön.

Kuva 3: Avannehoitaja opettamassa hybriditoteutuksena avanteen käyttöä uroterapeuttiopiskelijoille (Hirvonen 2022).
Kuva 3: Avannehoitaja opettamassa hybriditoteutuksena avanteen käyttöä uroterapeuttiopiskelijoille (Hirvonen 2022).

Kehittämisehdotukset monialaisuuden lisäämiseksi tulevaisuudessa

Tärkeää eri koulutusohjelmien välisessä yhteistyössä on löytää yhteisiä rajapintoja opetusten sisältöjen välillä, jotta tavoitteellisia sekä oppimista edistäviä opintokokonaisuuksia voidaan jatkossakin rakentaa. Monialaiseen yhteistyön kehittämiseen toivotaankin tulevaisuudessa lisää resursseja ja aikaa ajatustenvaihtoon ja yhteiskehittämiseen, sillä kiireinen opetustahti usein vaikeuttaa uusien yhteistyömahdollisuuksien kehittämistä. Juuri yhteisen suunnitteluajan puute yhteisopettajuutta estävänä tekijänä on tunnistettu yleisemminkin (Kokko 2021).

Kansainvälinen yhteistyö sosiaali- ja terveysalalla korostaa tiedonvaihtoa, kehittämistä ja hyvien käytäntöjen jakamista ja on tärkeää, että kansainvälisyys on mukana tulevaisuuden kehittämisessä. Kansainvälisen yhteistyön laajentamisen muotoja tulee pohtia, esimerkiksi BIP (Blended Intensive Programme)-viikkojen muodossa. Myös tiimien välistä yhteistyötä on Savoniassa alettu kehittää. Yhtenä kehitysehdotuksena nousi järjestää yhteisiä työpajoja eri tutkinto-ohjelmien kesken, mikä voisi synnyttää uusia tapoja hyödyntää eri alojen osaamista opetuksessa. Lisäksi toivotaan lisää yhteisiä tapaamisia ajatustenvaihtoa varten, jotta uusille yhteistyöideoille olisi tilaa ja mahdollisuutta syntyä.

Kirjoittajat:

Annu Suvinen, TtM, fysioterapian lehtori, tiimivastaava, Savonia-ammattikorkeakoulu

Marja Äijö, ft,TtT, gerontologian ja kuntoutuksen yliopettaja, Savonia-ammattikorkeakoulu

Saijamari Hiltunen, ft, TtM, fysioterapian lehtori, Savonia-ammattikorkeakoulu

Mari Tuppurainen, ft, TtM, fysioterapian lehtori, Savonia- ammattikorkekaoulu

Lähteet:

Fysioterapeutin ydinosaaminen. 2016. Suomen fysioterapeutit. Luettu: 5.11.2024. Saatavissa: https://www.suomenfysioterapeutit.com/ydinosaaminen/FysioterapeutinYdinosaaminen.pdf

Fox, L., Onders, R., Hermansen-Kobulnicky, C. J., Nguyen, T. N., Myran, L., Linn, B., & Hornecker, J. (2018). Teaching interprofessional teamwork skills to health professional students: A scoping review. Journal of Interprofessional Care, 32(2), 127–135. DOI: 10.1080/13561820.2017.1399868.

Kansallinen Syöpäkeskus. 2024. Syöpästrategiatyön toteutus. Saatavissa: https://fican.fi/toiminta/syopastrategia/toteutus/

Kokko M. 2021. Kohti uudenlaista opettajuutta: yhteisopettajuus edistämässä opettajien yhteistyötä ja inkluusiota kouluissa. Väitöskirja. University of Oulu. https://urn.fi/URN:ISBN:9789526231433

Partanen K, 2024. Fysioterapeuttien suoravastaanotto. Ammatin kehittäminen. Fysioterapia. Saatavissa: https://www.suomenfysioterapeutit.fi/fysioterapia/ammatin-kehittaminen/fysioterapeuttien-suoravastaanotto/

Rautiainen J, Kakkinen J, Rantamo T, Korhonen R, Saari H, Karjalainen A, Mäkeläinen T & Oikarinen H. 2024. Opetusvastaanotto 2.0 – Tulevaisuuden monialainen oppimisyksikkö ja terveyspalveluiden uudistaja Pohjois-Savossa. Uutinen 26.11.2024. Pohjois-Savon hyvinvointialue. Saatavissa: https://pshyvinvointialue.fi/fi/w/opetusvastaanotto-2.0-tulevaisuuden-monialainen-oppimisyksikko-ja-terveyspalveluiden-uudistaja-pohjois-savossa

Rehabilitation Competency Framework, Geneva, 12 September 2019. Geneva: World Health Organization; 2020. Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO.

Reeves, S., Palaganas, J., & Zierler, B. (2017). An update Synthesis of Review Evidence of interprofessional Education. Journal of Allied Health 46(1): 56-61.

Savonia-ammattikorkeakoulu opinto-opas, TF24SP Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma. 2024. Luettu: 5.11.2024. Saatavissa: https://opinto-opas.peppi.savonia.fi/10889/fi/10887/16756/1045

Silén-Lipponen M, Aura S. (toim.) 2024. Kohti laadukasta simulaatiopedagogiikkaa Savonia-ammattikorkeakoulun Sosiaali- ja terveysalla. Tutkimus- ja kehittämishanke. Savonia-ammattikorkeakoulun julkaisusarja 2/2024. Saatavissa: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/861227/Savonia_ammattikorkeakoulun_julkaisusarja_2024_2.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Spaulding EM, Marvel FA, Jacob E, Rahman A, Hansen BR, Hanyok LA, Martin SS, Han H-R. 2021. Interprofessional education and collaboration among healthcare students and professionals: a systematic review and call for action. J Interprof Care, 35(4):612-621. DOI: 10.1080/13561820.2019.1697214.

Suhonen H-K & Vänskä-Partanen K. 2024. Siun Soten etäkuntoutus. Luento fysioterapian opiskelijoille 23.9.2024.

Takala M, Saarinen M. 2020. Opettajan toimijuus muutoksessa-yhteisopetusta pienin askelin. Työelämän tutkimus 3 (18). DOI: https://doi.org/10.37455/tt.97976.

Thistlethwaite, J., Forman, D., Matthews, L., Rogers, G., Steketee, C., & Yassine, T. (2014). Competencies and frameworks in interprofessional education: A comparative analysis. Academic Medicine, 89(6), 869–875.

World Physiotherapy. 2021. Physiotherapist education framework. London, UK: World Physiotherapy. Referred 25.9.2024. In available: https://world.physio/sites/default/files/2021-07/Physiotherapist-education-framework-FINAL.pdf